Gå til innhold
Parapluie

Sample rate - Cubase SX

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg føler jeg trenger en forklaring på forksjellen mellom å ta opp i 44.1 khz og 48 kzh... Det virker som det er vanligst å ta opp i 44.1? Hvorfor det i såfall?

Jeg bruker Cubase SX og har et E-mu lydkort (litt av eldre dato). Jeg tar opp i 48 khz. Det virker som jeg ikke har noe valg... Hvordan gjør jeg slik at jeg kan ta opp i 44.1? Trenger jeg et nytt lydkort? Eller er det bare å trykke på en knapp, som jeg ikke vet om i Cubase? Det er jo umulig for meg å åpne prosjekter på min PC, som er spilt inn i 44.1 på en annen PC. Pitchen forandrer seg og det blir bare krøll.

Håper på svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhh jah! Det samme som BlueGrot sa.. :P hehe..

Veit at sr skal være 44.1 khz, men har aldri tenkt over hvorfor vi ikke har den på 48?! Jo mere, jo bedre liksom?! hehe! jeje! Det er sikkert en god grunn til det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fordi at cdplate standarden oppsto i 1979 og da hadde man ikke anelse om hvordan utviklingen kom til å bli

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er rett og slett en gammel standard som sier at vi skal ta opp musikk nå til dag i 44.1 khz?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...hvilket betyr et større dynamikkområde. altså større forskjell mellom svakeste og sterkeste tone

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lydkortet mitt spiller tydeligvis kun i 48 khz. Er dette på noen måter en ulempe? Når jeg skal lage "audio mixdown" får jeg valget i å sette den til 44,1 hvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg setter samplingraten i dsp-mixeren. Har e-mu 1820.

For øvrig er det flere som bruker 88.2 for å ha god samplingrate og enkel/god mulighet for å konvertere til 44.1. Vet ikke om teorien bak, men det virker jo logisk siden det er dobbelt så mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.