Web Analytics
Jump to content

Rettigheter når man ikke får betalt etter festivalgig?


draugen
 Share

Recommended Posts

Hei.

Opptrådte 28 juli på en festival kalt Frenders Festival 2012 på Senja i Troms.

Dette var en festival med 7 band fra div deler av landet, arrangert av en gruppe mennesker med en såkalt "ildsjel" i front.

Vi avtalte pr mail om booking,betaling etc å har hatt det å forholde oss til, i tillegg til samtaler.

Det viser seg derimot når festivalen trer i kraft at folket svikter å det møter opp 50-60stk fremfor håpet om ca 400.

Selfølgelig går festivalen med underskudd!

Oppgjøret skal gjøres ved hjelp av faktura med org.nr(noe vi ikke har), evt med skattekort.

Dagene går etter festivalen å hun har tydeligvis mistet tlf å er ikke å få tak i.

En dag dukker hun opp på Facebook med beklagelser for at hun ikke har vært å få tak i men har nå lånt seg en pc å vil besvare alle mail hun får.

Vi etterlyser betalingen å får til svar at ingen får betalt før arrangørgruppen har funnet en måte å dekke underskuddet.

Problemet er bare at arrangørgruppen har hatt samme problem som bandene med å få tak i henne, samt fått avklart videre fremgang i saken.

Å nå er arr.gruppen spredt for alle vinder enten av frustrasjon eller skole osv.

Mens andre band blir lovd penger påfølgende dager(noe som ikke skjer, eller har skjedd i etterkant).

Blir vi lovd noe reisepenger dekt(noe som heller aldri dukker opp)

Vil presisere det er mange faktorer i denne saken, uten at jeg orker å gå for dypt inn på det.

Men det har vært kaos fra ende til annen med lovnader og løgn samt utlegg av band for å komme seg hjem til sin del av landet blandt annet.

Men hvilke rettigheter sitter man med som band i en sånn sak?

Å hvilke konsekvenser kan man påføre den ansvarlige for festivalen?

Link to comment
Share on other sites

Men er jo litt for ille at folk kan slippe unna med hva de vil?

Da kan man jo arrangere i hytt og pine med masse lovnader om godt betalt osv.

Pengene er jo så som så av interesse, det er behandlingen av bandene som har vært til størst frustrasjon.

Å fremstilling fra arrangøren som offer i denne saken!

Link to comment
Share on other sites

Ol' man says....

Dette var naturligvis lite profft fra arrangøren sin side. Men når de nå engang ikke tok høyde for dette, og det da sansynligvis ikke er noe å hente, så er det bare slik det er. Hun er vel vettaskremt, og har stukket hodet i sanden.

Om du forsøker å sette deg i hennes situasjon, syntes du det hadde vært rimelig at du måtte ta opp et personlig lån for å dekke inn hyra til alle disse bandene?

I min verden er det som følger:

Hvis du nå er snill og grei, så kan det hende hun kontakter deg ved en annen anledning, og dere får nye muligheter. Vær en tverr jævel, og du hører aldri mer fra henne, eller noen av de andre som var involvert.

Og i bunnen ligger erkjennelsen av at det er bare så mye saft i en sitron, og det er ikke mulig å klemme ut mer.

B)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med Tom her. Ta det som en lærepenge. Det er ikke mer å hente enten du kjefter eller er blid.

Når det er sagt, så er det mange arrangører som TOTALT undervurderer PR og markedsføring i forkant av en festival/konsert. Det virker som de fleste arrangører tror at folk vil renne ned døra bare jeg setter opp en liten A4-notis på utgangsdøra.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig skal det vel ikke stikkes under en stol at "festivalarrangering" er en aktivitet som tiltrekker seg totalt uorganiserte musikklikere på samme måte som en skive med bringebærsyltetøy på veps i august.

Det er for meg en gåte at det er noen som tror at det holder å ha en jævlig hipp musikksmak er god nok bakgrunn for å arrangere noe. Kjenner man et par som spiller gitar er kvalifikasjonene med stjerner og ekeløv!

Klarer de å betale regninger, holde avtaler, organisere dugnad, som å male hytta på priivaten? Nei, langt der ifra.

Men festival skarrem ha!

Link to comment
Share on other sites

Samtidig skal det vel ikke stikkes under en stol at "festivalarrangering" er en aktivitet som tiltrekker seg totalt uorganiserte musikklikere på samme måte som en skive med bringebærsyltetøy på veps i august.

