Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengene "strammes" selv


hansfredriksen

Anbefalte innlegg

Hey, har en akustisk der jeg lurer litt på noe.

Strengene strammer seg merkbart mye selv, dvs lyden blir høyere (Høy E blir plutselig F f.eks) når gitaren har stått en stund. På den andre jeg har går det andre veien. Gitaren jeg prater om blir oppbevart i en kjeller ved ca 18-19 grader. Har ikke peiling på fuktighet der nede.

Er det halsen som strammer seg eller er det normalt at de kan "stemme" seg begge veier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjer med mine gitarer, de står i en garasje, bruker bare et par stykker som regel, og resten blir liggende, strengene stemmer seg høyere, men det er jo bare å stemme ned igjen og spille litt, så er det som om ingenting har skjedd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjer med mine gitarer, de står i en garasje, bruker bare et par stykker som regel, og resten blir liggende, strengene stemmer seg høyere, men det er jo bare å stemme ned igjen og spille litt, så er det som om ingenting har skjedd!

Ja det er det jeg gjør, eneste er at jeg har en gitar som er min "baby" som jeg ga nærmere fem-sifret for, og vil ikke risikere at treverket skal slå seg eller noe. Jeg bare lurte på om dette var vanlig og et tegn på at halsen bøyde seg bakover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, etter hva jeg veit, så er det bare litt variasjoner i temperatur og luftfuktighet som gjør at strengene påvirkes nesten like mye som treverket, så hvis du holder øye med halsen, vil du jo fort se om den forandrer seg merkbart, og da er det jo å justere den eller levere den til noen som kan justere den for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som det er strengetykkelsen som er for liten i forhold til hva gitaren var satt opp for da du kjøpte den.

Jeg har en gitar som er satt opp for 12-54 strenger, og hvis jeg setter på f.eks 11-52 uten å justere truss'en får jeg det samme problemet som deg.

Men det kan for all del være inneklimaet som gjør det, det spørs vel bare om det ville skjedd så hyppig hvis det var den eneste grunnen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som det er strengetykkelsen som er for liten i forhold til hva gitaren var satt opp for da du kjøpte den.

Jeg har en gitar som er satt opp for 12-54 strenger, og hvis jeg setter på f.eks 11-52 uten å justere truss'en får jeg det samme problemet som deg.

Men det kan for all del være inneklimaet som gjør det, det spørs vel bare om det ville skjedd så hyppig hvis det var den eneste grunnen:)

Alle mine gitarer (riktignok snakk om elgitarer) er satt opp etter den strengetykkelsen som sitter på, men hyppigheten jeg opplever, er rett og slett bare det at de gitarene som står en stund uten å bli brukt (5-10 dager ca), det er bare de det skjer med, så trådstarter, hvor lang tid går det mellom hver gang du bruker gitaren?

Endret av dalarocker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt. Det er jo ikke slik at det bestandig strammer seg, i noen perioder slakker strengene seg også. Det avhenger av temperatur og litt av luftfuktighet over perioder.

Ja men trådstarter klagde på at hans strenger strammet seg merkbart..han sa ingenting om at de slakket seg også men hvis dette er tilfelle er det nok som du sier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.