Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp til lydkort


Ichi

Anbefalte innlegg

Har et Line 6 UX2 lydkort, men syns gitaren og vokalen får for lite trøkk inn enkelte ganger. Inngangsnivået er ganske lavt. Må også bruke mye kompressor og gain på på vokal som også drar med seg støy, og gitaren er nokså tam på lave volum. Prøvde igjen å koble til det gamle Edirolkortet som har en tubesimulator og masse gain, et UA-4FX, men det lager noe sinnsykt med hvit støy uten noen fornuftig grunn, rett og slett ubrukelig er det.

Vurderer å plassere en Presonus Tubepre mikkpreamp foran UX2en, noen som veit om det vil gjøre det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Presonus Bluetube DP V2 hos Belco, og den er herved bestilt. Skal bli spennende å se hva dette gjør for både vokallyd og gitarlyd. UX2 lydkortet mitt har separate innganger for mik og gitar, så det er veldig praktisk med dobbel preamp. Da slipper jeg å bytte ledninger hele tiden. Veldig greit til trubadurspilling også med mikk og akustisk gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skal se om jeg får laga noen lydeksempler.

Naboen klaga over lav output og metallisk klang fra den nye Martin 12-strengern med Fishman mikksystem når han kjørte den direkte i mikser, så dette kan være en løsning på det med. Får vel teste det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk preampen i går, og etter innledende testing er det akkurat det jeg var ute etter.

Var først på nippet til å pakke den sammen igjen på grunn av mye støy, kobla XLR til jack til instrumentinngangen på lydkortet (Har to balanserte mikkinganger og to jack ubalanserte instrumentinganger som velges via lydkortet). Bare jeg holdt jacken fra preampen nær lydkortet kom det en fryktelig summing.

Det ordna seg kjapt da jeg brukte balansert utgang via XLR til balansert mikkingang på lydkortet, støyen er minimal og det er stoooort headroom på gain før den klipper. Kan kjøre både gitar, bass og mikk så høyt jeg vil inn på lydkortet og få skikkelig trøkk. Kjører jeg høy gain på gitar via ampsimulator får jeg en lyd som ligger mye nærmere en mikka forsterker enn før. Har mye høyere gainnivå på mikk, og i stedet for å kjøre gain på mikken skyhøyt for å få nok signal med lydkortet kan jeg nå regulere dette med preampen. Med gain på rundt 50% på preamp og lydkort fanger mikken opp absolutt alt av lyd uten elektronisk støy. Med kun lydkortet fikk jeg mye støy med på kjøpet når jeg skrudde såpass høyt. Ved å kombinere gaininnstillingene kan man da få både myk og hard lyd etter ønske, og bruke mer subtile kompressorinnstillinger og andre effekter for en mer naturlig lyd.

Det er vel heller ingen tvil i at mikkpreampene på Bluetuben er bedre enn på UX2-lydkortet, jeg får større og luftigere lydbilde i toppen og mer fokus med høyere gain. Siden jeg har to mikkinganger på lydkortet kan jeg framdeles kjøre gitar direkte inn via instrumentinngangene, og dette gir meg ekstra fleksibilitet. :)

Har også noen negative ting å bemerke foreløpig:

-Ingen av/ på knapp...

-Krever balanserte innganger fra preamp til lydkort/ mikser, hvis ikke blir det for mye støy.

-Rørdelen har begrensa effekt, i stedet for å varme opp signalet gir den en lett drive. Funker på enkelte ting som bass, munnspill og enketle gitar og vokalinnstillinger, men kan ikke sammenlignes med en høyvolts rørpreamp. Å varme vokal og gitar med VST-plugins funker bedre om man er ute etter det. Siden det ikke var hovedfokuset mitt gjør ikke dette så mye, men det er vel typisk for lavvolts rørpreamper å oppføre seg slik. Nå skal vel reøret også kjøres inn, så det er mulig det blir bedre etter hvert.

-Litt tynn lyd på gitar kontra instrumentinngangen på lydkortet, men det kan også komme av reinere signal. :D

Vurderer å oppgradere til en Art Pro MPA-II etterhvert, den har fått mye skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.