Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til studio mic?


Anbefalte innlegg

Skal invistere i studio mic til helga. og lurer på om noen har noen tips? Skal for det meste brukes til vokal, men også til acustisk gitar og lignende til jeg ser meg råd til å kjøpe en egen mic til dette.

har RME babyface lydkort(med fantomspenning 48volt), dynaudio focus 110A monitorer og bruker Cubase 5.

prisantydning 2-5tusen

Endret av AlexFossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamisk mikrofon? vil ikke den ha litt vanskeliheter for å få frem detaljer iforhold til en kandensator mic? l?

Nei

Tar mye heller en sm7b enn en kondensator i samme prisklasse (eller mye høyere prisklasse for den del..)

Jeg har 2 slike, de er myyye i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hkh rimelig peil på området, så jeg ser ingen grunn til å tvile på at det er et veldig godt tips. Selv har jeg Shure ksm 27 som jeg kjøpte brukt for en god stund siden. Den er jeg veldig godt fornøyd med, men er ikke en gang sikker på om de produseres lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med dynamiske mikker er blant annet at de ofte tar opp litt mindre romklang enn elektrokardoider, og særlig stormembran. Klart det ikke ser så "tøft og profft" ut, men det er jo opptaket som teller. Det er lettere å få til et godt opptak uten romklangen med dynamisk mikrofon.

Dette er min ringe erfaring. Selv om stormembraner kan fås i lavere prisklasse, skal man ikke glemme dynamiske mikker.

En mikrofon lager ikke god lyd alene, plassering i forhold til lydkilden og rommet er også veldig viktige faktorer.

Husk at du trenger mkrofonstativer, også. Det å jobbe litt med plassering av mikrofonene er ikke så dumt. Kikk også på noe som kalles x/y- plassering. Det kan gi deg fine stereo- opptak på en ganske enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.