Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding nøytral boost bygg (the Lineal og HardOne)


Anbefalte innlegg

Jeg trodde det var en nøytral boost du skulle modde.. Aja. Lykke til med prosjektet :)

"The Lineal" har jeg vel gjort nok med, synes jeg. Den fungerer, men jeg hadde som sagt forventet at den var clean i utgangspunktet, noe den ikke er med hotte pickups. Med modifiseringen min har jeg tatt ned spenningsboosten fra 18x til 4x, og nå er den clean på nesten alt. 4x spenningsboost er fortsatt en anstendig boost, faktisk ca 12dB opp. 18x spenningsboost er til sammenligning ca 25dB opp.

Hverken modifisert eller umodifisert er den nøytral, tonalt sett. De fleste anmeldelsene er enige i at det er en fremheving i den dypere mellomtonen, og jeg tror jeg sier meg enig.

Når det gjelder nøytralitet, så tror jeg faktisk "the Hardone" er både mer clean og mer nøytral. Dette baserer jeg på demonstrasjoner, beskrivelser og kretsskjemaet.

Om jeg kommer til å bygge "the Hardone"? Jeg vet ikke. Min moddede "The Lineal" låter faktisk ikke så galt, men det kunne vært moro å prøve en boost til. Jeg tror mange lar seg lure av navnet "the Hardone" (meg selv inkludert). Beskrivelsene og demonstrasjonene av lyden på youtube tyder faktisk på at selve pedalen både er nøytral og clean (inntil den klipper, selvsagt). Det er vel heller evnen til å drive inngangstrinnet på rørforsterkeren hardt som er grunnlaget for navnet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har nå også bygget Musikding "The Hard One" som en forlengelse av dette prosjektet.

Det er faktisk en stund siden jeg loddet sammen dette. Hadde store planer om å lage boks til den av et eller annet sært. Slik ble det ikke. Standard boks på denne også.

Her er et bilde av funksjonstesten før jeg skrur den helt sammen (og lodding er mye mer kronglete):

2014829_20140829_083019_hardone01.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig boks (som vanlig har jeg vært utålmodig og gjort greier før ting var tørt osv. Det er flere uglybugly detaljer, men det er MIN pedal):

2014829_20140829_085649_HardOne02.jpg

2014829_20140829_085602_HardOne03.jpg

Dette er en fin boost. Mulig den ikke er så glad i å dele strømforsyning med alle typer effektpedaler. Prøvde den sammen med et par andre, deriblant en digital delay, og da ble det mye støy (selv om de andre pedalene var skrudd av). Litt pussig.

Lyden er herlig nøytral. Denne fungerer som en justerbar forsterkerkrets helt til den klipper. Spraker når man justerer (akkurat som pedalen den etterligner).

Fra ca kl 9 på volumkontrollen og oppover gir den bare mer og mer. Under kl 9 kan den ikke skrus helt av. Man får lyden litt lavere, men aldri helt av.

Denne går rett inn på pedalbrettet for bass i bandlokalet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.