Web Analytics
Jump to content

NGD! Kramer SM-1

ErikKlæptn

Recommended Posts

Hei!

Har i hele vinter siklet litt på Kramer SM-1. Siden ingen selger disse her til lands så måtte jeg ta sjanse og bestille en uprøvd fra Thomann. Tanken var vel at er gitaren dritt så selger jeg den, så jeg tar sjansen:)

Mahogany kropp og hals, ibenholt gripebrett, Floyd Rose tremolo, Seymour Duncan pickups.

Gitaren er en replika av en Stage Master fra 80-tallet, så jeg ble rimelig overrasket over at halsen er litt tykk. Har spilt på en stagemaster en gang og den hadde tynn hals, men kramer varierte ganske så mye på design på modellene fra år til år (slik jeg har forstått?) Ikke akkurat schecter tykk, men absolutt ikke Jackson/Ibanez tynn. På den andre side er halsprofil veldig behagelig, og bredden på gripebrettet er ganske bred, og string spacing virker som er ganske bred også noe som er ganske fint for meg som ikke akkurat har "gitar fingre"....alt i alt en veldig behagelig hals :)

Mektig lyd i denne øksa. Får veldig definert og klar lyd på Blackstar ampen min. Pickupene er Seymour Duncan alternative 8, som er rimelig ukjent for meg. Slik jeg har forstått det så er dette i praksis samme som SH-15, men jeg skal ikke banne på det da jeg synes det er litt ullen info på SD websiden. Unansett så er jeg fornøyd med de så langt.

Action på gitaren er veldig god, men jeg får litt fretbuzz på bånd 1 på E strengen. Litt usikker på hva jeg skal gjøre for å få bukt med det, men skal teste med nye strenger. Har lagt merke til at volumpotmetret er litt "mykt" på en måte, litt uskikker på om det er noe som kan løsne her på sikt, men det er bare å tighte opp litt på baksiden regner jeg med.

Fargen er vintage white, og er en litt gulnet hvitfarge som jeg synes er rimelig stilig:)

Alt i alt en solid metalløks etter min mening. Velger å beholde denne gitaren i samlinga mi:)

post-8728-0-01504600-1341423591_thumb.jp post-8728-0-19156000-1341423580_thumb.jp post-8728-0-71457100-1341423572_thumb.jp post-8728-0-19983200-1341423565_thumb.jp post-8728-0-18658000-1341423558_thumb.jp

Gratulerer!

Spilte på en "vintage" Stage Master engang.

Har ikke prøvd noen av disse Gibson-Kramerne selv.

Det som drar ned litt på disse "reissuene" er at de ikke kommer med en skikkelig Floyd, -er samme som sitter på Charvel So-Cal og San Dimas produksjons gitarene.

en ting har jeg funnet ut....jeg behøver tid på å venne meg til Floyden. Har aldri hatt Floyd Rose eller annen type tremolo på en gitar før, og strengebytte tok meg omkring 3 timer i går. Fytte f...n for et hæ....e det var å få stemt gitaren samtidig som Floyden skal ligge jevnt med gitarkroppen. Har en mistanke om at det er noe jeg gjør feil:-/

en ting har jeg funnet ut....jeg behøver tid på å venne meg til Floyden. Har aldri hatt Floyd Rose eller annen type tremolo på en gitar før, og strengebytte tok meg omkring 3 timer i går. Fytte f...n for et hæ....e det var å få stemt gitaren samtidig som Floyden skal ligge jevnt med gitarkroppen. Har en mistanke om at det er noe jeg gjør feil:-/

Trikset er å bytte en og en streng. Tar du av alle på en gang tar det mye lenger tid før gitaren er stemt. Dette skyldes at hele systemet er "flytende", basert på å oppnå likt drag fra strenger og fjærene i trem-systemet.

takker for tipset FlyingV! Har tenkt tanken i ettertid, så det var kjekt å få det bekreftet. Saken er at jeg sjekka en youtube video da jeg skulle bytte strengene....og fyren der klipte alle stengene med en gang, og da gjorde jo jeg seffølgelig det samme:)