Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lære seg om studio, logic, produksjon, utstyr osv.


Anbefalte innlegg

Heisan,

Den siste tiden har jeg begynt å interressere meg for inspilling og produksjon.

Jeg har lært såpass at jeg kan ta opp en enkel sang osv, men jeg vet ikke så mye om hvordan EQ funker og hva en mastering gjør, jeg er med andre ord ganske nybegynner på dette. :)

Det jeg lurte på er hvor jeg kan får lært om alt som har med studio å gjøre, finnes det noen bra bøker, noen kurs elns?

Jeg vil lære meg alt som er å lære og jeg må begynne helt fra bunnen av så det er littt vanskelig å vite hvor jeg skal starte :)

Jeg bruker forresten Logic 9.

Noen tips?

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut eq guiden her på forumet, ble lost litt fort, men får vel prøve litt hardere :)

Sitter og ser litt på videoer på youtube, men har ikke vært borti dem, får sjekke det ut!

Den dvden var litt dyr, du vet vel ikke om fks noen bøker? Jeg er veldig glad i bøker fordi at da kan jeg ta det helt i mitt tempo. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer du på rekkefølge, praktiske ting rundt opptak eller mikseprosessen?

Egentlig alt mulig og hvilken rekkefølge det er best å lære det seg i. :)

Takk takk! Skal sjekke de ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring er så og si alt. Prøv. Feil. Prøv. Feil. :) Siden du er gitarist vil du vel neppe ha bruk for mange inputer eller outputer (med det første). Det kan faktisk lønne seg å kjøpe en POD med USB (helst en bønneversjon så du kan ha den på skrivebordet), den har mange fine funksjoner og fungerer godt som lydkort! :)

Kabinettsimulering: Plugg en kabel fra effectloop send på forsterkeren din, sett PODen til å simulere en AMP men skru av "preampen" i PODen. Da har du det du sannsynligvis trenger mest, en simulert oppmikka forsterker med "ekte" gain. Den har også innebygde effekter, og det er jo genialt både til innspilling og generell spilling.Kjøp gjerne brukt, du kan spare MYE (POD er en ting alle har men ingen elsker, lett å finne billig). :D

Selv om macmikken funker til skisser og til amatørvokal (husk å skru av støyreduksjonen i innstillingen på macen), for å få fin vokal burde du ha en ekstern mik. Dette krever XLR-input, noe POD 2 og XT ikke har. POD X3 og HD har XLR-input, som er et MUST hvis du skal spille inn vokal, så det kan være lurt å kjøpe. PODene har ikke +48V (fantomstrøm), så kondensatormikker (mye brukt til vokal) er vanskelig. Man kan kjøpe en boks om gir fantomstrøm, og dette koster 2 hundrelapper ca. Men en Shure SM7B er dynamisk (trenger ikke strøm) og en finfin rockevokalmik!

Kjøp deg et godt sett med øretelefoner, de skal helst være så nøytrale som mulig. Jeg vet Shure-settene til 4-600 spenn har fått skryt, og det er gode å ha på og ikke slitsomme i lengden. Senere kan du kjøpe deg et lydkort med helst to XLR-innganger og minst en jack (gjerne kombinert jack og xlr), og +48V (fantomstrøm, til kondensatormikker). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring er så og si alt. Prøv. Feil. Prøv. Feil. :) Siden du er gitarist vil du vel neppe ha bruk for mange inputer eller outputer (med det første). Det kan faktisk lønne seg å kjøpe en POD med USB (helst en bønneversjon så du kan ha den på skrivebordet), den har mange fine funksjoner og fungerer godt som lydkort! :)

Kabinettsimulering: Plugg en kabel fra effectloop send på forsterkeren din, sett PODen til å simulere en AMP men skru av "preampen" i PODen. Da har du det du sannsynligvis trenger mest, en simulert oppmikka forsterker med "ekte" gain. Den har også innebygde effekter, og det er jo genialt både til innspilling og generell spilling.Kjøp gjerne brukt, du kan spare MYE (POD er en ting alle har men ingen elsker, lett å finne billig). :D

Selv om macmikken funker til skisser og til amatørvokal (husk å skru av støyreduksjonen i innstillingen på macen), for å få fin vokal burde du ha en ekstern mik. Dette krever XLR-input, noe POD 2 og XT ikke har. POD X3 og HD har XLR-input, som er et MUST hvis du skal spille inn vokal, så det kan være lurt å kjøpe. PODene har ikke +48V (fantomstrøm), så kondensatormikker (mye brukt til vokal) er vanskelig. Man kan kjøpe en boks om gir fantomstrøm, og dette koster 2 hundrelapper ca. Men en Shure SM7B er dynamisk (trenger ikke strøm) og en finfin rockevokalmik!

Kjøp deg et godt sett med øretelefoner, de skal helst være så nøytrale som mulig. Jeg vet Shure-settene til 4-600 spenn har fått skryt, og det er gode å ha på og ikke slitsomme i lengden. Senere kan du kjøpe deg et lydkort med helst to XLR-innganger og minst en jack (gjerne kombinert jack og xlr), og +48V (fantomstrøm, til kondensatormikker). :)

Når det kommer til utstyr, så har jeg et firewire kort, Guitar Rig og et par mikrofoner, skal skaffe meg en Shure SM57, så det å fikse bra gitarlyd fikser jeg fint. :) Jeg har aldri hørt om det med å kjøre ut fra send signalet på ampen, går det bra å kjøre send signalet inn i guitar rig og så skru av preampen som du foreslo? Isåfall hadde det vært helt genialt!

Av øretelefoner har jeg allerede et bra par, men hvor nøytrale de er vet jeg fint lite om :P

Hvis jeg husker riktig så har jeg AKG K240, er disse dugbare?

Takk for lang forklaring!

Forresten, noe jeg altid har lurt på er hva gjør alle disse rack effektene jeg ser i mange studioer, er dette noe som er nødvendig eller er det mest for vidrekommende som skal ha "perfekt" lyd?

Jeg hører ofte mye snakk om å bruke kompressor, hvordan er kompressoren i Logic, er den bra?

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.systematicproductions.com/mixing-guide.htm

422673_292732350791591_123065227758305_842378_912178962_n.jpg

Sjekk ut denne. Koster 20 dollar, digital bok som du får laste ned i PDF-format.

Logic sine plugins, kompressorer, EQer, reverber, delayer, etc. er mer enn bra nok til å begynne med. Du kan også laste ned noen plugins herfra: http://www.stillwellaudio.com/ som er kanon, og har evig trial-versjon. Dvs. at de er gratis så lenge du vil. :P

Ellers så må du bare sette i gang å spille inn, prøv, feil, prøv, feil, få feedback, se tutorials på youtube, keep going. Tar tid å bli flink, men hvis du setter deg inn i det kan du få mye ut av relativt enkelt og ikke for dyrt gear, så lenge du bruker tid på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

http://www.soundonsound.com/sos/mar11/articles/keyfax-parsons-dvd.htm

"If you want an education in all things audio, could you ask for a more qualified teacher than Alan Parsons?"

Pros:

Alan Parsons and his friends are pros!

Accessible presentation and broad scope well suited to newbies.

Some excellent real‑world ‘fly on the wall’ scenes give real insight into the professional mind-set.

Lots of great supporting interviews with other high‑profile musicians, engineers, and producers.

Cons:

A few technical issues with some audio demonstrations.

There’s a pop/rock bias.

Summary:

This DVD sets is a good introduction to the enormous subject of music production for those starting out. More experienced studio users working outside the pop/rock remit should probably sample individual downloads in the first instance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.