Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Heia !

i det siste har jeg hatt en stor interesse for double neck gitarer, og fordi disse er svært dyre kom jeg på tanken å lage en selv av to billig gitarer , planen er å kjøpe to billige strat kopi gitarer , og lime disse i lag (kort fortallt) hvor vanskelig er det egentli å lage en double hals gitar ? jeg er ikke særlig god med handverk og tre , og jeg har heller ikke tengt å legge så alt for mye penger inn i det , noen tips ?

Endret av Mark Knappnål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få "spleiset" to gitarer slik, er ikke så liketil. Skulle jeg ha gjort det, ville jeg nok minst ha sett for meg å bruke en fres og chips i skjøten.

Samtidig er strater lite egnet for noe slikt. Grunnen er jo enkel, de har body contour. Du kan få problemer med det, rett og slett, litt avhengig av hvor mye tre som skal fjernes.

Så må du kanskje lage et custom plekterbrett. Du må også regne med å lakkere om gitaren.

Som nevnt over, er dette kanskje ikke det første gitarprosjektet man bør kaste seg over. Når du i tillegg sier at du ikke er flink med trearbeid, er jeg redd dette ikke går veien.

Det finnes rimelige tohalsete strat- lignende gitarer der ute, jeg har selv sett flere på QXL og Finn. Prisen har ligget på et par tusenlapper. Jeg hadde heller kjøpt en slik, og heller brukt tid og penger på en skikkelig setup av gitaren, og kanskje en utskiftning av elektronikk.

Denne er min, og er nok enda billigere:

72453_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.n...28815/72453.jpg

SG er en ganske vanlig gitar å lage tohalser av. Grunnen er enkel, kroppen er tynn og lett, og da slipper man vektproblematikken til en viss grad.

For å være helt ærlig, så er to halser sikkert kult, men ganske upraktisk.

Man kan ikke sitte og spille med gitaren, vinkelen til halsene blir aldri bra på noen av dem, bare sånn passe, og de er skrekkelig tunge. Se på "råkkestjerner" som bruker sånne, så vil du legge merke til at de blir dratt fram på en låt, maks to, nettopp på grunn av at ergonomi og vekt er lite egnet for langvarig spilling. Det blir altså å bruke noen tusen på noe du nesten ikke kommer til å bruke.

Et eksempel fra Finn- denne er solgt, men følger du med litt, får du sikkert napp. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23342825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd en gibson double neck..ganske lik den på bildet. er jo sikker praktisk for scenebruk men helt unødvendig i Studio eller hjemme. men når du først er i gang hvorfor ikke gå for triple neck: mandolin tolvstrenger og seksstrenger : http://www.youtube.com/watch?v=7VD3pBTK0oA&feature=related

yepp Richie rocker triplenecken...:)

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.