Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding nøytral boost bygg (the Lineal og HardOne)


Anbefalte innlegg

Jeg tror faktisk noe er galt, for det låter crappy uansett. Jeg får gjøre litt feilsøking først. Jeg ser at EH Linear Power Boost (LPB) er basis for kretsen, og det er angitt til å være en clean boost. Den skal i utgangspunktet ikke vrenge. Dessuten er fargingen av lyden veldig påtakelig. Den er svært langt fra nøytral slik den fremstår nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg målt og testet mer. R3 og R2 er ihvertfall riktig montert (målt med multimeter), og alt VIRKER jo.

Her er litt mer fra testingen:

  • Hvis jeg skrur ned volumkontrollen på gitaren en god del, så blir boosten clean. Men uansett pickup så overstyrer boosten ganske kraftig om gitaren står på maks volum.
  • Hvis jeg har maks volum på gitaren og skrur ned volumet på boosten, så vrenger det uansett nivå. Dette forteller meg at det ER boosten som rett og slett overstyres av litt kraftig gitarsignal. Jeg har riktignok ganske hotte pickups, men jeg synes likevel at boosten burde ha headroom til å takle det.

Etter dagens testing og kontrollmålinger, så tror jeg at jeg har koblet boosten riktig. Den er rett og slett ikke i stand til å håndtere litt hotte pickups.

Da kommer vi tilbake til dette: Hvordan kan jeg hindre at den booster så kraftig? Jeg ønsker at den rett og slett skal booste så lineært som mulig uten at noen frekvenser stikker seg ut, men altså booste en del mindre enn den gjør nå så den ikke overstyres.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser jo at forholdet mellom R3 og R2 er ganske så likt mellom de to kretsene. Du kan ihvertfall senke R5 en smule og se hvordna det går. Hvis frekvensresponsen endrer seg mye, så øker du bare verdiene på kondensatorene.

Jeg skal ikke uttale meg for mye, da jeg ikke har vært borti lineal boost før, men hvis du hører på YouTube, så klipper dne betraktelig mye:

Han sier jo at han kjører den inn i high gain-inngangen på ampen. Da blir det jo forvrengt i utgangspunktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt transistoren med en med litt lavere hfe så får du en mindre "fizzy" lyd. 2n5088 er ganske "high gain" shit, som brukt i den velkjente Big muff.

Ellers kan du prøve med noen større kondensatorer, kanskje en dpdt så kan du legge to kondensatorer i parallell med input. out kondisene for å få litt mer bunn

Har du forslag til en transistor som har samme pinout og med en del lavere hfe, slik at den ikke overstyrer så lett? Hva må man evt. endre av motstandsverdier?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å forstå hvordan kretsen fungerer, og fant denne simulatoren:

http://www.falstad.com/circuit/e-ceamp.html

Ved å endre på komponentverdier og spenningskildene, så fikk jeg den til å simulere Musikding "the Lineal" / EH LPB-1.

Min konklusjon er at kretsen har en spenningsforsterkning på omtrent 18 ganger og vil overstyres når man får inn et signal med amplitude over 150mV. Søk rundt om på nettet tilsier at man fra en gitarpickup kan få spenninger helt opp til 1V (i ekstreme tilfeller mer også).

Med 9V strømforsyning klarer ikke denne kretsen å uforvrengt levere et signal med særlig høyere amplitude enn 3,5V. Det betyr at for å kunne booste et pickupsignal som kan gå opp til 1V uten forvrengning, så kan ikke denne kretsen ha en spenningsforsterkning på mer enn 3,5 ganger.

Jeg har eksperimentert med simuleringens verdier og kommet fram til noen alternative verdier for R2, R3, R4 og R5 som gir ulike grader av spenningsforsterkning i boosten.

Nå gjelder det bare å få bestilt et assortert utvalg av eksperimentmotstander som inkluderer de verdiene jeg har kommet fram til. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forslag til en transistor som har samme pinout og med en del lavere hfe, slik at den ikke overstyrer så lett? Hva må man evt. endre av motstandsverdier?

Prøv å øk emitter motstanden. En pot kan jo være en mulighet for å få det variabelt og deretter sette inn den motstanden som er nærmest det du har justert med potten.

BC108 er NPN og som kan ha lav hfe. Har ett pair som er i min modifiserte NPN Fuzz face der jeg bruker BC108B med en hfe på rundt 50 på Q1 og 115 på Q2.

2n3904 er ganske vanlig og har lav hfe. + en haug andre :P

Bra jobba med emulatoren! Vil du prøve med mer anbefaler jeg LTspice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hfe har etter hva jeg skjønner veldig lite med faktisk spenningsboost å gjøre. Prøvde å endre hfe i simulatoren og det var små forskjeller. Jeg har uansett funnet ut at man kan få til veldig mye kun ved å modde resistorer.

Takk for tipset. Husker jeg testet Spice da jeg gikk på NTH en gang i forrige årtusen, men husker lite av hva det faktisk gjorde.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten et par opptak jeg gjorde i dag. Det er for å vise hva jeg snakker om når jeg sier at denne pedalen vrenger på hotte pickups.

Bruker i begge opptak i rekkefølge neck pickup (SD Quarter Pound), mid (Custom Eastgrove P90), bridge (Custom Eastgrove), mid + bridge (seriekoblet, humbucking mode). Ellers er oppsettet slik:

"Blackash" telepartscaster, max vol og tone, PUs: neck, mid, bridge, mid+bridge(serial, humbucking)

|

"The Lineal Boost", ca. unity gain

|

Blackstar HT-1R, clean ch, Gain:3-4, Vol:8, ISF(EQ):5, Reverb:2

(emulated output)

|

Mixer, soundcard, PC

Først i bypass mode, altså uten boost:

Så med "The Lineal" koblet inn, omtrent unity gain. Jeg har valgt unity gain fordi det forenklet opptaket og det burde ikke påvirke ampens forvrengning. Det låter slik uansett om jeg skrur litt lavere eller høyere også.

(en naken dame spankulerte forbi vinduet mens jeg spilte på bridge-pickupen... helt sant, altså... ;) )

Ikke akkurat "clean boost" på slutten der...

Jeg har testet den med forsterkeren i drive-mode og med boost, og jeg skjønner at denne har sin misjon, men det var altså ikke det jeg var på jakt etter. Jeg vil ha en clean boost, ikke en dirty boost. Så vi modder. Jeg kommer tilbake til saken når stort eksperiment-kit av motstander er i hus.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig ikke verre en at du tar med deg boksen hjem til meg en kveld. Vi bor ikke lengre fra hverandre enn at det er mulig.

Så kan vi modde livskiten ut av den :-)

Takk for tildbudet, men har følgende plan, som vil gi omtrent 4x spenningsboost, i motsetning til den rundt 18x boosten som er der i dag.

R2: 120k

R3: 560k

R4: 1,5k

R5: 8,2k

...hvis det går til h... så er en mekketur til Fr.stad helt klart interessant.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.