Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding nøytral boost bygg (the Lineal og HardOne)


Anbefalte innlegg

Hvis du dimensjonerer basemotstandene feil ift resten av kretsen, så kan du ødelegge forspenningen. Blant annet ved at signalet klipper for tidlig enten ved negativ eller positiv peak.

Ellers ved feil dimensjonering, kan transistoren gå i metning. Jeg tviler litt på at pickupene dine leverer så mye som 1V, men heller noen hundre mV. Og med 9V forsyning så mener jeg at du fint skal klare å hente ut ca 4 V uten å klippe. Les litt på common emitter på google, så finner du nok sikkert en grei oppskrift på hvordan du dimensjonerer kretsen ift forsterkning og lavfrekvensrespons :) Men som sagt, det greieste er å prøve å dimensjonere kollektoren og utgangspotten først, da forsterkningen er proposjonal med både forspenningsstrømmen, kollektormotstand og utgangsmotstand (pot)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll: Jeg så nettopp det du beskriver da jeg simulerte kretsen, altså at motstandenes forhold til hverandre er viktig for bias (forspenningen). Som jeg har sagt, så tåler ikke den opprinnelige kretsen mer enn ca +/- 150mA før den klipper. I den ideelle verden burde man klare +/- 4V på utgangen, men kurveformen i simuleringen tyder på at man lett får begynnende avvik i kurveformen allerede ved +/- 3,5V dersom man ikke avstemmer det perfekt, noe som er vanskelig med standardverdier på motstandene.

Med den planlagte forsterkningen på 4x vil man kunne sende inn signal opp til +/- 800mV og beholde kurveformen, noe som bør holde bra. Det er ikke noe problem å justere motstandsverdiene igjen dersom 4x ikke gir nok boost. Jeg tror at man kan risikere å gå over 800mV i anslaget, men den lille snerten jeg risikerer der tror jeg bare vil være tøff. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Troll. Gjorde det. Har dessverre bare et veldig enkelt instrument uten hold på max-verdier, men her er det som det var mulig å lese av:

For svakeste pickup V(ac):

Hardt anslag, enkeltstrenger: ca 80mV

Hardt anslag, flere strenger: ca 180mV

For kraftigste pickup V(ac):

Hardt anslag, enkeltstrenger: ca 230mV

Hardt anslag, flere strenger: ca 550mV

Siden de fleste multimetre måler (approksimert) RMS-verdi, ikke peak-verdi, så blir peak-verdiene omtrent slik:

For svakeste pickup V(ac):

Hardt anslag, enkeltstrenger: ca 80mV (RMS) = 112mV (peak)

Hardt anslag, flere strenger: ca 180mV (RMS) = 252mV (peak)

For kraftigste pickup V(ac):

Hardt anslag, enkeltstrenger: ca 230mV (RMS) = 322mV (peak)

Hardt anslag, flere strenger: ca 550mV (RMS) = 770mV (peak)

Dette er sammenfallende med det jeg hører også. Enkeltanslag på svakeste pickup har ikke tydelig forvrengning, svake akkordanslag har ikke forvrengning, mens harde akkordanslag har det. På sterkeste pickup er det tydelig forvrengning uansett hva jeg gjør, noe som også bekreftes av dette.

For å komme over 500mV (RMS) så var det likevel slik at jeg trengte veldig kraftige anslag, så det er mulig at jeg kan ha noe mer forsterkning i boosten enn 4x.

For 5x forsterkning trenger jeg dette, (der bare R4 er forskjellig fra verdiene jeg beregnet for 4x forsterkning):

R2: 120k

R3: 560k

R4: 1,2k

R5: 8,2k

Mulig jeg forsøker det først.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag fikk jeg motstandene i posten, og valgte å gå for den mest konservative løsningen med omtrent 4x spenningsboost, i motsetning til den rundt 18x boosten som er der i dag.

Altså disse motstandsverdiene:

R2: 120k

R3: 560k

R4: 1,5k

R5: 8,2k

Jeg er glad jeg ikke gikk for kraftigere boost, for på hotteste pickup er det fortsatt litt forvrengning, noe som tyder på at jeg nok ikke fanger de kraftigste peakene med mitt måleinstrument.

