Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt keyboard/synth til PC og live-bruk


j-man

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker å gå til anskaffelse av mitt første keyboard/synth til høsten, og tenkte det var greit å orientere meg litt i forkant.

Jeg er helt blank på hva som er bra/dårlig, eller hva slags type jeg trenger til mitt bruk, er derfor jeg spør dere.

Kan jo beskrive hva jeg ønsker å bruke det til og generelt krav til produktet:

- Innspilling mot PC (Ableton, Reason, osv.)

- Live-spilling (vanlig pianolyd, mulighet tilkoblet forsterker og effekter)

- Mulig å kjøpe/koble på pedal

- Helst ikke så veldig stort

Ellers har jeg spilt en del piano som barn, og har tatt opp dette (pluss at jeg spiller gitar) for å komponere (alt fra enkel pop til club/dubstep) og generelt kompe osv. ved små arrangementer eller bare privat bruk.

Prisklasse vil jeg foreløpig ikke oppgi, da jeg ikke helt hvor mye penger jeg vil bruke enda. Så hadde vært fint om dere eventuelt kunne kommet med forslag i flere prisklasser.

Setter stor pris på hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en all-arounder ville jeg nok gått for en Roland Juno Di eller liknende. Masse cookie-cutter patcher for piano og pop osv men trolig ikke særlig sterk på club/dubstep. Produkter spessielt rettet mot club/dubstep har som regel ikke standard piano og slik. For electronica/trance/club ville jeg gått for en Access Virus TI2.

For dubstep er det softsynth som gjelder. NI Massive og/eller NI Razor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om hard-synth kontra soft-synth til mitt bruk?

Jeg har lyst til å kunne tukle litt uten PC tilgjengelig, men da kommer jeg ikke til å bruke noe annet enn piano lyd. Så en synth med god innebygd pianolyd, men med gode muligheter for tilkobling mot PC for innspilling av ulike ting (alt fra pop til club) er ønskelig.

Har bestemt meg for å ikke bruke alt for mye på dette, så vil hvert fall at prislappen ikke overstiger 10.000, helst rundt 5000.

Kommer nok til å stikke innom noen sjapper for å teste litt hands-on, men greit å vite litt før jeg evt. besøker en forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hard-synth er mer til å stole på i live-sammenheng mens soft er unektelig mer praktisk i studio-sammenheng. Unntaket er Access Virus TI serien som kan er hardwear men kan oppføre seg som soft-synth når den er koblet til med USB. Du installerer en plugin som fungerer som en bridge og patch-editor for hardware-synthen via USB. På den måten får du total recall some med soft og du sparer CPU fordi hardwear'en tar seg av syntesen. Mao. en win-win løsning. På min personlige ønskeliste står en slik en svært høyt og bør være førstevalget for alle som seriøst vil gjøre electronica og vil ha hardwear. Det fine med Virusen er at den også har knotter å skru på så du slipper å bruke mus for å programmere den om du ikke vil og du kan også bruke den for å skrive kontroller-data i real time.

Den dårlige nyheten er imidlertid at den er dyr. Har ikke kikket etter en på en stund men sist jeg kikket lå en brukt TI2 med keyboard på rundt 14k om jeg ikke husker feil. Det andre er at den ikke har realistiske piano patcher. Grunnen til det er at alle synther med gode pianoer ikke er synther i ordets rette forstand. De er Romplere (sampler med ROM i steden for RAM). Dette er som regel en enten eller ting. Enten får du vanlige cookie-cutter lyder som piano, obo osv, eller du får fete synther med realtime kontroll. Kanskje en Clavia Nord Wave vil kunne fungere i begge rollene. Kan ikke komme på noen kule synther med bra piano da jeg som regel ikke er så interessert i slikt, men det betyr ikke nødvendigvis at de ikke eksisterer. Kan ikke helt se for meg at det er et marked for noe slikt.

