Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Monster kabel


mt2

Anbefalte innlegg

Greasykid, du som har målt tusenvis av kilometer med kabel, hvordan vil et tykkere lag med oksidasjon påvirke egenskapene i en kabel?

He he... Godt spørsmål. Vi leverer ikke ferdig oksiderte kabler, men vi everer kabler med en såkalt indre halvleder. Dette er et tynt lag med halvledermateriale med utgangspunkt i PEX (kryssbundet polyetylen)

Indre halvleder vil fungere til en viss grad som en skjerm. Formålet med denne halvlederen er å tilpasse kapasiteten slik at kabelen får best mulig overføringsegenskaper.

Denne teknikken benyttes i størst grad i HVAC kabler. Har ikke hørt noe om at dette blir brukt i kommersiell industri som feks signalkabler. Men som du nevner så blir det jo brukt halvleder i form av teflon, men i denne teknikken så blir ikke teflonen ekstrudert på leder. Men leder ligger i et rør av teflon. Dette vil gi helt andre egenskaper enne halvleder som er ekstrudert på leder.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen tall :shock:

Hvis jeg ikke har regnet helt feil så....

Med en vanlig humbucker på 10kohm, 8 meter kabel med 100pf kapasitans pr. meter så vil nivået være redusert med 3db ved 20khz.

Med en humbucker på 20kohm(finnes ikke mange humbucker med så høy impedans, men de finnes) så vil signalnivået være 3db nede ved 10khz.

Jeg har ikke regnet med inngangskapasitansen på gitarforsterkeren her, men den er som regel veldig lav. (under 20pf)

Med lavimpedans aktive pickuper vil høyfrekvens avrullingen være mye mindre.

Og selvfølgelig finnnes det kabler med både lavere og høyere kapasitans enn kabelen jeg har regnet dette etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i.

Og impedanskurven til en gitar pickup er heller ikke særlig linjær. Så man blir nødt til å regne det ut i forhold til impedansen ved en gitt frekvens på pickupen også.

Hmmmm...... må se om jeg kan finne impedans kurvene på en eller annen pickup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikkeno så detaljerte specs på pickuper.... Ikke så rart kanskje, er vel ikke noe de fleste pickup kjøpere har bruk for å vite...

Men, kom til å tenke på en ting, Greasykid, du som har tilgang på avansert måleutstyr kunne kanskje målt en pickup, og så måle dempingen med noen meter med gitarkabel i mellom?

Hadde vært interessant å vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, kom til å tenke på en ting, Greasykid, du som har tilgang på avansert måleutstyr kunne kanskje målt en pickup, og så måle dempingen med noen meter med gitarkabel i mellom?

Hadde vært interessant å vite...

ikke noe problem det. Eneste som kan være et problem er lengden på tråden. Skulle være greit å regne seg frem til det. Ellers så kan det måles det også... ;)

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, The Euphor :)

Jeg bruker jo selvfølgelig rare ord kun for å virke viktig :shock: Her kommer et til... -induktans- :mrgreen:

Hyggelige folk på detta forumet her :)

Greasykid, hvor lang må kabelen være for at det skal være mulig å måle den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greasykid, hvor lang må kabelen være for at det skal være mulig å måle den?

Er i utganspunktet ingen begrensning nedover, men blir det for langt såkan det by på problemer i høyere frekvensomeråder. (50kHz og oppover) Det er jo lite relevent for en gitarpickup.

Vet ikke om du sitter med noe info om hvor lang tråden er i en pickup, men den er helt sikkert lang nok. Kunn forøvrig være morsomt å se hvilke induktive verdier som popper opp. Måler jo vanligvis ikke kabler som er surret rundt en magnet... ;)

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En singlecoil har såvidt jeg vet normalt sånn ca rundt omtrent 8500 runder med kobbertråd, det skulle bli ca litt over en kilometer :shock:

Tipper induktansen er rimelig høy, kapasitansen blir nok også ganske høy.

Det er også en ganske morsom resonans der induktansen og kapasitansen begynner å kødde med hverandre :shock: ,,, tror den havner et sted mellom 3khz og 10khz, jo flere runder med kobbertråd og kraftigere magnet, jo lavere i frekvens blir resonansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.