Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Basic EQ, enkel guide til equalizer-bruk


Anbefalte innlegg

På forespørsel fra flere venner av meg tenkte jeg å lage en enkel oversikt over instrumenter, frekvenser og hva de gjør med lyden. Siden jeg allerede måtte lage denne, kunne jeg jo like greit dele den med dere! Den er basert på notater jeg har gjort opp gjennom årene når jeg har pratet med folk som kan dette, som raske lydkurs litt av teknikere på konserter jeg har vært med å arrangere, miksegutter på studioer rundt omkring samt egne erfaringer. Dette er på ingen måte en fasit, bare en guide til helt enkel bruk av EQ. Jeg har ingen utdanning på området, jeg er ikke engang en dyktig amatør, men jeg har gode ører og håper dette kan hjelpe de som er livredd for å prøve seg på miksing selv. Først og fremst vil jeg råde mot å bruke presets i miksing. Siden forsterkere, mikrofoner, preamps, pedaler, kabler, romstørrelse osv påvirker lyden som blir tatt opp skal det godt gjøres at en preset passer best til lyden du har tatt opp. Lag egne presets som passer til ditt utstyr, og bruk det som et utgangspunkt når du mikser.

Jeg har ikke tatt med fancy teknikker innen miksing som bruk av fasevending, fasematching o.l, dette er bare en equalizer-guide.

Personlig bruker jeg hovedsaklig Presonus Studio One 2, med ProEQ som er native. Samtidig kan jeg bruke Waves EQer eller hardware EQer om jeg vil legge til litt karakter i lyden. Dette kan ofte gi lyden det lille ekstra som mangler. Bildene er også fra ProEQ, men guiden gjelder mer eller mindre alle EQer i softwareform.

Skjermbilde2012-08-10kl094236.png

Tips: Lek med q-verdien, kanskje trenger du ikke trekke den frekvense så langt ned om du trekker kringliggende frekvenser ned samtidig. Da er en lav q-verdi noe du er ute etter. Ofte kan du pin-pointe hvilken frekvens som plager deg, uten å ville påvirke lyden for mye. Da er en høy q-verdi det du er ute etter.

Skjermbilde2012-08-10kl094411.png

Skjermbilde2012-08-10kl094359.png

50Hz: Legg til denne frekvensen for å lage en fyldigere bånn i bass, stortromme og tammer. Legg til kutt her for å fjerne grums i instrumenter som krangler om plassen.

Skjermbilde2012-08-10kl094314.png

100Hz: Gir en hardere basslyd, og gir fylde til skarpere instrumenter som gitarer og trommer. Her ligger også boom-lyden, og kan gi ryddigere lydbilde om du trekker ned litt her

250Hz: Her kan du trekke fra for å fjerne litt grums fra gitarer, og legge til for en varmere vokal og bass

400Hz: Gir definisjon til bass, og gir en viss loudness ved lavere volum. Her ligger honk eller papplyd, så det kan trekkes fra på denne frekvensen.

800Hz: Gir rundere lyd til hard bass og vokal. Her ligger skranglelyd på trommer og gitarer, og kan trekkes fra her

2KHz: Legg til for definisjon i trommer, bass, vokal og gitarer. Vær obs på at det høres masete ut om alle disse er like definert! Trekker du fra her vil det oppleves som en litt amerikansk sound.

3,5KHz: Legg til for å få mer attack i trommer og bass. Gir vokal mer snerr og en litt metallisk lyd.

5KHz: Gir klask til trommer og gitarer. Gir vokal presence. Trekk fra for å legge instrumenter lengre bak i lydbildet

7-10KHz: Gir crisp til alle instrumenter, vær obs på at harde s-lyder ligger her!

15KHz: Her ligger "luftig" lyd. Gir overheads og vokal en mer åpen lyd. Overbruk vil føre til unaturlig skarpe topper i lyden. Veldig brighte instrumenter kan trekkes fra her.

HUSK! Dette er ikke en fasit! Bruk den, lek med den og hør selv hva du synes er best!

Her er et par eksempler på mine egne presets som jeg bruker :

Vokal-preset

Skjermbilde2012-08-10kl094449.png

Som dere kan se, er det ganske kraftige korreksjoner i de høye frekvensene. Dette er fordi mikrofonen gjengir en spesiell karakteristikk i vokalistens stemme som gjør det slitsomt å høre på. Dette kan unngåes ved å bruke en mikrofon som passer bedre med stemmen (ja, en ny mikk er på vei fra Tyskland).

EQ på masterbusen

Skjermbilde2012-08-10kl094257.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... slutte å lese om lyd på gitarforum er kanskje mitt beste råd

eventuelt aldri ta råd fra personer som gir råd i gaten "mer 250HZ gir varm basslyd"

Det er jo nesten presetmiksing.

EQ er enkelt. Skru ned det kjipe og skru opp det fete. Slike "guider" som dette bidrar bare til forvirring da alle situasjoner er forskjellige og et eq-råd som kanskje funket en gang vil være helt bort i natten en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg mangler tydeligvis fet- og kjip-knottene på min eq og tenkte andre som også mangler det ville ha en lite guide for å hjelpe på vei. Jeg bøyer meg herved i støvet for Deres Majestet og skal herved ikke uttale meg om ting jeg er utdannet i. Du må tydeligvis ha lært å mikse via lydbok siden du råder mot å lese om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg mangler tydeligvis fet- og kjip-knottene på min eq og tenkte andre som også mangler det ville ha en lite guide for å hjelpe på vei. Jeg bøyer meg herved i støvet for Deres Majestet og skal herved ikke uttale meg om ting jeg er utdannet i. Du må tydeligvis ha lært å mikse via lydbok siden du råder mot å lese om det

fet- og kjip-knottene er greie de, bare du er forsiktig med "MØL"-knappen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del syntes dette var interessant, fordi det gir meg et bedre utgangspunkt for å "leke" med ting. Og trådstarter presiserer jo også dette, samt at det ikke finnes fasit, og at han ikke har formell kompetanse. Hvis kun de som har master i ting og tang kan poste slike ting, så blir det glissent her. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.