Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkort eller pc-feil


Anbefalte innlegg

Det blir noe helt annet. En SATA- tilkobling er noe helt annet enn en USB- tilkobling.

Dessuten, det som faktisk er viktigst her, er den fysiske plasseringen av disken, nemlig inne i en maskin som ikke blir flyttet på. Så lenge vi snakker om harddisker som roterer, er de nemlig skjørere enn egg. Ville du hatt med deg et rått egg i en veske, eller liggende ubeskyttet på et skrivebord, og være sikker på at det ikke ble knust?

Jeg har mange eksempler på diverse eksterne disker som har tatt kvelden fordi de "bare har ramlet ned fra bordet", eller "de har bare bikket over på siden". Roterende harddisker er rett og slett ikke beregnet på slik behandling, uansett om de er av i bruk eller ikke. Vil du risikere dataene dine, fordi du tilfeldigvis bonker borti dørkarmen i det du går ut av rommet med vesken du har disken i? Det er faktisk nok til at disken feiler.

Det at den bikker fra stående til liggende stilling, i avskrudd tilstand på et skrivebord er faktisk nok til at den kan utvikle feil, og at du mister data.

Nå er det jo slik at mange "bonker borti", og det går så fint som bare det, og man kan fortelle om bærbare disker som funker fint i mange år etter diverse mishandling, men det har seg nå slik at jeg lever av å drive med dette. Derfor har jeg kanskje erfaring med noen fler tilfeller enn de fleste andre, og kan fortelle om mange kunder som ikke er så heldige som solskinnshistoriene enkelte kan bidra med, der gjerne erfaringsgrunnlaget er disken til naboen, og sin egen.

En bærbar harddisk er IKKE å betrakte som en backup i bedriftsmiljøer. Det er rett og slett ikke sikkert nok. Jeg bruker slike jeg også, men har aldri data bare på en bærbar. Det tar jeg ikke sjansen på. Roterende disker som flyttes på, har en mye høyere feilrate enn disker som sitter skrudd fast inne i en maskin.

Så sant du ikke heter Fetter Anton, kan jeg garantere at før eller siden så kommer du til å miste data.

Den dagen SSD- disker er til å stole på, kan vi prates igjen. Per i dag er vi ikke der, langt i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok utgangspunkt i at trådstarter hadde laptop, men skjønner at han har stasjonær.

Det som hvertfall er det store mustet er at man ikke må skrive prosjektet under opptaket til samme disk som er systemdisk, det er rett og slett ikke fysisk mulig å få det til å funke bra.

Alle opptak vi har gjort har somregel vært live, med en mac plassert oppå noe greier og en USB disk kobla til med prosjektmappa på USB disken. Funker veldig bra.

Det trådstarter må gjøre her er å anskaffe en disk og montere den i PCen og lage prosjektene på den disken, slik at skrivehodet på systemdisken kan jobbe med systemet, og prosjektdisken kan jobbe med å skrive data fra DAW til disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.