Gå til innhold
Vriddsau

SD '59 eller Gibson '57 Classic?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har søkt litt rundt på forumet, men klarte ikke finne en tråd om akkurat dette.

Det har seg slik at jeg har en Epiphone Les Paul Custom, som jeg tenkte å skifte humbuckere i snart.

Spørsmålet mitt er da, Hvor stor er forskjellen på Seymour Duncan '59 og Gibson '57 Classic?

Jeg er ute etter klassisk god Les paul lyd. Jeg spiller for det meste classic rock, blues og diverse annet.

Jeg har lest og hørt på lydklipp av begge, og begge er jo gode classic rock humbuckere. Men hvor mye bedre er Gibson humbuckeren? Er den i det heletatt så mye bedre? Er det verdt den ekstra prisen?

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Seth Lovers i min og de låter veldig bra. Vet dog ikke hvordan de er i forhold til de du nevner men er absolutt og anbefall for klassisk Les Paul lyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil overhodet ikke påstå at Gibson '57 er bedre enn Duncan '59, heller motsatt.

Duncan '59 er vel kanskje en av verdens mest klassiske (og brukte) pickups,

og sammen med en Duncan JB i bridge får du en uslåelig kombinasjon for blues og classic rock.

Hvis du skal bruke en '59 i neck posisjon ville jeg hatt en JB i bridge. Men '59 funker også veldig bra i bridge, litt mindre hot enn JB'en.

Ellers er Duncan Seth Lover-settet også helt kanon til dine bruksområder.

Du kan også sjekke ut Duncan Slash signatur-pickups, de låter helt vannvittig! Sjekk de ut på youtube.

Du finner de på ebay til 1200-1300 kr for et sett :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duncan '59 og JB er vel den klassiske 80-talls kombinasjonen for bøkkere.

Den fungerer fortsatt som jern, men er ikke veien å gå hvis det er original PAF lyd man er ute etter.

En JB måler vel 16,4kΩ, mens en PAF type som regel ligger mellom ca. 7,5kΩ og 9kΩ.

Seymour Duncan pickups er bra saker, men det er dumt å tro at Gibson setter inn drittpickups på de bedre gitarene de lager.

En grunn til å bytte f.eks. Burstbuckere er heller det at de også er for hotte sammenlignet med originale PAF'er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burstbucker I i hals, Burstbucker II i stol. Klassisk PAF!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burstbucker I i hals, Burstbucker II i stol. Klassisk PAF!!!

Men en god del hottere enn det originale PAF er.

Også en god del hottere enn SD'59.

Da er det tvilsomt å kalle de for klassisk PAF.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd SD 59, men synes Classic 57 er en utmerket pickup. Liker de mye bedre enn samtlige Burstbuckers.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duncan '59 og JB er vel den klassiske 80-talls kombinasjonen for bøkkere.

Den fungerer fortsatt som jern, men er ikke veien å gå hvis det er original PAF lyd man er ute etter.

En JB måler vel 16,4kΩ, mens en PAF type som regel ligger mellom ca. 7,5kΩ og 9kΩ.

Seymour Duncan pickups er bra saker, men det er dumt å tro at Gibson setter inn drittpickups på de bedre gitarene de lager.

En grunn til å bytte f.eks. Burstbuckere er heller det at de også er for hotte sammenlignet med originale PAF'er.

Du har helt rett i at hvis trådstarter er ute etter rene PAF-toner, så er JB for hot.

Jeg har ikke sagt at Gibson sine pickups er drit, men personlig har jeg ikke funnet noen som er bra for mitt virke, bortsett fra Iommi

signatur-mikkene. Men nå spiller jeg da også tyngre rock og heavy ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for masse bra svar.

For å stille et litt dumt spørsmål angående output på humbuckere.

Jeg har lest litt om hotte pickups og mindre hotte pickups.

Kan noen forklare meg grundig hva det har å si? Er det at med en hottere pickup vil du lettere få vreng ut av en røramp enn en mindre hot pickup?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis et er PAF-kloner du er ute etter, kan jo Lollar Imperials være verdt å myse på, men jeg har også en forkjærlighet for Gibson Burstbucker 1 og 2. Synes de låter helt fortreffelig både clean og dirty. Til og med til litt mer hi-gain saker. Classic '57 ligger vel omtrent som BB2 i output.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Slash-settet i min Les Paul, og kan anbefale de på det varmeste. Har også hatt Seth Lover tidliger, noe som frister veldig til gjentakelse i en annen LP med tid og stunder. Ellers bruker jeg stort sett SD Jazz/JB oppsettet, men på gitarer jeg spiller hardere musikk på. Disse låter også knall i en LP til rock. Har ikke hatt det selv, men en jeg spilte i band med en stund hadde det i det jeg mener var en 57 Gold Top reissue..., og det låt meget meget bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det at med en hottere pickup vil du lettere få vreng ut av en røramp enn en mindre hot pickup?

