Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rettigheter når man ikke får betalt etter festivalgig?


draugen

Anbefalte innlegg

Hei.

Opptrådte 28 juli på en festival kalt Frenders Festival 2012 på Senja i Troms.

Dette var en festival med 7 band fra div deler av landet, arrangert av en gruppe mennesker med en såkalt "ildsjel" i front.

Vi avtalte pr mail om booking,betaling etc å har hatt det å forholde oss til, i tillegg til samtaler.

Det viser seg derimot når festivalen trer i kraft at folket svikter å det møter opp 50-60stk fremfor håpet om ca 400.

Selfølgelig går festivalen med underskudd!

Oppgjøret skal gjøres ved hjelp av faktura med org.nr(noe vi ikke har), evt med skattekort.

Dagene går etter festivalen å hun har tydeligvis mistet tlf å er ikke å få tak i.

En dag dukker hun opp på Facebook med beklagelser for at hun ikke har vært å få tak i men har nå lånt seg en pc å vil besvare alle mail hun får.

Vi etterlyser betalingen å får til svar at ingen får betalt før arrangørgruppen har funnet en måte å dekke underskuddet.

Problemet er bare at arrangørgruppen har hatt samme problem som bandene med å få tak i henne, samt fått avklart videre fremgang i saken.

Å nå er arr.gruppen spredt for alle vinder enten av frustrasjon eller skole osv.

Mens andre band blir lovd penger påfølgende dager(noe som ikke skjer, eller har skjedd i etterkant).

Blir vi lovd noe reisepenger dekt(noe som heller aldri dukker opp)

Vil presisere det er mange faktorer i denne saken, uten at jeg orker å gå for dypt inn på det.

Men det har vært kaos fra ende til annen med lovnader og løgn samt utlegg av band for å komme seg hjem til sin del av landet blandt annet.

Men hvilke rettigheter sitter man med som band i en sånn sak?

Å hvilke konsekvenser kan man påføre den ansvarlige for festivalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo litt for ille at folk kan slippe unna med hva de vil?

Da kan man jo arrangere i hytt og pine med masse lovnader om godt betalt osv.

Pengene er jo så som så av interesse, det er behandlingen av bandene som har vært til størst frustrasjon.

Å fremstilling fra arrangøren som offer i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ol' man says....

Dette var naturligvis lite profft fra arrangøren sin side. Men når de nå engang ikke tok høyde for dette, og det da sansynligvis ikke er noe å hente, så er det bare slik det er. Hun er vel vettaskremt, og har stukket hodet i sanden.

Om du forsøker å sette deg i hennes situasjon, syntes du det hadde vært rimelig at du måtte ta opp et personlig lån for å dekke inn hyra til alle disse bandene?

I min verden er det som følger:

Hvis du nå er snill og grei, så kan det hende hun kontakter deg ved en annen anledning, og dere får nye muligheter. Vær en tverr jævel, og du hører aldri mer fra henne, eller noen av de andre som var involvert.

Og i bunnen ligger erkjennelsen av at det er bare så mye saft i en sitron, og det er ikke mulig å klemme ut mer.

B)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tom her. Ta det som en lærepenge. Det er ikke mer å hente enten du kjefter eller er blid.

Når det er sagt, så er det mange arrangører som TOTALT undervurderer PR og markedsføring i forkant av en festival/konsert. Det virker som de fleste arrangører tror at folk vil renne ned døra bare jeg setter opp en liten A4-notis på utgangsdøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig skal det vel ikke stikkes under en stol at "festivalarrangering" er en aktivitet som tiltrekker seg totalt uorganiserte musikklikere på samme måte som en skive med bringebærsyltetøy på veps i august.

Det er for meg en gåte at det er noen som tror at det holder å ha en jævlig hipp musikksmak er god nok bakgrunn for å arrangere noe. Kjenner man et par som spiller gitar er kvalifikasjonene med stjerner og ekeløv!

Klarer de å betale regninger, holde avtaler, organisere dugnad, som å male hytta på priivaten? Nei, langt der ifra.

