Web Analytics
Jump to content

Bad Cat!! BAD CAT!!


Guest

Recommended Posts

Dersom dere ikke fikk det med dere: BAD CAT!!

Jeg vet det kan høres ut som pisspreik når noen forlanger 20000,- for en combo på ti watt med en kanal, men Bad Cad låter bare så utrolig utrolig pent at det finnes ikke noe ord på norsk som yter de refttferdighet!!

Jeg hadde for noen dager siden anledning til å prøve en Gibson Les Paul Mary Ford Tribute fra 1958 (ORGINAL!!!!!) altså gitar Les Paul dedikerte til kona si! Jeg sto og "tørrklimpra" litt på den før fyren som eiden den spurte om jeg ikke heller ville prøve den på en amp? Og joda, klart, jeg måtte jo høre på gitaren! Inne på et anna rom sto det en grønn Bad Cat på 15 watt som jeg plugga inn i. Før jeg begynte å spille satt jeg å spekulerte om hvorfor i allverden fyren har gravd fram 25000,- for den lille tingsten der! "Den låter sikkert bedre, men ikke SÅ mye bedre en Laneyen min vel!?"

Den gjorde det. Og jeg vil ikke lengre være med på å snakke om Bogner, Mesa ENGL eller hva som helst av cascading highgain amper. Jeg klarer meg med en brøkdelen av vrengen når en amp kan låte så fantastisk nyansert. Jeg hadde bare lyst å grine. Vreng hadde den! Joda! Ikke mega mongo kembo dødsvreng.. Bare den mest fantastiske klokkeklare organiske og nyanserte overdriven jeg noensinne kunne drømt om!

Dette er en sånn amp som man i fullt alvor personifiserer. Prøv de.

Link to comment
Share on other sites

Du var ikke på en fest i et stort hus hvor eieren satt i en skinnstol og røkte sigar mens det formelig fløt av flotte tøuter som svevde rundtomkring mellom baren,svømmebassenget og solsenga i en evig kokaintus? Det var ikke en fyr der som kalte seg Dirk Diggler og som hadde en ualminnelig stor penis også?

Spøk til revolver, hvor får man anledning til å prøve sånt?

Link to comment
Share on other sites

Bad Cat når du krænker de låter er definitivt i marshall-land, men å si at de prøver å etterligne marshall er vel å overdrive litt... Det blir vel rettere å si at de er amerikanske amper som i tilleggt til klokkeklar texas-clean også går den britiske vrengen midt i strupen og på samme måte som Top Hat og Matchless (Som er mye samme greia) har de "at all costs" som motto og legger ikke fingrene imellom for å låde ENDA litt bedre... :P Flottflottflott-fint!

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig så fantastisk med gitarer som er originale fra 1958? Noe bra må vel ha kommet av nesten 50 år med videre gitar-research, no? Greit nok at det er vintage-feel, men pokker heller, jeg vil bo i et hus med både varme, isolasjon og innlagt vann, og ikke ei rønne som det oser årgang av :P

Link to comment
Share on other sites

There are two kinds of people in the world....først, de som liker digitale instrumenter (synth osv...)....også fins de som liker gamle instrumenter...aner egentlig ikke hvorfor, men jeg syns det er vesentlig diggere å spille på en gitar som er brukt, men det er meg..

Jeg hørte forresten om folk som kjøpte seg akustiske gitarer til en formue, for så å sette instrumentet foran høytalerne på stereoen, uten å spille på de. og når det var gått fem år så var liksom treverket satt inn så da kunne de begynne å spille på gitarene :P

*You dig* :D for de som skjønte den...

Link to comment
Share on other sites

Er noe med håndtverket. I dag er de aller færreste gitarene laget for hånd. Ikke det at de blir "dårlige" av dette, men de når ikke helt opp til håndlagde. Den gangen bla alt laga for hånd og det som i dag er "spisskompetanse" på feltet var en selvfølge da.. Og når de igjen bestemte seg for å lage noe som skulle være litt ekstra kan du banne på at resultatet ble bra!! Såklart er det også det at de har "satt seg", treverket har fått tørka helt ut og gitaren vil aldri slå seg, men holde seg i den perfekte formen som den har etter tiår med velhold...

Andre faktorer er at de brukte fiolinlakk istedenfor polyesterlakk som det gjøres for det meste i dag. Fiolinlakk holder mye bedre med alderen selv om den er litt skjørere. Det er et paradoks, men når man bygger ting etter øret og erfaring har de en tendens til å overgå de som er bygget etter "vitenskapelige" metoder nesten samme hvor mye ressurser det blir lagt i de!

Så klart... PRS gir nok den Mary Ford LPen mer en skarp konkurranse i både spillbarhet og lyd, men en ting den ikke overgår er autoriteten til en snart femti år gammel lp!

Smak og behag: liker man LP er det såklart orginalen den hellige gral!

Men jeg er enig! Det er FULLSTENDIG FEIL å påstå at vi ikke har kommet noen vei på et halvt århundre! Gitarene som lages i dag holder en gjennomsnittlig standard og har en tilgjengelighet som de bare kunne drømme om dengang!! Jeg liker ikke bare gamle gitarer, jeg liker ALLE gitarer!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det! Jeg vet ikke om det er sånn i dag, men for noen år siden var omtrent line-upen til Bad Cat akkurat den samme som hos Matchless! Top Hat er et anna merke i samme gata man burde sjekke ut! Finnes egentlig veldig mange i det segmentet... Alessandro er jo også et drømmemerke!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig lyst til å kjøpe enten en liten Tophat amp eller lignende. Virker som bra amper. Vet noen om en kan teste utstyr hos godlyd?

Du kan teste stæsj hos godlyd ja, men det betinger at du bor i nærheten av Sandnes, Rogaland og at Magne har den på lager ;)

Link to comment
Share on other sites

Mark Sampson bygger nå amper ved navn SMF.

Jah! Og de er jeg veeeldig interresert i å prøve, gitt!! Boutique high-gain og forhåpentligvis gjør den alt fra clean og oppover også like bra!!

Det er noe helt eget med de fargene og hele den "vintage" greia over Bad Cat, men SMF er veldig interresant!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.