Går du soft er mulighetene langt større. NI Komplete 8 er nok førstevalget. Her får du i bøtter og spann av alt du måtte trenge av flygler, Rhodes, dubstep wobble, vintage trommer, electronica trommer, atmosfærer etc. for den nette sum av ca. 4500,-. Nok til å dekke alle dine behov i studio i flere år framover. For omtrent 3-4000 til får du et godt midi-keyboard (Novation eller Akai er fks gode kandidater) med knotter, fadere og drum-pads. Kanskje kan du få en deal om du kjøper begge på samme sted.

Med NI Komplete får man uten tvil mest for pengene men det finne mange andre gode soft-synther. Selv er jeg total-forelsket i Spectrasonic (har Omnisphere, Stylus RMX og Trilian) og Camel Audio Alchemy. FabFilter Twin2 er også veldig spennende men er en ren VA-synth. Dog har sistnevnte en helt utrolig piano-patch. Den høres langt fra realistisk ut men låter helt nydelig!!

Her er link til et spor jeg for tiden jobber med hvor du kan høre dette pianoet. Bror-parten av lydene er Spectrasonic og Alchemy. Noe er gamle VA-hardwear som jeg har kjørt gjennom DI --> mikrofon-preamp --> Axe-FX :)

http://soundcloud.com/stjerneskruen/passage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom det veldig mange funky synth-navn jeg ikke vet noenting om :)

Men jeg skal ta med meg tipsene dine i vurderingen.

Jeg har fått tips om å bruke en Mac med Mainstage og Logic Pro om jeg skal gå for en softsynth, trenger jeg i så fall det i tillegg til TI Komplete 8? Eller gjør TI Komplete jobben aleine?

Hva er tipsene dine med PC kontra Mac, og programvare generelt om jeg skulle gått for SoftSynth?

Var forresten mye stilig i klippet ditt :)

Endret av j-man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC vs Mac synes jeg selv er mest smak og behag. Er ikke noen fan av mac selv så jeg bruker PC. Har egen dedikert maskin optimalisert for studio-bruk så standard argumentene imot PC er i mitt tilfelle overflødige.

Mainstage kjenner jeg ikke til. Brukte Logic opp til 5.5 og gikk da over til Cubase. Bruker nå Cubase 6.5 og Ableton Live 8. Logic er bra og har ganske gode soft-synther, bedre enn Cubase, men effektene er jeg lite imponert over hverken i Cubase eller Logic. Som kreativt verktøy er det ingen ting som slår Ableton etter min mening. Ableton oppleves mer som et instrument i seg selv, så tenker du å gjøre mye electronica type musikk er det Ableton som gjelder.

NI Komplete 8 kan brukes alene. Mener bestemt at de fleste a produktene som inngår i pakken kan kjøres i stand alone-mode, dog får du ingen DAW som Cubase/Logic/Ableton. Ableton Intro får du for 99EUR og burde holde i masse vis. Reaper er også et alternativ og er rimelig, men da du tilbake til standard DAW som Logic/Cubase og går glipp av alt det kule Ableton har å tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uaktuelt for meg å ha en stasjonær PC, kommer nok heller til å ha en krok med en pult hvor jeg slår opp en laptop + evt synth/midi-kontroller. Jeg er utdannet sivingeniør i datateknikk og har alltid brukt pc (har egentlig aldri likt Apple og Mac som ren arbeidsstasjon/underholdnings-maskin), men har hørt at Mac er overlegne på Foto/Video og Musikk-produksjon, både på grunn av software, men også hardware-messig (mulig jeg tar feil, er bare noe jeg har hørt).