Men festival skarrem ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig skal det vel ikke stikkes under en stol at "festivalarrangering" er en aktivitet som tiltrekker seg totalt uorganiserte musikklikere på samme måte som en skive med bringebærsyltetøy på veps i august.

Det er for meg en gåte at det er noen som tror at det holder å ha en jævlig hipp musikksmak er god nok bakgrunn for å arrangere noe. Kjenner man et par som spiller gitar er kvalifikasjonene med stjerner og ekeløv!

Klarer de å betale regninger, holde avtaler, organisere dugnad, som å male hytta på priivaten? Nei, langt der ifra.

Men festival skarrem ha!

Spikeren på hodet! Kjenner du dem??haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er også enig i at det må være helt greit å gi beskjed om hva man mener om det hele. Men er det ikke noe å hente, så er det ikke det. Og da er vel kanskje kunsten å be arrangøren om å dra dit peppern gror på en måte som gjør at de får lyst til å reise, og kanskje også godt kunne tenke seg å gjenta det hele, med litt småjusterte forutsetninger neste gang.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt usikkerheten rundt festivaløkonomi i Norge, så er vel ikke dette noen bombe, vil jeg tro. Man KAN jo ta i bruk rettsvesenet, men det fører gjerne bare til advokatutgifter, all den stund boet er insolvent.

Jeg ville skrevet det på kontoen for lærepenger og tatt det som en erfaring, og tross alt som reklame ift til de 50-60 som faktisk møtte opp. På sikt ville jeg nok fremforhandle bedre betingelser i lignende situasjoner i fremtiden, f.eks. å få dekket transportkostnadene på forhånd som en minstebetaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her?:

http://www.frenders.no/

:D

En festival uten andre trekkplastre enn lokale helter (?) med 500 kr i inngang på en diger øy med noen få tusen innbyggere? Og som skyter seg selv i foten med å gjentatte ganger understreke at "Antall billetter er begrenset!" = man kan ikke være sikker på å få billett hvis man drar dit... like greit å bli hjemme...

Vet ikke hvor bra denne festivalen har gått tidligere, men band som blir med på sånt må være klar over at det er en "business risk", uansett hvor positiv og optimistisk arrangøren er på forhånd.

Også 20 års aldersgrense, uten alkoholsalg. :lol:

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig var vi klar over risikoen i henhold til det du nokså usaklig beskriver, men vi krever uannsett betalt for den jobben vi gjør. I likhet med etthvert band som gjør en jobb... Vi legger oss ikke flat å aksepterer at festivalen ikke har solgt nok billetter, da de burde hatt en plan B evt avlyst i tide når de så forhåndssalget av billetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her?:

http://www.frenders.no/

:D

En festival uten andre trekkplastre enn lokale helter (?) med 500 kr i inngang på en diger øy med noen få tusen innbyggere? Og som skyter seg selv i foten med å gjentatte ganger understreke at "Antall billetter er begrenset!" = man kan ikke være sikker på å få billett hvis man drar dit... like greit å bli hjemme...

Vet ikke hvor bra denne festivalen har gått tidligere, men band som blir med på sånt må være klar over at det er en "business risk", uansett hvor positiv og optimistisk arrangøren er på forhånd.

Også 20 års aldersgrense, uten alkoholsalg. :lol:

Men morsomt/bra sagt uannsett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk litt bandene sitt ansvar å være litt kritisk overfof hvilke jobber man tar på seg. Det er også slik at en hver proff arrangør bør ha midlene som må til for å dekke artistene FØR arrangementet er i gang. En hver som belager seg på billettinntekter for å dekke utgifter, skjønner at det blir ren gambling.

Det har vel skjedd en gang at jeg ikke har fått betalt for en spillejobb, og da var det et eventbyrå som gikk konkurs. Det var dessverre lite jeg kunne gjøre annet enn å melde inn kravet til kemneren. Det sier seg selv at jeg som privatperson og med et, tross alt, lite beløp i denne sammenhengen, sto langt bak i køen av kreditorer.

Når det er sagt, mener jeg at arrangør plikter å skaffe til veie de nødvendige midlene. Om de så må ta opp personlig lån for å dekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.