Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar-noob: Hva bør jeg kjøpe?


blanked

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har lenge hatt lyst til å lære å spille gitar, enten det er elektrisk eller akustisk gitar. Har nå bestemt meg for å kjøpe en gitar, men jeg trenger litt hjelp av dere erfarne til å velge ut noe som passer meg.

Har bare tenkt å ha gitarspillingen som en hobby, men er usikker på om jeg bør kjøpe elektrisk eller akustisk. 60- og 70-talls-rocken ligger mitt hjerte nærmest, og det hadde vært utrolig gøy å lære å spille noen av sangene jeg liker. Så det jeg lurer på: Bør jeg kjøpe akustisk gitar eller bør jeg liksågodt slå til med en elektrisk gitar?

Trenger også noen tips på hva jeg bør kjøpe. Tenker ikke å bruke mer enn 2000 kroner, og tenkte å kjøpe brukt på Finn.

Har funnet noen gitarer som jeg har vurdert, men jeg har som sagt NULL peiling på kvalitet osv, så ikke drep meg hvis jeg linker dere noen billige Kina-kopier som ikke er verdt å bruke penger på:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36408579

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36235501

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36217441

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35419954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel strengt tatt ikke noe behov å bruke mye penger på en gitar om man er helt nybegynner.

Da er det mer at man må lære seg å spille først, så heller kjøpe en gitar som låter bedre senere når man har begynt å spille mer en lisa gikk til skolen ;)

Det jeg vil anbefale er egentlig en el gitar..

hvorfor ikke ha muligheten til å bare rocke løs samtidig man kan spille "cleant" som en kassegitar?

Jeg vil anbefale at du kjøper deg en Fender Mustang 1 forsterker.

http://www.4sound.no...16&artno=276106

Denne koster deg drøyt 1000kr NY og låter veldig mye bedre en mange andre amps i den prisklassen.

Samt du har muligheter til alt fra fin clean til øredøvende metall. Veldig god liten amp til soverommet.

Av gitarer blir det vanskelig å si hva som passer akkurat deg, spesielt om du er helt nybegynner da det er kanskje noe lettere for oss som har spilt i noen år å kjenne på en gitar om vi synes halsen føles behagelig osv.

Men uansett så kommer du langt med en 1500kr brukt. Dette blir 2500kr med forsterkeren og vil være et godt sted å starte.

Eneste jeg egentlig kan komme med av tips er at du velger noen av de litt mer kjente billig merkene som squier og epiphone, da får du heller ingen super gitar men du får et ok instrument som har en grei kvalitet.

Det værste du kan gjøre er å kjøpe et ukjent merke som egentlig er en gitar til 700kr i en leketøys butikk som ikke er i nærheten av å kvalifiserer som et intrument.. men mer en leke..

Det beste hadde vært om du vant en Squier gitar av serien classic vibe da disse gitarene er kjempe gitarer til en billig penge, disse er milevis over de aller billigste gitarene og koster drøyt 3200kr eller noe slikt nytt..

så om man er heldig å finner disse til en 2000kr brukt så får du en kjempe gitar til en nybegynner! selv om det sprenger budsjettet ditt litt

Av det du linker til så på link nr 2 har du en Epiphone SG som er en helt ok gitar, spesielt om man oppdaterer pickupsene senere når man har lært seg å spille.

Men forsterkeren er nok ikke all verden

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel strengt tatt ikke noe behov å bruke mye penger på en gitar om man er helt nybegynner.

Da er det mer at man må lære seg å spille først, så heller kjøpe en gitar som låter bedre senere når man har begynt å spille mer en lisa gikk til skolen ;)

Det jeg vil anbefale er egentlig en el gitar..

hvorfor ikke ha muligheten til å bare rocke løs samtidig man kan spille "cleant" som en kassegitar?

Jeg vil anbefale at du kjøper deg en Fender Mustang 1 forsterker.

http://www.4sound.no...16&artno=276106

Denne koster deg drøyt 1000kr NY og låter veldig mye bedre en mange andre amps i den prisklassen.

Samt du har muligheter til alt fra fin clean til øredøvende metall. Veldig god liten amp til soverommet.

