Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan behandler du din gitar?

Anbefalte innlegg

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Denne tråden gir meg dårlig samvittighet Var flinkere til å ta meg av gitaren før, men med jobb, hund, barn osv. er det ikke mye tid til overs som kan brukes på slike ting. Prioriterer heller å spil

Som en billig hore.

Hva gjør du hvis du tilfeldigvis vil bruke gitarene på en scene? Spiller med skumplast trukket med mikrofiber på magen og bomullshansker på hendene samtidig som du sørger for ikke å bevege deg i det h

Nitrolakk eldes og gjør at gitarene forandrer utseende med årene. = kult! Nitrolakk krakkelerer med tiden. = kult! Nitrolakk er tynnere og gjør at treverket resonnerer mye bedre... (sannsynligvis bare bullshit, men fortsatt kult!)

Polylakk er glossy bortimot så lenge gitaren lever og om gitaren er 20 år gammel, er den fortsatt like døll. = ukult.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er vel blitt ei GAS-hore så jeg tenker kontinuerlig gjensalgsverdi, derfor tar jeg så godt vare på gitarene (og resten av riggen for den saks skyld) og skifter knapt strengene selv uten å ta instrumentet til tekniker. :P Jeg får de ofte vedlikeholdt, mye fordi jeg er blitt unødvendig kresen på setup, men også pga ovennevte gjensalgsverdi. Jeg ser på det som å ta en bil til service gjevnlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er gitaren bruksgjenstand. Tar vare på den så den spiller best mulig, at den ser brukt ut er uproblematisk, for jeg skal neppe selge den. Men slitasje må komme fra bruk, ikke være platina fra en fabrikk

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Alle gitarene mine blir misbrukt på det sterkeste. De ser jævlige ut alle sammen (i forhold til alle her som skal ha skinnende gitarer!)

Bytter strenger ved behov, skraper bort død hud og fett fra gripebrettet når det ser virkelig ille ut, kan tørke støv om det trengs og ellers så gjøres det ikke mye.

Smurte inn gripebrettet på noen av gitarene mine med teakolje for en stund siden. Gripebrett liker virkelig ikke temperaturforandringene i Finnmark... Hadde det noen effekt? Tja, bortsett fra at det så bedre ut, nei.

Gitarene mine er verktøy og skal brukes, ikke dulles med og stilles ut.

Endret av Curl-Head
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strenger skiftes når jeg først har den på benken, eller hvis en av dem ryker. De rekker sjeldent å bli så slitte at de må byttes av den grunn. "Riff Gitaren" som jeg bruker forran PC'n for å lære noen nye riff sånn i farta og som ikke er kobla til en AMP er ett untakk, strengene er forferdelige, men funker.

Tørker heller aldri av strengene.

Gripebrettet blir heller aldri smurt.

Støv og skit blir som over fjernet når gitaren er på benken. Var veldig nøye på det tidligere og tørket av dem så fort det var tegn til ett lite støvfnugg. Men det ga jeg opp etter en stund. De gitarene som jeg synes er best å spille på har nå også fått sin egen case som de sover i når de ikke er i bruk, så det blir ikke så ille.

Ellers er de som mange andre her har sagt ett verktøy. Kaster dem vell ikke rundt, men behandler dem ikke med silkehansker heller. Er vell kanskje en av dem som syntes det er fett med litt slitasje.

Det sagt, jeg har modifikasjons fetish, så de er ofte på benken for å gjøre små tweaks og bytte ting. Finnes ikke no mer morro en å kjøpe en god Epi og slenge inn ett par Bare Knuckles. Bortsett fra å kjøpe noe som er brukanes ut fra esken da.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• det hadde vært nyttig om du hadde tatt et skikkelig bilde ned i kassen, med hjelp av et godt lys. baksiden av gitaren kan også ha betydning, da det finnes typer av treverk som er mer verdifullt enn andre. det ser umiddelbart ut som om toppen er av gran, og broen ser ut som en slik "tysk bro" (burde vel egentlig hete "trønderbro", med henvisning til barten) som noen snakker om på gamle parlor-gitarer. tipper den er gammel, men uten en nærmere titt på mekanikken er det ikke enkelt å si. rosetten er veldig enkel, og med mindre den er laget av elfenben fra elefant, vil det nok tilsi at det var en økonomimodell da den ble laget. du burde ta av strengene og rengjøre (ikke med zalo) halsen, så man kan se den bedre også.
    • HEIC er et tullete fotoformat som enkelte telefoner tilbyr. Anbefales ikke å bruke det. Her er bildene; jeg konverterte dem for deg. Når det gjelder verdi så har jeg ikke den fjerneste anelse. Gitaren ser ganske herpet ut, så med mindre det er en eller annen form for samlerobjekt eller sjelden vintage-gitar så tviler jeg på den er verdt stort.
    • Ingen info samt bilder med et filformat som ikke lar seg åpne uten videre for de fleste, er faktorer som gjør det vanskelig å få gode og fornuftige svar på det du spør om.
    • Fant tilsvarende markering her: https://forum.pedalpcb.com/threads/led-polarity.5/  Ble da positiv lang pol til firkantet hull.  Dreit meg litt ut ift. doiden. Hullet i boksen til dioden var drillet opp akkurat over plasseringen på PCB'en, så hadde ikke behøvd å lodde på ledninger fra PCB'en. Jaja.  Ble lyd! Trodde riktig nok at pedalen døde etter ca. 30 sek med test, men tror det bare var ledningen til strømmen jeg klarte å dra ut av strømforsyningen. 
    • Tror bare du må prøve og fortelle hva som fungerte da.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.