Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plukket opp en kamerat på veien i går=)


RalphDarwin

Anbefalte innlegg

Hei! Plukket opp en (gammel) kamerat på veien i går! Han var på vei til å bli kastet ved siden av containeren før jeg fant ham. Heldigvis møtte jeg på han før regnet kom. Det kunne vel ha gitt han konsekvenser!

Da jeg fant han hadde han på løse strenger, var skitten og så nærmest håpløs ut. Men da jeg kom hjem tok jeg og prøvde å stemme gitaren, har kun strenger til el-gitar liggende, så fikk ikke gitt nye. Men den fine lyden den hadde! Ble stort overrasket i forhold til størrelsen på kroppen. Tenkte først at dette skulle være noe billig greier, men kvaliteten gir meg ikke den følelsen. Godt intonert og det ser ut som den har hengt på veggen for det meste.

30aqupz.jpg

Alt jeg vet om den er blitt lagd av en tysk gitarmaker som heter Otmar Windish. Muligens 1959.

http://www.bruunari.nl/bruunari_lijst_140.htm

Den ligner veldig mye på denne. Bortsett fra tunere. Men på specs på den siden står det vel at det har blitt byttet, så jeg antar at den jeg har, fortsatt har originale.

Dessverre er det ingen klistremerker inni den eller noen lapper inni ved lydhullet.

Noen som vet noe mer om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med sånne funn. Plukket selv med meg en tidlig 70-talls Ibanez nylonstrenger fra Fretex for noen år siden til 125 kroner. Etter å ha byttet stemmeskruer og strenger viste det seg å være en fantastisk god gitar. Fant en verdiestimering på nettet som tilsa at den var verdt rundt 3-4000 kroner. Akkurat det tar jeg med en klype salt, men gitaren er uansett en perle og er nok den gitaren jeg spiller mest på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Fretex på Alna er litt vanskelig. Har vært innom en del ganger etter at jeg flyttet til Oslo og har enda til gode å finne noe spennende. Virker som om det er litt for mange folk innom og dermed for stor omsetningshastighet. Har du anledning til å stikke innom et par ganger i uken bør du imidlertid har gode muligheter.

Nå synes jeg at Fretex har blitt vannvittig overpriset siste årene, så det er ikke bare enkelt å gjøre de gode kjøpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er helt klart for mange folk innom. Om man sitter på Fretex og venter på alle varer som kommer ut, så er det større sjanse for å få de beste kuppene. Kanskje jeg skal ta og søke jobb og be arbeiderne der si i fra til meg dersom det er noen gitarer eller basser som har kommet inn? Frekt gjort, hahaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er større muligheter for å finne godbiter hvis man kommer seg ut på landet. Tar forbehold om at dette er en vandrehistorie, men for mange år siden fikk jeg høre om en kar som dro til sunnmøre for å kjøpe en gammel Mercedes av en bonde. I en krok på låven der bilen sto parkert ser kjøperen en gammel gitar og spør følgelig bonden hva han skulle ha for den. Svaret var at den kunne han få med på kjøpet. I og med at gitaren var en 50-talls Gibson i god stand som sannsynligvis var mer verdt en bilen, var det en fornøyd kjøper som dro tilbake til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også mye bra på skoleloft rundt omkring. En venn av meg var reisende musikklærer for skoleoppsetninger, korps og andre småprosjekter på skoler som ikke har ordentlig musikklærer. Han har kjøpt bl.a en peavey elgitar fra 80-tallet engang for 1600.-, en les paul standard til 3500.- og en amp av ett eller annet slag for 4-500.- peaveyen viste seg å være originalen til en gitar de reissuet på 2000-tallet og ble solgt for 14.000 tror jeg. En strat-isk sak med litt rar tummycut og et par artige kapp på finnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Skulle ønske jeg var god nok til å være en musikklærer og gjøre noe som han. Det hadde vært noe det!=)

Castor, jeg har alltid hatt en drøm hvor en gitar står der ute og bare venter på meg. Det ideelle hadde vært noe supergitar som en strat/les paul fra de riktige tidene. Men man skal aldri klage!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lov å drømme, men de fleste gitarer jeg blir bedt om å kikke på, er noe billig japansk skrot fra søttitallet, ting som i beste fall egner seg som pynt på veggen.

Eieren tror gjerne at klenodiet er verdt en formue, bare fordi det er tretti år gammelt.

Men jeg har en Otwin fra 1959 jeg også. Eller, for å være veldig nøyaktig, den er på langtidslån fra min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne våte drømmer kan utarte seg til stygge mareritt. Bodde noen år i en leilighet i fjerde etasje midt i Bergen sentrum, ikke langt fra en Fretexbutikk. I den perioden var jeg plaget med en stadig tilbakevendende drøm om jeg kom over en perfekt mellotron på Fretexen til 50 kroner. Det var vel og bra, men i drømmen hadde jeg store utfordringer med å få beistet hjem. I drømmeland var det selvsagt ingen som kunne hjelpe meg og jeg måtte komme opp med kreative metoder for hvordan jeg skulle få den uskadet opp i leiligheten. Våknet alltid før jeg kom så langt.

mellotron1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går en fantastisk historie her i nord om en bassist som var på den lokale Fretex'en og oppdaget en Fender Rhodes som sto godt gjemt innenfor ei dør til et bakrom.

Freidig spurte han betjeningen om det var noe som skulle selges, og fikk til svar at det var noe gammelt fra et dødsbo, men at strømledninga(!) manglet...

Han gjorde seg halvveis interessert, og prutet instrumentet ned fra prisforlangende 500,- til 300 norske kronasjer, mest begrunnet med at han jo "måtte få tak i ny strømkabel...

Rhodes'en ble forøvrig visstnok donert fritt og franko til tangent-traktøren i bandet han spilte i..!

Endret av bento
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var sånn 15-16 år gammel, for ca. 100 år siden, ble en fetter av min mor, som jeg ellers ikke har så mye kontakt med, oppmerksom på at jeg spilte gitar. Han kunne fortelle at han hadde en gammel halvakustisk gitar stående som jeg kunne få. I det øyeblikket jeg takket ja grep min mor inn og overtalte han til å heller gi gitaren til en eller annen sjitunge i slekten. Jeg hadde jo allerede en gitar og trengte ikke flere.

Takk som faen, har aldri tilgitt min kjære mor for dette. Den dag i dag vet jeg ikke hva slags gitar det var snakk om, men jeg håper inderlig det var noe skikkelig skrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.