Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

12-Strenger - G-strengen ryker!


DonGlenn

Anbefalte innlegg

Kjøpte for et par år siden en Fylde Orsino 12 strengers akustisk, kun fordi jeg ville lære å spille introen på Hotel California..

Jeg har stort sett brukt den som en vanlig 6-strenger, fordi det er litt mere allsidig, og passer bedre til det jeg pleier å spille.

Men her om dagen tenkte jeg det var på tide å putte på 12 strenger igjen, siden det var en stund siden sist.

Men, et problem som jeg hadde da jeg brukte den som en 12-strenger, og som jeg igjen fikk problemer med her om dagen var at den lyse G-Strengen (den som er en oktav høyere) ryker når jeg stemmer gitaren.. Er det noen som vet hva dette kommer av? Alle andre strenger går fint, og jeg stemmer den ikke noe bråfort, eller hardt, men uansett hva jeg gjør så ryker den jævla strengen før jeg får stemt den riktig..

Må jeg ha den på et par dager, før jeg stemmer den opp? Er vel ikke sånn det skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså strengen "ryker" ikke tvers av.. Den bare ryker og mister all futt liksom.. Det sier "pling" også er strengen så godt som død.

Hvordan fester du strengen?

Hvis den feks festes dårlig til stemmeskruen kan den bli trekt ut av skruen og bli slapp.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Går du til et bilverksted å ber om time for at motoren din har ryki når du bare skal ha et oljeskift?

Hæ?

Du sier strengen din ryker, men så har den ikke røket allikevel, den er bare død.. Det er som å gå på verksted med bilen og si at motoren er røket, for å så fortelle at den bare skal ha oljeskift..

Du må lære deg å skille mellom begreper her.. En død streng er ikke røket, den er død og låter dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aMo: Hva kaller du det når en streng er stram, har fin klang, og så sier det bare "pling" å så er den slapp som bare det, og nekter å stemmes da?

Greasykid: De g-strengene jeg har prøvd har vært forskjellige i hvertfall.. Tror det bare er de lyse e-strengene som er identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti samme problemet med gitaren til en kamerat.. Det høres ut som et eller annet skjer oppe ved skruene, men man kan ikke se hva det er.. Litt rart egentlig. Den er ikke sånn nå lenger, men jeg aner ikke hvorfor. Det bare gikk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og da blir kanskje den tynne G-strengen litt tynn (008 eller noe) så det du kan gjøre er å kjøpe en 009 eller 010 streng ekstra og sette den på G-strengen. Du kan også sjekke hvordan det ser ut der hvor strengen ligger over nuten og stolen(sjekk der hvor strengen pleier å ryke), kanskje det er en skarp kant der som du kan slipe ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aMo: Hva kaller du det når en streng er stram, har fin klang, og så sier det bare "pling" å så er den slapp som bare det, og nekter å stemmes da?

Da kaller jeg det at strengen dør veldig fort, eller at stemmeskruen slipper tak.. Er du sikker på at du har festet den riktig i stemmeskruen?

En død streng er ikke det samme som er røket streng, da en død streng har mistet en del av klangen den hadde da den var ny, mens en røket streng er mer eller mindre delt i to.

Man kan spille på en død streng, man kan ikke spille på en røket streng...

Du må nok utvide vokabularet ditt litt. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.