Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bad Cat!! BAD CAT!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Dersom dere ikke fikk det med dere: BAD CAT!!

Jeg vet det kan høres ut som pisspreik når noen forlanger 20000,- for en combo på ti watt med en kanal, men Bad Cad låter bare så utrolig utrolig pent at det finnes ikke noe ord på norsk som yter de refttferdighet!!

Jeg hadde for noen dager siden anledning til å prøve en Gibson Les Paul Mary Ford Tribute fra 1958 (ORGINAL!!!!!) altså gitar Les Paul dedikerte til kona si! Jeg sto og "tørrklimpra" litt på den før fyren som eiden den spurte om jeg ikke heller ville prøve den på en amp? Og joda, klart, jeg måtte jo høre på gitaren! Inne på et anna rom sto det en grønn Bad Cat på 15 watt som jeg plugga inn i. Før jeg begynte å spille satt jeg å spekulerte om hvorfor i allverden fyren har gravd fram 25000,- for den lille tingsten der! "Den låter sikkert bedre, men ikke SÅ mye bedre en Laneyen min vel!?"

Den gjorde det. Og jeg vil ikke lengre være med på å snakke om Bogner, Mesa ENGL eller hva som helst av cascading highgain amper. Jeg klarer meg med en brøkdelen av vrengen når en amp kan låte så fantastisk nyansert. Jeg hadde bare lyst å grine. Vreng hadde den! Joda! Ikke mega mongo kembo dødsvreng.. Bare den mest fantastiske klokkeklare organiske og nyanserte overdriven jeg noensinne kunne drømt om!

Dette er en sånn amp som man i fullt alvor personifiserer. Prøv de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var ikke på en fest i et stort hus hvor eieren satt i en skinnstol og røkte sigar mens det formelig fløt av flotte tøuter som svevde rundtomkring mellom baren,svømmebassenget og solsenga i en evig kokaintus? Det var ikke en fyr der som kalte seg Dirk Diggler og som hadde en ualminnelig stor penis også?

Spøk til revolver, hvor får man anledning til å prøve sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad Cat når du krænker de låter er definitivt i marshall-land, men å si at de prøver å etterligne marshall er vel å overdrive litt... Det blir vel rettere å si at de er amerikanske amper som i tilleggt til klokkeklar texas-clean også går den britiske vrengen midt i strupen og på samme måte som Top Hat og Matchless (Som er mye samme greia) har de "at all costs" som motto og legger ikke fingrene imellom for å låde ENDA litt bedre... :P Flottflottflott-fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig så fantastisk med gitarer som er originale fra 1958? Noe bra må vel ha kommet av nesten 50 år med videre gitar-research, no? Greit nok at det er vintage-feel, men pokker heller, jeg vil bo i et hus med både varme, isolasjon og innlagt vann, og ikke ei rønne som det oser årgang av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There are two kinds of people in the world....først, de som liker digitale instrumenter (synth osv...)....også fins de som liker gamle instrumenter...aner egentlig ikke hvorfor, men jeg syns det er vesentlig diggere å spille på en gitar som er brukt, men det er meg..

Jeg hørte forresten om folk som kjøpte seg akustiske gitarer til en formue, for så å sette instrumentet foran høytalerne på stereoen, uten å spille på de. og når det var gått fem år så var liksom treverket satt inn så da kunne de begynne å spille på gitarene :P

*You dig* :D for de som skjønte den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe med håndtverket. I dag er de aller færreste gitarene laget for hånd. Ikke det at de blir "dårlige" av dette, men de når ikke helt opp til håndlagde. Den gangen bla alt laga for hånd og det som i dag er "spisskompetanse" på feltet var en selvfølge da.. Og når de igjen bestemte seg for å lage noe som skulle være litt ekstra kan du banne på at resultatet ble bra!! Såklart er det også det at de har "satt seg", treverket har fått tørka helt ut og gitaren vil aldri slå seg, men holde seg i den perfekte formen som den har etter tiår med velhold...

Andre faktorer er at de brukte fiolinlakk istedenfor polyesterlakk som det gjøres for det meste i dag. Fiolinlakk holder mye bedre med alderen selv om den er litt skjørere. Det er et paradoks, men når man bygger ting etter øret og erfaring har de en tendens til å overgå de som er bygget etter "vitenskapelige" metoder nesten samme hvor mye ressurser det blir lagt i de!

Så klart... PRS gir nok den Mary Ford LPen mer en skarp konkurranse i både spillbarhet og lyd, men en ting den ikke overgår er autoriteten til en snart femti år gammel lp!

Smak og behag: liker man LP er det såklart orginalen den hellige gral!

Men jeg er enig! Det er FULLSTENDIG FEIL å påstå at vi ikke har kommet noen vei på et halvt århundre! Gitarene som lages i dag holder en gjennomsnittlig standard og har en tilgjengelighet som de bare kunne drømme om dengang!! Jeg liker ikke bare gamle gitarer, jeg liker ALLE gitarer!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det! Jeg vet ikke om det er sånn i dag, men for noen år siden var omtrent line-upen til Bad Cat akkurat den samme som hos Matchless! Top Hat er et anna merke i samme gata man burde sjekke ut! Finnes egentlig veldig mange i det segmentet... Alessandro er jo også et drømmemerke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark Sampson bygger nå amper ved navn SMF.

Jah! Og de er jeg veeeldig interresert i å prøve, gitt!! Boutique high-gain og forhåpentligvis gjør den alt fra clean og oppover også like bra!!

Det er noe helt eget med de fargene og hele den "vintage" greia over Bad Cat, men SMF er veldig interresant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.