Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling - Budsjett-amp til metall/hardrock


sekova

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ser etter en amp i 5000kr sjiktet. Ønsker meg en amp med kraftig, feit vreng i, godt med bunn, egnet til tight riffing. Skal brukes i øvingsrom med høylydt trommis, og ellers på gigs og litt i studio fra tid til annen.

Har sett på en Brukt Engl Screamer 50 combo, Bugera 6260/6262 topp med 2x12 eller 4x12 kab, men har lite mulighet til å teste disse.

Har ellers en jmp-1 preamp liggende, som jeg fikk billig en gang og ikke har fått testa fordi jeg ikke har en poweramp. Jeg har skjønt det sånn at Stephen Carpenter i Deftones bruker denne med et 9200 eller EL34 100/100 slutttrinn, og han har jo finfin lyd. Veit bare ikke hva av det han spiller som er lagd på dette oppsettet.

Lurer på om noen har erfaringer med noe av dette. Tar ellers gjerne imot andre anbefalinger på amp :)

(Evt kan jeg finne på å bytte bort jmp-1 preampen med mellomlegg hvis noen som ser denne tråden har en amp jeg kan være interessert i.)

Endret av sekova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er vel meg du har vært i kontakt med angående Engl Screamer combo'en. Jeg velger å kvitte meg med den for at jeg foretrekker lukket kabinett til hard rock og metal. Utifra beskrivelsen din tror jeg du er ute etter mye det samme som meg; topp/racksystem + kabinett (utenom at jeg håper at mitt budsjett klarer en passe feit Engl eller EVH 5150). Jeg har ikke prøvd JMP-1 selv, men den har vel generelt godt rykte og mange store gitarister har sikkert hatt den i rack'et sitt.

Kvaliteten på Bugera og andre "budsjett"-amper finnes det vel en hel del tråder på fra før av her på forumet.

Hvis du allikevel skulle være interessert i Screamer'en kan JMP-1'en være interessant som delbetaling, men det kan vi eventuelt ta på PM/mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sjekke ut Laney Ironheart i den prisklassen. Eg gjekk for 60 w toppen etter at eg solgte min Engl Screamer combo tidligere i år.

Angrer ikkje på det, sjølv om Screameren er ein grom amp med masse gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peavey 6505+ 1x12 comboen går for under 5000 for tiden....og den spiller HØØØØØØYT:) Lukket bakside på denne comboen, så den gir tight lyd til metal (hvis det er det du spiller da:). Rå gain har den også. Alternativt kan du finne Blackstar HT club 40 til ca 5000 på bruktmarkedet. Vi er vel flere her på forumet som synes denne comboen er "Bang for the buck".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sett på den Peavey-comboen ja...er jo rimelig, og låter nok fett. Ellers var jeg og prøvespilte en Dual Rectifier i går, og fikk et plutselig behov for å leve på knekkebrød og selge litt utstyr :) Det er kanskje det råeste jeg har hørt av hi-gain! Noen som veit hvordan de gamle er i forhold til den nye med tre kanaler? Låter de stort sett likt, bortsett fra en manglende kanal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe....se der ja...begynner å høres ut som jeg gjorde her i mars etter å ha testa dual rectifier;)

Har du sjekka Mini Rectifier? 25 watter utgave av Dual Rectifier (tror jeg...). Låter jækla bra, og den tapper jo lommeboka litt mer moderat (ca 10 000,- for toppen). 25 rør watt spiller rimelig høyt, eneste er at den kanskje brekker litt tidlig på clean. Plugger du inn denne på et solid kabinett så funker det godt på øving. Mesa er jo kongen på haugen (etter min ydmyke mening;) Hadde jeg hatt litt bedre råd så hadde jeg garantert gått for mesa her i vår:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk utrolig hvor høyt en røramp på rundt 20W kan spille. Jeg har spilt på en del røramper opptil 120W, og eier nå en på 18W og en på 50W.Begge spiller grisehøyt. Men det er som regel en smule mer bunn jo høyere opp i wattstyrke man går.

Sjekk ut Orange Thunder eller Rocker 30 hvis du kommer over en. Ellers har jeg bare god erfaring med ENGL Screamer. Allsidig amp som funker til det aller aller meste, dersom du kommer over en til 5k. Av billigamper, så stiller Laney ganske høyt også :)

Se også etter en brukt Marshall JVM combo.

Ta vare på sluttrinnet ditt. Du kan alltids prøve å koble den opp mot rørampen dersom du kjøper en amp med f.x-loop. Liker du hvordan den låter, kan du alltids selge ampen og kjøpe et sluttrinn.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe....se der ja...begynner å høres ut som jeg gjorde her i mars etter å ha testa dual rectifier;)

Har du sjekka Mini Rectifier? 25 watter utgave av Dual Rectifier (tror jeg...). Låter jækla bra, og den tapper jo lommeboka litt mer moderat (ca 10 000,- for toppen). 25 rør watt spiller rimelig høyt, eneste er at den kanskje brekker litt tidlig på clean. Plugger du inn denne på et solid kabinett så funker det godt på øving. Mesa er jo kongen på haugen (etter min ydmyke mening;) Hadde jeg hatt litt bedre råd så hadde jeg garantert gått for mesa her i vår:)

Har du testa mini rectifier med ett 4x12 på øving? Eventuelt mindre kabinetter? Lurte litt på om den overdøver en ivrig trommis eller om det blir for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hvordan du skrur ampene dine Simen men 25 Mesawatt spiller høyt. Har ikke prøvd nevnte amp her men har prøvd Mesa 20/20 og 50/50 og begge låter grisehøyt gjennom mitt 2x12" i hvertfall.

Bruker nå om dagen en 22 watts topp gjennom 1x12" og det holder i massevis for å høres gjennom trommer og bass.

Så lenge du plasserer kabinettet i hørehøyde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på clean headroom på forsterkern egentlig.. Mine tidligere 25W, 30W og 50W 1x12" komboer var ikke noe problem med vreng, men clean headroom var litt mer problematisk.. brukte det skjelden alikevel men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg for min del testa Mesa toppen på 4x12 cab i et mindre rom på en musikksjappe i Tyskland. Ikke noe band. For å si det sånn så synes jeg at jeg fikk betydelig mere volum og trøkk i lyden på den toppen med kabinett enn jeg gjør på Blackstar comboen min som er på 40 watt (og den spiller jævlig høyt). Med trøkk så mener jeg at det virkelig var bunn og tyngde i lyden, ikke den der evinnelige skingrende kombohylinga. Har vel mye med kabinettet å gjøre. Det er som de skriver på en del forum at den duger mer enn nok på øving og mindre gigs hvis den kjøres gjennom 4x12, men at den brekker litt for tidlig på clean når du guffer på. Men du har et poeng i at den burde vært testa sammen med band for å virkelig få vurdert lydnivået.

Dette med brekkinga på clean må jeg være ærlig å si at jeg ikke reflekterte så mye over, da det ikke er et problem for meg som aldri spiller clean. Uansett så er det jo et kjent problem med lav-watts amper og headroom.

må nesten bare slenge med en link:

Endret av ErikKlæptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.