Web Analytics
Jump to content

Erstatning for BOSS PSA-230S strømforsyning?

sarge

Recommended Posts

Lang historie kort: Har Boss RC-30 Loop Station. Mangler Boss PSA-230S strømforsyning. De nettbutikkene jeg har sjekket har horribel frakt (149), noe som gjør at et adapter til 195 havner på 344kr.

Har dere erfaringer med andre (rimelige) strømforsyninger for Boss-pedaler som krever en del strøm (500mA strømforsyning eller bedre). Jeg vil jo ikke ha noe støymonster fra Clas Ohlson eller noe slikt.

Edited by sarge

Hvor mye de der støyer varierer med resten av oppsettet. Min erfaring er at det stort sett går bra, forutsatt at man bare mater en pedal med strøm fra den, og ikke flere pedaler. Bruker man den på flere pedaler samtidig, kan det gå bra, eller det kan bli leven.

Av en eller annen grunn (og jeg tror jeg vet hvorfor) så er såkalte boutique- pedaler i pedalrekken en ting som gjør at det blir leven. Vanlige "merkepedaler" er ikke så utsatt.

Var en tur innom den lokale musikksjappa på vei til Clas Ohlson, og de hadde originaladapteret. Kostet meg noen kroner ekstra sammenlignet med Clas Ohlson-adapteret, men mye mindre enn om jeg skulle bestille med porto på nett. Jeg slo til. :)

Takk for all hjelp, men denne gangen gikk jeg for originalen. Og det føltes godt å kjøpe i en butikk drevet av folk man kan prate med. Fikk lagt hendene mine på en G-sharp-gitar også, og jeg må si den føltes skikkelig solid ut. Koblet den aldri til, men jeg følte ikke at jeg spilte på en veldig liten gitar de få minuttene jeg hadde den i hendene. Fra tilbudskurven i butikken får sønnen min Tama-stikker med dødningehoder på. Det tror jeg han synes er kult.

Edited by sarge

Ibanez P er inne på det.

Det er jo ikke slik at alle som lagde disse gamle "mojopedalene" har maken bakgrunn, men mange av dem har noe felles med denne lille historien:

Det var en gang en ungdom som spilte gitar. Han var ganske flink, og ikke minst heldig. Kanskje også ganske talentfull, og så kul ut.

Han trengte en litt stiligere lyd i gitaren sin, og så kontaktet han en kompis/en som bodde nærheten/en som gikk på førsteåret på elektronikk på skolen de gikk på, og spurte om det var mulig å få vedkommende til å lage en slags boks som lagde en litt tøffere lyd i gitaren.

Elfyren gikk med på det, og han bygde noe han trodde kom til å fungere, ut fra det han hadde lært fram til jul, gjerne med litt hjelp fra læreren sin. Strømmen tok man fra et batteri.

Så skjedde det at gitaristen ble berømt. Kjempeberømt, og solgte plater som hakka møkk, og trengte en som ville være med på turne for å holde utstyret i orden. Elfyren sluttet på flekken på yrkesskolen, og ble med som ledningsfikser og gitarstemmer.

Da tar det ikke lang tid før utstyret til gitaristen plutselig er innhyllet i masse mystikk, "den beste gitaren i verden", og blir reprodusert ned til minste detalj, og det samme med boksene. Særlig den ene, spesielle boksen som det bare finnes en av.

Så levde Elfyren resten av livet av å selge mojoboksen sin, der den fantastiske elektronikken gjerne er støpt inn i epoxy, slik at ingen skal se at det er billige komponenter, koblet sammen på en måte som er beskrevet i en lærebok for nybegynnere, men kanskje med en feilkobling eller to i forhold til læreboka.

Derfor er det ikke gitt at slike pedaler har noe som regulerer strømmen som kommer inn i dem, verken når det gjelder polaritet eller når det gjelder å bli kvitt jordstøy.

De som fullførte skolen, fikk kanksje jobb hos Roland eller Boss, og lærte at man måtte ha komponenter som styrer med strømmen inn fra transformatorer.

Snipp, snapp.. :)