Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på Les Paul


Teammella

Anbefalte innlegg

Jeg synes nye LP'er føles veldig 'stive'. Mitt tips er å teste ut en eldre årgang (begynnelsen av 2000-tallet) for å få en litt innspilt gitar. Ved å kjøpe brukt, spesielt i dagens marked, sparer man også et lass med penger.

Om du ikke skal kjøpe gitar, men bare undrer (nå må noen med mer peil. arrestere meg om jeg bommer):

Standard har vært en gitar i kontinuerlig endring siden 50-tallet. Det er den "nyeste" LP'en i den forstand at Gibson oppgraderer den når de finner det fornuftig å gjøre dette. Classic er en versjon som skal likne mer på 50's LP'ene og gitarene i den serien fra 90-tallet er knakendes gode gitarer. Jeg har selv hatt en 90's Classic og det er noe av det bedre jeg har vært borti i LP-kategorien. Traditional er (om jeg har fått det med meg rett) det som har tatt over for Classic modellene, men istedet for å være en 50's greie, så er det tatt utgangspunkt i en tdl. 2000-talls standard LP. Studio er på mange måter "entry"-modellen i LP sortimentet og er vel av Gibson selv beskrevet som en "working mans hero". I studiomodellene finner du de samme spesifikasjonene som på en Standard, men alt som kan spares på, er spart. Dvs kjipere lakk, ingen binding, ingen fret inlays osv.

Nå skal ikke du ta all denne informasjonen som sannhet, men jeg tror jeg er inne på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP Studio har også block-inlays, men alt annet er det spart på ja. Ellers er det vel det du sier relativt likt det jeg har hørt, så enten har du rett, ellers har vi begge feil :)

Ellers vil jeg bare si at ja, prisforskjellen fra en Epi til en Gibson er verdt pengene. Har ikke prøvd en Epi LP Custom, men kvalitetsforskjellen på en Epi Standard og en Gibson studio er mye større enn prisforskjellen, hvertfall i mine hender. Gibson Studio er helt godkjente gitarer, mens Epi Std er søppel. Tungspilte og kjipe pickups. Har prøvd en del forskjellige av begge typer, og alle har jeg opplevd på samme måte.

Om du skal kjøpe en LP på budsjett vil jeg sterkt anbefale å se etter en brukt Gibson LP Studio Faded da disse er enda mer innspart ift lakk og unødvendigheter, og dermed enda billigere enn vanlig Studio, men er like gode å spille på og låter helt fint. Evt se etter en brukt japansk en (Burny, Tokai, Yamaha, Edwards e.l) eller en tsjekkisk LP. Tsjekkiske LP'er har en helt annen kvalitet enn de kinesiske. Selv om pickupsa ikke her heller er helt top notch så er de absolutt godkjent, og gitarene er gode å spille på, samtidig som de pleier å gå for bare såvidt mer enn de kinesiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du som meg, der kun de gitarene som føles riktig, er riktig for deg, anbefaler jeg deg å ta en titt på bruktmarkedet. Finnes sjukt mye bra gammalt. Aldri i livet om jeg ville byttet vekk min '90 LP Classic mot verken en ny R7, ny R8, ny LP Standard eller liknende! Finn den gitaren som kjennes ut som hjemme, og kjøp den.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP Classic har vel ikke mye annet til felles med en 1960 LP enn at den har slank '60s halsprofil. Da den ble introdusert, hadde den ABR-1 bru. Etter 2002 fikk den Nashville bru. Kjipe overheite keramske pickuper, men i hvert fall pre 2002 kan bli en glimrende LP med andre pickuper.

Ellers blir det som sagt veldig smak og behag hva man vil ha. Etter min smak er likevel Historics stort sett overlegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.