Web Analytics
Jump to content

strukturert øving


themouse

Recommended Posts

Hei.

Jeg har spilt gitar i sånn ca. 5 år nå, men jeg har aldri drevet på med noe skikkelige øvingsgreier (hastighet, teknikk osv.)

Jeg har lyst til å lage en slags plan for hvordan jeg skal øve slik at jeg kan forbedre meg.

Er det noen som har noen tips om hva som burde være med i en slik plan, og hvor lenge man bør øve pr dag?

F.eks: Oppvarming 10 min - Skalagreier - 20 min - Hastighet/teknikk - 20 min.

Link to comment
Share on other sites

Under skalaer:

når jeg driver og lærer inn en skala (f.eks Ab dur skalaen), så plotter jeg inn notene på et diagram av gripebrettet. Dette hjelper meg med å visualisere det hele, og tenke på nye måter å spille skalaen på. Jeg bruker dette diagrammet.

http://zentao.com/guitar/theory/neck-diagrams.html

Jeg tar for meg en liten del om gangen (f.eks fra 6-12 bånd), for å ikke gape over for mye.

Når jeg gjør dette har det lite med teknikk og gjøre, men jeg merker meg gjerne hvilke fingre jeg hadde brukt på hvilken note. Artig å se skalaen på 4 forskjellige måter, alt ettersom hvilken finger man starter med.

Lekse: Skriv ut notene til Fdur/Dmoll på gripebrettet på den linken jeg gav. Skriv gjerne ut mange eksemplarer av diagrammet.

Skriv så ned på papiret alle de brukne akkordene (arpeggioene) til Fdur/Dmoll (F Gm Am Bb C Dm Edim), et diagram for hver brukne akkord, og trekk linjer mellom akkordtonene. Dette hjelper deg å visualisere både akkorder og arpeggioer. Du kan finne nye måter å ta begge på!

Etter å ha gjort dette en stund (ikke gjør for mye første gang, kan lett bli lei), vil du kanskje merke at man får større oversikt over hvor notene er på gripebrettet og man vil føle seg tryggere innenfor tonearten.

Bare et lite råd her. Spør gjerne hvis noe var uklart forklart.

Link to comment
Share on other sites

Kult :)

Vil legge til at det er viktig at man er fokusert når man øver. Ikke la tankene fly for mye (litt er ikke til å unngå). Konsentrer deg om oppgaven, da får du et mye bedre resultat.

Jeg vil forresten anbefale å starte med Cdur, ettersom at en da slipper å tenke på det med fortegn og slikt. Etterpå kan man hoppe litt rundt kvintsirkelen.

Neste skritt kan være å gjøre det samme på et noteark... Ta en akkord, skrive tett stemmeleie, åpent stemmeleie, grunnstilling, alle omvendinger, drop2, drop3 og drop 2+3. Så gjenstår det bare å kjenne igjen lyden av alle de forskjellige, og å kunne spille dem på gitaren!

Når det gjelder strukturert øving så syns jeg, og mange med meg, at det er det viktig å bruke en metronom. Sett metronomen på 60 og ta en akkord på annet hvert slag. Det er en god øvelse for å bytte mellom akkorder. La metronomen stå på og gå over til arpeggioer. Videre til skalaer.

Det er masse en kan gjøre... er nesten grenseløst.

Hvis en virkelig vil bli dedikert, så kan en sette opp to forskjellige planer, som en kan ha annenhver dag. Det har jeg planer om å gjøre i nær fremtid.

En ting som er viktig når man øver, er å øve på ting man ikke er flink til. Det høres kanskje ut som en selvfølge, men ofte så blir en øving redusert til å øve på det man er trygg på. DEt er ikke slik man blir bedre. Det gjelder å flytte den trygghetsgrensen med noen millimeter hver øving.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jeg er bassist, men dette gjelder alle instrumenter.

Det jeg har gjort i det siste er å lage en liste over det jeg BØR øve på og det jeg KAN øve på:

Obligatorisk:

Leksen - 30min (her øver jeg spesefikt på det læreren min gav meg i lekse)

Besiffring/Walking - 15min(dette er ting jeg må kunne fordi jeg vil drive med jazz)

Teknikk - 15min (øvelser for bedre kordinansjon, hurtighet og kontroll)

Når jeg er ferdig, går jeg enten tilbake og øver mer på en av de øvrige eller hopper ned på "frivillig"

Frivillig:

Her kommer alle mindre viktige ting som slap, tøyseteknikker (sweep, tapping), lære meg enda flere Primussanger etc.

Man må ta det litt på dagformen, det er jo ikke alltid man er keen nok. Men når du klarer det vil du få stor progresjon og en veldig fornøyd lærer! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner... Du var for god, så det endte med at du betalte ham for å gi ham lekser?

Det var vel heller det at du stavet 'lekse' 'leske' to ganger i samme setning som fikk meg til å lure litt. Ble det servert limonade? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.