Spørsmålet mitt blir vel da hva jeg trenger av utstyr om jeg går for softsynth. For eksempel slik:

1. MacBook Pro/Air + MIDI-kontroller + lydkort + Logic Pro + Mainstage

2. PC + MIDI-kontroller + lydkort + Ableton Live / NI Komplete 8

Er dette to oppsett hvor alt jeg trenger er inkludert? Sånn at jeg er på bølgelengde, bare :)

Endret av j-man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge oppsettene dine ser greie ut de, men personlig ville jeg nok helst ha gått for Ableton/Komplete komboen framfor Logic/Mainstage.

Om mac er overlegen for musikk-produksjon er kommer litt ann på. Bortsett fra Logic (som bare er tilgjengelig på mac uansett) har Cubase og Ableton bedre performance på PC enn mac. Slik jeg har forstått det har Apple utviklet audio drivere som kun Logic kan dra nytte av og på den måten gjøre det lite attraktivt for mac-brukere å bruke annet enn Logic. Andre utviklere har ikke tilgang på dokumentasjonen som skal til for å optimalisere sine produkter for mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse programmene også like godt utstyrt med tanke på gitarbruk?

Heller veldig mot Ny laptop med Ableton og NI Komplete, så tenkte å undersøke litt rundt det.

Er det noen komponenter jeg bør legge vekt på i en PC til musikkproduksjon? Regner med det hovedsaklig er CPU og minne, men er greit å høre med noen som har erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter- hvis du er vant med å bruke PC, så ville jeg ha holdt meg til det. Jeg har noen macer på jobben, og de er ikke mindre problemfrie enn PC-er.

For meg som er "pc-mann" tar det lang tid å probemløse på en mac, rett og slett fordi jeg kan det dårligere.

Delene er dyre, skal man oppgradere, koster det skjorta. Bestiller du en mac med en god og stor ssd, for eksempel ,koster maskinen 5000 kroner mer enn det man får tilsvarende ssd for i "løs vekt".

Skal man bruke en maskin til musikkproduksjon og vil ha et miljø som ikke tryner, er det viktig å ha en ryddig og grei maskin som det ikke er all verdens fjas lagt inn på. Får du tak i en laptop med to disker, er det topp, en til OS/programvare, og en til audiodata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bruke en maskin til musikkproduksjon og vil ha et miljø som ikke tryner, er det viktig å ha en ryddig og grei maskin som det ikke er all verdens fjas lagt inn på, som foreksempel skjermsparer eller strømstyring. Får du tak i en laptop med to disker, er det topp, en til OS/programvare, og en til audiodata.

La til litt, jeg. Det at slikt skjer, mener jeg kan feilsøkes til området rett bak skjerm og tastatur, og ikke i OS. Teknikk funker ikke hvis man ikke vet hva man driver med, eller har tenkt seg skikkelig om.

Og særlig ikke hvis man streamer audio til USB.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å streame til USB. Det er 480 mbit/s, og det er langt mer enn man trenger.

Uansett blir ikke ting streamet rett til disken, så vibrering, velting, flytting av disk osv vil ikke ha noe å si da alt blir lagret i et virtuelt buffer før det blir sendt vidre til disken, med diverse feilsjekker og headere som sørger for at all datamengde kommer med slik det var skrevet og ment å komme frem.

Man trenger absolutt ikke en stasjonær PC med disker koblet i SATA for å kunne gjøre feilfrie 10+ spors opptak. Man trenger dog heller ikke en Mac, jeg liker bare å egge opp folk til mac vs pc diskusjonen, og argumentene som jeg kommer med er også for det meste tøys og erting. MEN, det er ingen(!) som ikke kan si at en Mac med MacOS ikke er en mer robust maskin enn windows, på både store og små måter. Og HVERTFALL ikke rett ut av boksen.

Men, MacOS og kjernen er bygd opp på en helt anderledes måte enn windows, og filer og filsystemer blir behandlet på en anderledes måte. Med mindre man har ekstrem interesse innen dette eller har høyere utdanning innen dette så vil nok ingen merke noe særlig forksjell til amatørbruk, annet enn forskjellig utseende på OSet...

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.