Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags høytaler ellementer skal jeg velge?


Knokejern

Anbefalte innlegg

Jeg ville egentlig kjøpt et nytt cab.

Godt trevirke er viktig, også i kabinettet. Nå skal jeg ikke si ting for sikkert, men jeg kan ikke se for meg at Berhinger legger så mye penger i dette.

Hvilke elementer du går for, er jo helt avhengig (som så mye annet) av hvilken lyd og sjanger du går for.

Et sikkert kort i metallverden er ofte V30's. For den 'britiske' skranglerocken/pop'en (Beatles, Oasis og den slags) er ofte Alnico blue foretrukket.

Til rock og blues har jeg selv vært veldig heldig med en kombinasjon av G12H og Alnico blue. Bortsett fra det har jeg mest erfaring med V30's og har vært godt fornøyd med dem i lang tid.

Også i dette tilfellet vil jeg anbefale deg å gå til den lokale pusheren (om det er en i ditt lokalområde) å prøve så mange variasjoner som mulig. Høyttalerne er vel så viktig for lyden som ampen, noe jeg har oversett i MANGE år. Når jeg innså dette ble jeg med ett mye mer bevist på hvordan forskjellige kabinetter lød og hvordan de passer til forskjellige heads og stiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på det at en ny kasse ville gjort susen, men jeg tenkte at det ville bli en stor forbedring å bytte ut ellementene. Det er jo fult mulig å få tak i brukte ellementer som ikke er mere enn akkurat innspilt. koster jo skjorta for engl kabinett med V30 elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt med på tankegangen din, en oppgradering av elementene, vil gi forbedringer! Men, ser du på bruktmarkedet, vil du kunne finne 2x12 (som strengt tatt er mer en nok) og 4x12 til langt penere priser en i butikk. At du sparer på å bare kjøpe elementer, er nok sant, men er det vits i å spare noen lusne hundrelapper for et dårligere resultat?

Du trenger heller ikke et Engl cab. Mange fabrikanter lager gode kabinetter, som ser nøytrale ut, og derfor ikke krasjer med ampens design (om du er en av de som bryr seg). Kanskje det kan være en idé å sjekke ut hva som ligger ute på nett. Det er også kjøpers marked nå!

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på det at en ny kasse ville gjort susen, men jeg tenkte at det ville bli en stor forbedring å bytte ut ellementene. Det er jo fult mulig å få tak i brukte ellementer som ikke er mere enn akkurat innspilt. koster jo skjorta for engl kabinett med V30 elementer.

Et standard brukt Marshallkabinett vil spille fletta av Behringerkabinettet uansett hva slags høyttalere du putter i det. MDF og kabinett er ingen god kombo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er litt usikker på hvor mye treverket i et kabinett utgjør. Men dersom Behringer bruker MDF, er vel ikke det det iddelle til gitar, nei!

Men til HiFi, JA.

Ser hvor du kommer fra, og du kan gjerne komme og teste mitt Fender 2x12 kabinett med Celestion G12H30

Disse er jeg aller mest glad i, og har spilt på slike siden 1985.

Send meg en PM.

Og hvis du skal hive det Behringer kabinettet, så kan du jo hiiiiiive det over til meg. Skal nok få noe bra ut av det, ja :-)

Tips: ikke forhast deg.

Mye av meningene her inne går på merke og pris, men jeg skal være veldig forsiktig å si at de som svarer her har feil i at ei Behringer kasse låter dårligere en ei Marshall kasse. Jeg har ikke testet, så det kan de ha god rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V30 er knallelementer til metall, når de er skikkelig innspilt. Vil allikevel anbefale deg å kjøpe et brukt kabinett fremfor å kjøpe selvstendige elementer. Sjekket Finn, og jeg fant ingen V30-elementer til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjøpt 4 Lite brukte V30 ellementer som jeg har tenkt til å sette inn i en gammel marshall kasse jeg har fått tak i. Da håper jeg at det blir en forbedring fra Behringer kassa. Blir spennende å sette de ved siden av verandre å høre på forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjøpt 4 Lite brukte V30 ellementer som jeg har tenkt til å sette inn i en gammel marshall kasse jeg har fått tak i. Da håper jeg at det blir en forbedring fra Behringer kassa. Blir spennende å sette de ved siden av verandre å høre på forskjellen.

Det høres ut som en meget god plan!

Les dette før du monterer de, meget viktig: http://www.scumbackspeakers.com/mount.html

Og instruksjoner for kobling er vel hendig også: http://www.scumbackspeakers.com/wire.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm. Nå sitter det jo Jensenelementer i eldre Behringerkabinetter, men det er da kanskje ikke noe å bry seg om, fordi det er dritt fordi det er Behringer?

Jeg gir meg ende over.

Folket mener altså helt på alvor at et kabinett som er laget av treplater vil gi så mye bedre lyd at det er verdt en god sum kroner? Så mye forskjell at ikke noen timer på gutterommet, med gitaren i fanget, og en fornuftig øvingsplan ikke kan kompensere for dette på relativt kort tid?

Minner meg om en tidligere Roadracingkompis, relativt god og rund, for å si det slik, som brukte 15K på magnesiumskruer til "mopeden" sin for å få den nesten tre kilo lettere. For meg ville det vært like logisk med noe færre turer på MCD og trapper i steden for heisen.

Til trådstarter- de Behringerkassene låter helt greit. Speller høyt, solide og greie. Let andre steder etter godlyden. Skru av skiltet på fronten, så forbedrer lyden seg 30%, minst. Har du et kab med Jensen, så er du heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.