Samtidig er 4x faktisk ganske kraftig boost også, så jeg tror jeg lar den være der den er.

Jeg skal forsøke å få tatt opptak av denne også, slik at man kan sammenligne.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var denne i mål... På et vis.

Men jeg kunne tenkt meg en boost der selve forsterkertrinnet ikke har en fast gain, men reguleres med volumkontrollen. altså ikke slik som i "the Lineal", der volumkontrollen bare spenningsdeler det boostede signalet ned igjen.

Jeg er ikke så inne i ulike transistortyper, men ser at Musikding the Hardone bruker en MOSFET, og der sitter volumkontrollen som en del av selve forsterkertrinnet.

http://diy.musikding.de/images/stories/hardone/hardoneschalt.pdf

Er Musikding the Hardone å regne som en tonalt sett relativt nøytral og ikke minst clean boost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke Hardone, men er det ikke en kopi av Hard On eller Super Hard On eller hva den heter? Kanskje du finner mer info om originalen.

Jo, informasjon om Zvex Super Hard On ligger her:

http://zvex.com/hardon.html

Det kan se ut som det er det jeg er ute etter, men det er jo greit å høre med andres erfaring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du egentlig å ha regularbar forsterkning i trinnet?

Du får ikke så mange fordeler av det, men dermed en del ulemper. Du kan blant annet risikere at transistoren går i metning og slår av hele kretsen, og du har da til en viss grad en ustabil krets.

Ellers er det helt normalt med spenningsdelt forsterkningsjustering, dette brukes blant annet i opamper med tilbakekobling. Der forsterkningen ligger på mange tusen, men man bruker spenningsdelere til å sette den til fornuftige verdier. Mao, en spenningsdeler kalles ofte for forsterker, selv om det heller demper..

Hvis du absolutt vil prøve, så er mitt tips å skallere ned kollektormotstanden til et fornuftig lavt verdi og sette inn et potmeter i serie. Slik vil du kunne regulere forsterkningen, men den vil likevel ha en nedre grense som ikke er lik 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, da kunne jo kanskje et buffer og en spenningsdeler på inngangen vært noe. Om forsterkningen i transistoren er konstant, så kan du likevel regulere inngangen til et visst nivå mtp utgangen.

Slik det er no, så e det ikke bare en spenningsdeler med pot på utgangen. Denne potten påvirker faktisk forsterkningen også. Som nevnt så er forsterkningen proposjonal med kollektormotstang og utgangsmotstand.

Men jeg tror du vil finne en del løsninger hvis du googler etter "adjustable gain common emitter"

Ellers er det nok litt begrenset hvor mye du kan gjøre med et trinn. Du kan jo vurdere å heller lage en egen krets som er basert på denne + et trinn til :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygd meg en SuperHardOn for snart to år siden, den ble fast på brettet med en gang og er der fortsatt.

Den har utrolig mye output, den heter jo Super Hard On fordi den er Super Hard On your amp!

Den overstyrer preampen etter kl. 9.

Jeg bruker min sist i rekka til å booste cleansignal og i sammen med en TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det er no, så e det ikke bare en spenningsdeler med pot på utgangen. Denne potten påvirker faktisk forsterkningen også. Som nevnt så er forsterkningen proposjonal med kollektormotstang og utgangsmotstand.

Men jeg tror du vil finne en del løsninger hvis du googler etter "adjustable gain common emitter"

Sett fra forsterkerleddet er det minimalt med variasjon i utgangsmotstanden. I praktisk bruk kan den betraktes som konstant i the Lineal/EH LPB.

Adjustable gain common emitter gir få brukbare kretser. Justeringsmulighetene er temmelig begrensede med justering på kun en motstand av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi utgangen ser kollektoren i parallell med utgangspotten. Ettersom kollektoren er mye mindre enn 100k, så vil forsterkningen for det meste være ca proposjonal til kollektoren. Fordi liten motstand i parallell med stor motstand er ca lik liten monstand.

Men du har jo svaret ditt der: justerbar forsterkning i common emitter med kun ett trinn gir lite muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.