Yes, det er tanken. En liten trade-off med hotte pickups er at de ofte blir mer "ulne" med mye mellomtone. Det kan motvirkes med coil mismatching, dvs. at de to spolene på pickupen er litt forskjellige. Det finnes selvfølgelig store forskjeller her også, men med lavere output får man generelt sett "klarere/mer åpen" lyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, nå er jo veldig mange hotte pickups voicet ganske tynt/bright, nettopp for at de skal låte tight og definert med mye gain... F.eks. EMG-81, Bare Knuckle Miracle Man. Men ting som SD Invader er bare tull og tøys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Behovet for hottere pickups kom jo den gangen ampene ikke hadde all verdens vreng i seg selv samt heller ikke mastervolum, og det var en måte å få mer gain og dermed distortion på. I dag har jo mange amper to eller flere kanaler med mye mer gain i tillegg til at det finnes et utall boost, overdrive og distortion- pedaler som gjør det samme.

Problemet med veldig hotte pickups synes jeg er at det er veldig vanskelig å få de til å låte helt clean, og ikke minst låte fint clean. Strengedefinisjon blir ofte borte osv. Mindre hotte pickuper er det derimot ikke noe problem å få til å låte bra selv med mye gain.

Dette er naturligvis en generell betraktning, og det betyr ikke at hotte pickuper ikke kan låte bra. Det er jo fortsatt mange som sverger til det. Det betyr selvsagt heller ikke at alle mindre hotte pickuper låter bra. Det er langt fra tilfelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Pledrik
      Er mitt ansvar bevisst og lager en tråd på denne krembollen. Er da en evig sucker for LP Special i TV yellow, og har hatt et par stk tidligere. Hadde nå egentlig endelig bestemt meg for å prøve å finne en original en, og var for å teste en '59 for noen uker siden. Var en fryktelig fin sak, og spilte og låt bra. Sjappa hadde også akkurat fått inn en helt ny CS 1960 Special i aged utgave, og bestemte meg for å prøve å ta en objektiv sammenlikning. Kort fortalt så var det eneste feltet hvor gammer'n gruste ungdommen på mojo og muuuuligens halsprofil - på alle områder var CSene like bra eller bedre. Til og med på lyd, faktisk. I tillegg så hadde gamla et (forholdsvis vanlig for disse) lett brudd i halsfestet, og ettersom hun her da kostet halvparten av bestemor så ble det fornuften som seiret. Dæsken.
      Det som egentlig er mest spesielt her er hvor flinke gutta hos Gibson begynner å bli på ageing. Det var faktisk ikke helt enkelt å se forskjellen på ny og gammel ,og den føles ut som en gammel gitar. Spiller og låter også heeeeelt herlig. Love it. Specials er virkelig noe spesielt.

• Av Virus
      Hallo! Midt oppi økonomiske vansker for forumet (håper det ordner seg 🙁, ta deg råd til å bli støttemedlem!) har jeg fått meg en ny gitar. 
      Guitar Info
      Your guitar was made at the 
      Peerless Plant, Korea
      on July, 1998
      Det vil si den var ny i 1998. Men har holdt seg fint syns jeg. Er litt slitasje på båndene, men spiller fint. Lakken er nydelig, jeg syns fargen er herlig. Er litt buzz i enkelte bånd, så må nok få den levert til justering om ikke så altfor lenge. Noen tips til hvem som er best til dette i Bergen? Dette er min første «hollowbody», skal skifte strenger, hvilken størrelse på strengene er best på en slik gitartype?

Her har dere noen bilder. 

• Av jabe1807
      Hva tenker dere om denne gitaren, Epiphone Les Paul Standard Plus-Top Pro Honey Burst?
      Jeg skal kjøpe min første el-gitar etter å ha klimpret på min akustiske i noen år.
      Vil denne fungere som en god allroundgitar til hobbybruk? Jeg ser at den får god omtale på You Tube.
      Syns denne har best utseende, da den er en kopi av "the holy gral" ?

• Av Affen
      Kjøpt tidligere i høst, Epiphone EJ200SCE. Nyyydelig gitar med herlig lyd.

• Av Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

Gibson USA Explorer  2005 mod, (Gibson Classic ‘57 humbuckers, CTS 500k pots og Emerson cap)

Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Explorer 2016 mod. CTS Pots og Tonerider pickups.

Larrivee D-03 Mahogny

Yamaha 12'er

Ibanez Performance - noen og '80

Amper:
      Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.