Det er for meg en gåte at det er noen som tror at det holder å ha en jævlig hipp musikksmak er god nok bakgrunn for å arrangere noe. Kjenner man et par som spiller gitar er kvalifikasjonene med stjerner og ekeløv!

Klarer de å betale regninger, holde avtaler, organisere dugnad, som å male hytta på priivaten? Nei, langt der ifra.

Men festival skarrem ha!

Spikeren på hodet! Kjenner du dem??haha

Link to comment
Share on other sites

Enig i det som blir sagt her, men synes allikevel at det burde være rom for å si jævlig klart i fra om at man ikke kan love bort hyre og reisepenger uten å ha noen form for garanti for at dette faktisk blir betalt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er også enig i at det må være helt greit å gi beskjed om hva man mener om det hele. Men er det ikke noe å hente, så er det ikke det. Og da er vel kanskje kunsten å be arrangøren om å dra dit peppern gror på en måte som gjør at de får lyst til å reise, og kanskje også godt kunne tenke seg å gjenta det hele, med litt småjusterte forutsetninger neste gang.... :D

Link to comment
Share on other sites

Gitt usikkerheten rundt festivaløkonomi i Norge, så er vel ikke dette noen bombe, vil jeg tro. Man KAN jo ta i bruk rettsvesenet, men det fører gjerne bare til advokatutgifter, all den stund boet er insolvent.

Jeg ville skrevet det på kontoen for lærepenger og tatt det som en erfaring, og tross alt som reklame ift til de 50-60 som faktisk møtte opp. På sikt ville jeg nok fremforhandle bedre betingelser i lignende situasjoner i fremtiden, f.eks. å få dekket transportkostnadene på forhånd som en minstebetaling.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den her?:

http://www.frenders.no/

:D

En festival uten andre trekkplastre enn lokale helter (?) med 500 kr i inngang på en diger øy med noen få tusen innbyggere? Og som skyter seg selv i foten med å gjentatte ganger understreke at "Antall billetter er begrenset!" = man kan ikke være sikker på å få billett hvis man drar dit... like greit å bli hjemme...

Vet ikke hvor bra denne festivalen har gått tidligere, men band som blir med på sånt må være klar over at det er en "business risk", uansett hvor positiv og optimistisk arrangøren er på forhånd.

Også 20 års aldersgrense, uten alkoholsalg. :lol:

Edited by Imaginos
Link to comment
Share on other sites

Selfølgelig var vi klar over risikoen i henhold til det du nokså usaklig beskriver, men vi krever uannsett betalt for den jobben vi gjør. I likhet med etthvert band som gjør en jobb... Vi legger oss ikke flat å aksepterer at festivalen ikke har solgt nok billetter, da de burde hatt en plan B evt avlyst i tide når de så forhåndssalget av billetter.

Link to comment
Share on other sites

Den her?:

http://www.frenders.no/

:D

En festival uten andre trekkplastre enn lokale helter (?) med 500 kr i inngang på en diger øy med noen få tusen innbyggere? Og som skyter seg selv i foten med å gjentatte ganger understreke at "Antall billetter er begrenset!" = man kan ikke være sikker på å få billett hvis man drar dit... like greit å bli hjemme...

Vet ikke hvor bra denne festivalen har gått tidligere, men band som blir med på sånt må være klar over at det er en "business risk", uansett hvor positiv og optimistisk arrangøren er på forhånd.

Også 20 års aldersgrense, uten alkoholsalg. :lol:

Men morsomt/bra sagt uannsett :D

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk litt bandene sitt ansvar å være litt kritisk overfof hvilke jobber man tar på seg. Det er også slik at en hver proff arrangør bør ha midlene som må til for å dekke artistene FØR arrangementet er i gang. En hver som belager seg på billettinntekter for å dekke utgifter, skjønner at det blir ren gambling.

Det har vel skjedd en gang at jeg ikke har fått betalt for en spillejobb, og da var det et eventbyrå som gikk konkurs. Det var dessverre lite jeg kunne gjøre annet enn å melde inn kravet til kemneren. Det sier seg selv at jeg som privatperson og med et, tross alt, lite beløp i denne sammenhengen, sto langt bak i køen av kreditorer.

Når det er sagt, mener jeg at arrangør plikter å skaffe til veie de nødvendige midlene. Om de så må ta opp personlig lån for å dekke opp.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Nå får man priser inkludert MVA til Norge i nettbutikken. Ingen fortollingsgebyr lenger, kun frakt opp til et visst beløp. Ved retur etc slipper man hassle med å søke returnert mva osv da de har en norsk adresse som betjener dette.
    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.