Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

installere pickup,hjelp!


Learning to play

Anbefalte innlegg

har kjøpt Mic/preamp system AEQ-30-EPJ til min kassegitar men litt usikker på installeringa

noen som har gode råd ang. plassering av pickup?

jeg har hørt att pickupen skal monteres i stolen på gitaren,men

menes det inni selve resonanskassen under stolen?

eller må jeg da bore ett hull for ledningen slik att pickupen ligger akkurat ved den hvite plastdelen(i stolen) eller er det vanlig å ha en synlig ledning bort fra hullet i resonanskassen?

Håpen noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal ligge under stolen. Det betyr at du må bore et hull til ledningen, og også at du må ta av høyde tilsvarende høyden på selve piezostripen på selve stolen. Hvis ikke vil du få veldig høy strengehøyde på gitaren.

Dette krever at du er veldig nøyaktig både når du måler, og når du gjør selve jobben. Det er ikke veldig vanskelig, men tålmodighet og nøyaktighet er viktig.

Jeg hadde ikke montert det systemet du har kjøpt inn i en dyr gitar.

Lykke til med jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det du mener med piezostripen er sadelen, så ja. Piezostripen, (altså mikken) skal ligge under sadelen, men i og med at piezomikken bygger opp, må du file av tilsvarende på sadelen for at strengene ikke skal bli alt for høye. I tillegg må du sannsynligvis ta av reimknotten og bore et hull der som er stort nok til å få plassert jackpluggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det ikke er siktet til meg, men for å klargjøre, siden jeg ser at stammespråket kanskje var for framtredende:

Med "piezostripen" mener jeg selve pickupen, altså delen som ledningen sitter fast i. Stolen, og plaststripen er vel selvforklarende. Har du ikke et skyvelær, kan du like gjerne handle et først som sist. Dette får du ikke bra uten.

Som Audun er inne på, fil fra undersiden. Du kan bruke en god fil, eller lage deg noe med en par treklosser og litt sandpapir som du limer fast. 60- korning og 120- korning blir omtrent passe. Husk å snu stripen ofte, og merk opp med vannfast tusj på stripen slik at du får slipt ned nøyaktig. Slurver du, vil det blir dårlig kontakt mellom plastrtripen og piezopickupen, og da vil lyden lide kraftig av det. Slike pickuper er avhengig av god kontakt for å låte så bra som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.