Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om preamp?


Anbefalte innlegg

Har sett litt på å lage et lite hjemmestudio nå i det siste, så jeg kom over dette her med pre-amper...

Hva er en pre-amp?

Hvorfor trenger du en preamp før lydkortet? (vist det er riktig)

Og er preamper som vanelige forsterkere, og har forskjellig lyd og tone, osv?

Sikkert dumme spørsmål, men da er det vel ikke så vanskelig å få svar på heller håper jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer sikkert noen og slår meg med erfaringshammern, men la gå.

En preamp er i utgangspunktet laget for å forsterke, og ofte forme, et signal før det skal førsterkes av et sluttrinn (som driver høytalere). Det brukes i studiesammenheng til å få et mikrofonsignal (som er veldig lavt) til linjenivå eller tilsvarende, slik at effektprosessorer, lydkort etc. kan prosessere det/bruke det til noe fornuftig. Det er altså en krets som forsterker signalet.

Gitarsignaler, mikrofonsignaler og annet som kommer fra instrumenter, er ofte veldig svake, og trenger derfor en boost. Mange lydkort for amatørstudioer har dette innebygget, men man kan selvsagt kjøpe det separat. Mikrofonpreamper finnes i alle varianter fra noen hundrelapper til flere titalls, og sikkert hundretalls tusen kroner.

MIkrofonpreamper har gjerne enkle EQ-funksjoner, men også gjerne kompressor, gate og andre relevante funksjoner som brukes ofte til å forme signalet. Gitarpreamper gjør gjerne det samme, med vreng-effekter og annet morro.

Den enkleste måten å se for seg helheten på er ved å se på navnet; pre-amp, eller forforsterker på godt norsk. Den settes før alt annet, og forbereder signalet for videre bruk, uavhengig om det er til forsterkning gjennom høytalere, eller inn i et lydkort eller effektprosessor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! da vet jeg hva en pre-amp er x)

Og når du sier at gitar pre-amper har bla. vreng og litt forskjellig, kunne disse bli brukt live?

Og setupet ville vært gitar - pedal - preamp. osv til mixer / lydkort osv?

EDIT: ville du koble en Preamp til en amp? eller rett til høytaler?

Endret av toro1504
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en gitarpreamp, kobler man gjerne gitar -> pedal -> preamp -> sluttrinn -> høytaler. Preampen er ikke kraftig nok til å drive en høytaler for seg selv, så den trenger hjelp. Topper og komboer har både preamp og sluttrinnet bygget i samme boks. Dersom ampen har en fx-loop er grovt sett preampen det som er før send, og sluttrinnet det som er etter return.

Det å koble en gitar-preamp rett i mixen via en DI-boks fungerer helt fint, men jeg har selv aldri fått det til å låte noe bra. Det finnes preamper (Mesa Boogie Studio Preamp og Rectifier Recording preamp) som har utganger laget for å dytte rett i miksen, så alt er egentlig mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha tøft :D

så de TriAxis boksene, og diezel boksene er Pre-amper?

regner med at disse er litt dyrere en det jeg har råd til da men...

Og forresten, hva er en DI-boks?,, og hva er slutttrinn? er ganske "noob" på det område her hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.