Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

65 Soho eller /13 FTR37.


Kossoff

Anbefalte innlegg

Har lett lenge etter "the perfect amp". Det har kokt ned til en av disse to, hvor jeg lydmessig heller mot /13'en, men det er så lite som skiller at små hick-ups ved /13'en kan gjøre at jeg bikker mot den andre.

Så, er en av dem utsatt for radio, hvilken er mest følsom mot dårlige kabler? Sånne ting er viktig for meg nå.

Så om noen har erfaring med disse ampene, skrik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge, og de er nokså forskjellige. D13 FRT er en 6V6 bestykket amp i Fender Blackface gaten, mens Soho er en EL84 bestykket amp for britisk sound. Med boosten engasjert leverer Soho Marshallcrunch av ypperste kvalitet. Med boost av får du rimelig godt med clean headroom, men dette er og blir en amp for rock`n roll. Litt picky på høyttalere er den også, og som med alle 65 amps er det matchende kabinettet med Alnico Blue/G12H absolutt å anbefale. Jeg brukte en periode et D13 kabinett med 2 x greenbacks, og det funket rimelig greit det også. Vær klar over at Soho bruker et EF86 i V1, og det kan være et litt trøblete rør. EF86 rør blir lett mikrofoniske, og litt støy, pops og hum følger ofte med røret. Det er en kjent sak at det er vanskelig å oppdrive gode EF86 rør nå for tiden. Et godt NOS rør er vel å anbefale, men de blir ofte litt dyre i innkjøp. Det er prisen en må betale for den varme chimey lyden røret produserer. Står mer om dette på FAQ siden til 65 amps.com.

FRT har antagelig den fineste reinlyden jeg noensinne har hørt, og en reverb du kan svømme i. Også FRT kommer med Alnico Blue/G12H kombinasjonen, og funker meget godt - spesielt i bandmixen. FRT tar også pedaler svært godt, spesielt på reinkanalen. Click kanalen fikk jeg aldri noe dreis på, men det betyr egentlig ingenting fordi reinkanalen gir deg alt du trenger.

Verdt å merke seg er den litt snedige varianten av utganger FRT har. Kabinettet har to 8ohms innganger (ett for hvert element), og toppen har også 2 utganger a 8 ohm (+ 1x4 ohm og 1x16 ohm). Poenget er vel at du skal ha muligheten til å velge begge elementene, eller kun ett element for å forme lyden. Jeg er vel av den oppfatning at dette ble i overkant "overlurt" fra mr Taccone. Jeg hadde heller foretrukket at elementene var parallellkoblet til 8 ohm (med bare 1 speakerinngang på kabinettet og 1 stk 8 ohms utgang på toppen). Da hadde jeg kunne brukt min Alex attenuator (8 ohm versjon) for litt smertedemping i øregangen, for vær klar over at dette er en meget høytspillende sak - det kan jeg love deg. Sånn som den er konstruert får jeg kun brukt alexen min på den ene utgangen og det ene elementet, og det er lite hensiktsmessig.

Når det gjelder momentet med radioinntak og Ni-timen ut gjennom kabinettet, så hadde jeg også hørt mye om dette. Du finner mange tråder på diverse forum om dette som tar nattesøvnen fra deg. Jeg har nå hatt både LDW 17/39, FRT 37 og JRT 9/15, og jeg har aldri noensinne tatt inn radio på noen av dem. Lurer på om dette stort sett er et usa fenomen, der nærradioene ligger tett som haggel på eteren på AM-båndet.

Når det gjelder kabler, så er alle amper følsom for dårlige kabler, og de må unngås!

Avslutningsvis vil jeg si at begge ampene er av ypperste kvalitet, men de gir deg litt forskjellig sound. Soho for Rock`n Roll, og FRT for pop, blues og rock. Jeg understreker at dette er min subjektive oppfatning av forsterkerne, og trenger på ingen måte å representere alle andres oppfatninger av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig godt svar!

Ja, ampene låter forskjellig, men de gjør begge det jeg vil, men som sagt - Divided er noen hakk framfor i konkurransen. Om det er slik at radio-problemet ikke er tilstede hos /13, tror jeg den er enda et hode lengre fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt begge to, og stiller meg bak det mary04 skriver, selv om jeg ikke vil sette ampene i bås etter hvilke musikkstiler de passer til.

Jeg skal ikke kommentere hvordan de låter, hvis du har testet begge to sitter du med ferskere lyderfaringer med de enn meg, og det er jo dine lydpreferanser det handler om.

Men, som mary04 sier; FTR37 er en høytspillende sak. Med cleanlyd oppfattet jeg den som mest fornøyd når den fikk strekke på bena litt, og skulle du ha den til å vrenge begynte det å bli ganske høyt.

Sånn sett er jo Soho mer anvendelig med en velfungerende master volum (eller voltage hvis du finner en nyere modell), og boosten som bump-funksjonen gir. Der har du mulighet til å få både clean og vreng på lavere volum. Men det spørs jo på hvordan du har tenkt å bruke ampen, og hva du skal bruke den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.