Av gitarer blir det vanskelig å si hva som passer akkurat deg, spesielt om du er helt nybegynner da det er kanskje noe lettere for oss som har spilt i noen år å kjenne på en gitar om vi synes halsen føles behagelig osv.

Men uansett så kommer du langt med en 1500kr brukt. Dette blir 2500kr med forsterkeren og vil være et godt sted å starte.

Eneste jeg egentlig kan komme med av tips er at du velger noen av de litt mer kjente billig merkene som squier og epiphone, da får du heller ingen super gitar men du får et ok instrument som har en grei kvalitet.

Det værste du kan gjøre er å kjøpe et ukjent merke som egentlig er en gitar til 700kr i en leketøys butikk som ikke er i nærheten av å kvalifiserer som et intrument.. men mer en leke..

Det beste hadde vært om du vant en Squier gitar av serien classic vibe da disse gitarene er kjempe gitarer til en billig penge, disse er milevis over de aller billigste gitarene og koster drøyt 3200kr eller noe slikt nytt..

så om man er heldig å finner disse til en 2000kr brukt så får du en kjempe gitar til en nybegynner! selv om det sprenger budsjettet ditt litt

Av det du linker til så på link nr 2 har du en Epiphone SG som er en helt ok gitar, spesielt om man oppdaterer pickupsene senere når man har lært seg å spille.

Men forsterkeren er nok ikke all verden

Takk for utfyllende svar, blir nok til at jeg kjøper den forsterkeren ja.

Kom også over en annen gitar på Finn:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34124044

"Jay Turser Hallowbody guitar m/floral neck inlay:

Ny pris(2004): 4'500,- kr

Minstebud: 1'000,- kr

Svært lettspilt og overraskende god nybegynnergitar, kjøpt ny i 2003. Ble i 2004 omtalt som en av årets beste kjøp, med tanke på kvalitet og pris. Eksklusivt for denne modellen, er også det innlagt mønsteret i halsen på gitaren."

Hva tror du om denne? Hvis jeg kjøper denne + forsterkeren du nevnte, kan jeg si meg fornøyd da? Skal ta en titt rundt om jeg kan finne en brukt Squier-gitar på Finn, men hvis ikke, er denne da et godt alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, blir nok til at jeg kjøper den forsterkeren ja.

Kom også over en annen gitar på Finn:

http://www.finn.no/f...nnkode=34124044

"Jay Turser Hallowbody guitar m/floral neck inlay:

Ny pris(2004): 4'500,- kr

Minstebud: 1'000,- kr

Svært lettspilt og overraskende god nybegynnergitar, kjøpt ny i 2003. Ble i 2004 omtalt som en av årets beste kjøp, med tanke på kvalitet og pris. Eksklusivt for denne modellen, er også det innlagt mønsteret i halsen på gitaren."

Hva tror du om denne? Hvis jeg kjøper denne + forsterkeren du nevnte, kan jeg si meg fornøyd da? Skal ta en titt rundt om jeg kan finne en brukt Squier-gitar på Finn, men hvis ikke, er denne da et godt alternativ?

Nå har ikke jeg hørt om dette merket før.

Men den ser jo virkelig flott ut da :)

Om den spiller helt greit så hadde det absolutt vært et alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre Du linker til i førsteposten er en helt kurant gitar, så fremt den er skikkelig satt opp, syns også pickupsa som sitter i de nyeste kinamodellene er kjempebra for prisen. Det er også en veldig god gitar å spille akkorder med, flat radius på gripebrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt den MiJ-stratten som det er linket til oppe og heller kjøpe deg en billig Line6 POD eller noe som du kan øve med headsett. Eller en liten, brukt Cube.

Dette er en gitar du kan selge for samme pris eller mer om 2-3 år, men det er også den type gitar du kan ta vare på resten av livet med god samvittighet. For tro meg, du går fort lei av nybegynnergitarer når du først får kloen for gitarspilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt den MiJ-stratten som det er linket til oppe og heller kjøpe deg en billig Line6 POD eller noe som du kan øve med headsett. Eller en liten, brukt Cube.

Dette er en gitar du kan selge for samme pris eller mer om 2-3 år, men det er også den type gitar du kan ta vare på resten av livet med god samvittighet. For tro meg, du går fort lei av nybegynnergitarer når du først får kloen for gitarspilling.

er et godt poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.