Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plekter treffer pick-up


mark

Anbefalte innlegg

Har nylig gått over fra gitar med dobbel humbucker til strat-lignende gitar med HSS. Sliter nå med at plekteret ofte treffer midterste pick-up, særlig når jeg palm-muter. Er det andre som har erfaringer med dette? Pleier man å bare finslipe teknikken slik at man blir vant med å ikke treffe midt på pick-up'en, eller er det noen som har senket høyden på den midterste pick-up'en. Har egentlig ikke lyst til å endre høyde på pick-up, da jeg er redd dette vil påvirker lyden. Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et ikke ukjent problem. Jeg sliter litt med det selv om dagen da jeg forsøker å øve litt på en gitar med tre humbuckere. Da blir det ikke mange steder der det er god plass til plekteret. Som du er inne på, så er faktisk en løsning på problemet å skru ned "problempickupen" noe, og så justere teknikken litt. Det blir en mellomting.

Det å skru ned posisjonen på pickupen er ikke farlig. Det er ikke noen fasit på hvor langt ned de skal sitte, og det er da også en endring som er enkelt å "gjøre den andre veien".

Er du opptatt av å kunne gjenopprette til slik det var, så er det jo bare å skrive opp et sted hvor mange omdreininger du tok med skrutrekkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har senket midt-pickupen på alle mine gitarer som har en slik. Mest da jeg ikke bruker den så mye, og lyden ikke blir ødelagt for min del, på de få partiene/sangene jeg bruker en slik. Men en løsning kan jo være å kompensere med en sterkere pickup, hvis du velger å senke den og føler at det 'ødelegger' for den lyden du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Øh, det kommer vel VELDIG an på hvordan man spiller. Jeg hopper rundt på scena og slenger med hele armen, rock&roll-style, da er det ikke tid til slikt pirk! Så midtpickupen på Straten min er godt nedslitt akkurat der jeg treffer den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en del tid på å fokusere på dette nå siden jeg skrev innlegget. Er ikke noe problem lenger, måtte bare en liten fin-justering til. Har kjørt flere teknikk-øvelser i sent tempo, har virkelig hjulpet. Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.