Web Analytics
Jump to content

NGD + vedlikeholdstips?

JRV

Recommended Posts

God natt folkens!

Etter helsefarlig mye research fikk jeg endelig kjøpt meg min første elgitar i dag, her i USA. Handlet gitaren av John hos Georg's Music Orlando - kjempekul fyr og bra butikk (fikk også 100$ avslag på øksa)!

For et par måneder siden hadde jeg planen klar - jeg skulle ha en gul amerikansk Fender telecaster i "tre-finish". Jeg endte opp med en MIM Road Worn 60s Stratocaster i 3-color sunburst. Grunnen til at jeg valgte denne var først og fremst nitro-lakk-finishen, som er helt fantastisk. Nakken er helt uten sticky gloss og er bare deilig å spille på. Jeg må helt ærlig si at denne føltes mer levende i hendene mine enn American Standarden(e) jeg prøvde. Kunne ønske den ikke var like mørbanka som den er, slik at jeg kunne utgjøre noe av moroa, menmen. Jeg er hvertfall godt fornøyd nå.

Bør jeg gjøre noe spesielt med giaren på hjemreisen i.o.m. luftfuktighetsforskjeller osv? Her i Florida er jo luftfuktigheten opp mot 90%. Jeg har kun gigbag til den...

Noen bilder jeg knipsa med mobilen:

Photo%2010%2036%2031%20PM%2012.07.12.jpgPhoto%2011%2043%2046%20PM%2012.07.12.jpgPhoto%2011%2044%2015%20PM%2012.07.12.jpg

Edited by JRV
  • Like 1

Hjemreisen er ikke noe problem. Det er vel heller ikke tiden etterpå, men jeg tror kanksje at hvis dette var meg, så hadde jeg oppbevart gitaren i en kasse eller bag over sommeren i den tiden den ikke er i bruk. Nå¨er jo fuktigheten ute her litt over 80, også, så forskjellen er ikke så stor på Florida og furet værbitt. Dessverre.

For å forklare når det gjelder fuktighet. Gitarene til Fender, og i og for seg de fleste andre seriøse produsenter er laget for å selges over hele verden, og det er ikke noe "klimaprogram" hos importøren før de vises fram i butikken hos detaljistene. Gitarene tåler overgangen helt greit. Det er de laget for å tåle.

Men som sagt skal man være nøye, er en bag eller kasse litt lurt, rett og slett fordi at da vil gitaren "forandre fuktighet" i den grad den gjør det saktere enn hvis du setter den på et stativ foran stuevinduet, der sola står på hele ettermiddagen.

Det er mulig det er bortkastet, måtte jeg velge vil jeg tro det, men det er da ikke noe problem.

At det forandrer seg litt, er noe du kan regne med. Jeg har selv lånt bort elgitarer som har begynt å klirre, intonasjonen har gått litt ut av perfekt og annet småtteri, og så når jeg får de tilbake, så går det 14 dager, og så er de tilbake til det "normale".

Hm. Ser ut til at det ble noen problemer med bildene. Jaja, alle vet vet hvordan gitaren ser ut :-) Takk for utfyllende svar, Castor! Da holder jeg den i bagen når den ikke brukes, sånn for sikkerhets skyld.