Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Telecaster fra scratch


Anbefalte innlegg

Etter jeg ble ferdig med den første elgitaren min i vinter, har jeg holdt på med noen mindre prosjekter.

Siden det er lite med gitar DIYprosjekter nå her på gitarnorge, kommer jeg til å skrive og legge ut bilder av prosessen.

Her er planen:

Telecaster med hals i lønn og kropp av HELTRE mahogany.

Blir 2 singlecoils telepickupder

Mer detaljert deleliste kommer senere.

Håper denne tråden kan være litt til nytte og inspirasjon for noen, og at jeg også kan lære litt.

Kommer nok til å spørre en del når jeg lurer på noe.

Slenger ved noen bilder av kropp og halsemnene

Lønna og mahogany'en

post-8354-0-65820000-1344600276_thumb.jp

Halsemne

post-8354-0-14233900-1344600302_thumb.jp

Kroppen

post-8354-0-79539400-1344600323_thumb.jp

Endret av ollis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har sommerværet kommet her også!

Siden jeg ikke har båndsag, tok jeg turen til naboen der de lager hytter og fikk skjært ut kroppen og halsen der.

Her er kroppen etter den er skjært ut:

post-8354-0-74389200-1344689836_thumb.jp

Her er halsen:

post-8354-0-58936600-1344689900_thumb.jp

Synes mahoganyen har en skikkelig fin farge!

post-8354-0-46917700-1344689945_thumb.jp

Har en strat jeg gjorde noen småting med som må bli ferdig før jeg får gjort så mye mer på telecasteren. Så det kommer nok oppdatering om ikke så alt for lenge!

Jeg begynner på videregående om 4 dager, men håper jeg ikke får det alt for travelt, sånn at prosjektet fortsatt kan rulle utover høsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta på kroppen (ifølge baderomsvekta) er på 2,4kg og halsen på 0,6 = halsen og kroppen veier 3kg.

Så kommer noe tre til å bli frest bort, og noe hardware og deler kommer.

Så den kommer kanksje til å ende på mellom 3-4 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått pussa sidene på kroppen og halsen. Slik at det meste av hakk etter båndsaga nå er borte.

Tenker jeg jobber videre på halsen først, når den er mer ferdig kan jeg frese halslommen og så frese til pickups, bro og slikt slik at det blir straight med hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre gode tilbakemeldinger!

Finish er jeg enda litt usikker på. Blir ikke typisk svart/hvitt, synes deg ser litt "billig" ut. Har sansen for blonde eller butterscotch. Så det bli muligens noe ala det. Ellers har jo mahoganyen et fint mønster og den får en skikkelig fin, mørk farge om jeg bare beiser eller oljer den.

Men: finish er det minste problemet mitt nå.

Nå som halsen er kutta ut må jeg frese truss-rod'en. Lurer på å bruke stewmacs hot rod, sånn at man skrur på trussen nede ved halsfestet. Jeg trenger ikke bue på hot roden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fint at ikke alt går unna i forrykende tempo. Da får jeg litt mindre dårlig samvittighet selv. Jeg handlet meg håndoverfres og gode fresemaler ikke så lenge etter jul. Så langt har jeg bare brukt fresen en gang (routet ut for humbucker i bridge på en strat) og fresemalene ligger og samler støv. Effektivitet er ikke min greie. Tid har jeg nok av. Dessverre ikke egnet lokale for bruk av fres og andre støvfrembringende og støyende verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Her kommer en liten oppdatering og endringer og mer info:

Det eneste jeg har fått gjort med denne fjøla er å frest rom til elektronikken sammen med masse tenking. I mellomtiden har jeg holdt på med en reperasjon og noen setup'er.

Hals: Planen fra starten var å bygge halsen selv med pålimt rosewood gripebrett, men har innsett at jeg ikke "gidder" det. Det tar for lang tid og blir fort unøyaktig om jeg skal gjøre det selv uten "pro tools" og jigger. Derfor har jeg bestilt en TRO-c allparts hals med rosewood gripebrett. Den skulle komme om ca 2-3 uker, men så var det feil på pakninga, inni var det en V-hals... Så jeg må vente ca 2-3 uker før de fikk inn flere C halser, og så 2-3 uker på frakt... kjipt!

Dette kommer til å bli en litt la cabronita stylish tele.
Pickups blir TV jones classic i neck og bridge. (Må bare spare litt!)

Har bestilt et parti med deler fra stewmac nå, så det eneste jeg mangler av deler er vel tuners (Satser på Gotoh vintage), bridge (Kanskje jeg kapper av en tele bridge jeg har liggende, siden jeg må ha cutawaybro, ellers kjøper jeg), sadler (Tror nok det blir C&J tooling, glendale elelr callaham) og pickupsa. Et ordentlig fresestål med kulelager til fresing til pickups og halslomme trenger jeg også.

Finishen ligger enda og dufter litt i vinden :)

Så jeg håper jeg får litt fortgang på denne gitaren, og at jeg får gjort noe i påskeferien.

post-8354-0-16244300-1363249067_thumb.jp

post-8354-0-33158200-1363249075_thumb.jp

Endret av ollis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra et relativt rotete gitarhjørne i garasjen:

Jeg begynte å bore hull til jackinngang. trodde vi hadde bor opptil 22mm, men fant ikke, så jeg fikk kjøpt et flatbor igår. måtte fylle igjen hullet med litt papir i bunnen, så en blanding av spon og lim. Det er bare for å finne midten så jeg kan bore alt med flatboret. (I tillegg så ble hullet noe skjevt, så gjør det på nytt og håper å få det perfekt.)

Bridge blir som sagt cutaway. Sparer noen penger, så vurderer sterkt å kappe denne Telebroa jeg har liggende. (Tatt fra en squier 50's CV) sadler kan jeg heller bytte ut om jeg ikke skulle bli fornøyd.

Noen som mener at jeg IKKE burde kappe brua, men heller kjøpe ny?

Ellers går ikke posten med rakettfart....

(Si ifra om bildene blir megastore og ubrukelige å se på, så skal jeg heller bruke PCen)

post-8354-0-31583600-1363458274_thumb.jp

post-8354-0-93795800-1363458298_thumb.jp

post-8354-0-85605800-1363458387_thumb.jp

post-8354-0-93236600-1363458473_thumb.jp

post-8354-0-35703500-1363458528_thumb.jp

Endret av ollis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo greit ut. Hva mener du med at "bridge blir cutaway"?

Hvis du mener det jeg tror, så vil du ha inn en humbucker i bridge? Isåfall er jo et alternativ en GFS bladepickup. De låter faktisk veldig bra. Da slipper du å kappe, og får et mer originalt utseende på det hele.

Kapp telebroa, du. Gjør da ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.