Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Basic EQ, enkel guide til equalizer-bruk


Anbefalte innlegg

Ah, det var relatert til det du siterte. EQ er bra for å trekke bort frekvenser, men ikke så bra til å legge til - da du ikke kan legge til noe som ikke er der. FXmonkey, ikke sikkert de heter det, men tenker på den FX guiden som forklarer alt med aper, og den var selvfølgelig myntet på Kristoffer. http://www.monkeyfx.co.uk/guides.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det var relatert til det du siterte. EQ er bra for å trekke bort frekvenser, men ikke så bra til å legge til - da du ikke kan legge til noe som ikke er der. FXmonkey, ikke sikkert de heter det, men tenker på den FX guiden som forklarer alt med aper, og den var selvfølgelig myntet på Kristoffer. http://www.monkeyfx.co.uk/guides.html

Kul side! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da du ikke kan legge til noe som ikke er der

Helt sant. Men det finnes forskjellige eq-strategier. Noen driver kun med subtraktiv eq. Fett nok. Jeg gjør det jeg føler for. Om jeg vil ha mer 200hz så skrur jeg opp 200hz.

EQ er en frekvens-spesifikk volumkontroll - og jeg bruker den både oppover og nedover. Alt etter hva jeg trenger å gjøre.

I live-land der jeg stort sett jobber blir det mest nedover, men jeg vegrer jeg aldri for å booste bare fordi noen på internett en gang sa at man kun skal bruke eq til å trekke fra. Låter det fint er det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Men det finnes forskjellige eq-strategier. Noen driver kun med subtraktiv eq. Fett nok. Jeg gjør det jeg føler for. Om jeg vil ha mer 200hz så skrur jeg opp 200hz.

EQ er en frekvens-spesifikk volumkontroll - og jeg bruker den både oppover og nedover. Alt etter hva jeg trenger å gjøre.

I live-land der jeg stort sett jobber blir det mest nedover, men jeg vegrer jeg aldri for å booste bare fordi noen på internett en gang sa at man kun skal bruke eq til å trekke fra. Låter det fint er det rett.

Det er vel det beste rådet. Bruk ørene! Men det er jo ikke så dumt for de som er i startfasen med lydbehandling å få noen generelle tips å jobbe ut fra.

En ting som ikke blir nevnt her, er jo også hva det er man lytter over når man mikser noe. Man kan få sjokk når man hører det man har skrudd masse EQ på på en annen lydkilde f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Men det finnes forskjellige eq-strategier. Noen driver kun med subtraktiv eq. Fett nok. Jeg gjør det jeg føler for. Om jeg vil ha mer 200hz så skrur jeg opp 200hz.

EQ er en frekvens-spesifikk volumkontroll - og jeg bruker den både oppover og nedover. Alt etter hva jeg trenger å gjøre.

I live-land der jeg stort sett jobber blir det mest nedover, men jeg vegrer jeg aldri for å booste bare fordi noen på internett en gang sa at man kun skal bruke eq til å trekke fra. Låter det fint er det rett.

Her er jeg enig. Jeg er heller ikke mot å booste, frekvensen er jo der ellers ville det ikke ha noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.