Web Analytics
Jump to content

Anbefalte strenger?

toralfsan

Recommended Posts

Hva slags strenger er best til allsidig elgitarspill?

I dag har jeg d'Addario 0,10-0,46, og er i grunnen fornøyd med dem på min (Tele-type) G&L ASAT. Men jeg hører gjerne på tips fra folk som har prøvd flere varianter enn meg. Det må også sies at gitaren min er perfekt intonert og plekket for de strengene jeg har, og jeg har liten lyst til å sette på noe som er så forskjellig at jeg må endre på intonasjonen eller som krever endring av halsen.

Mitt sett har hel (utvunnet) G-streng, det vil jeg fortsatt ha. Ellers lurer jeg på erfaringer med coated og ikke coated, rund, halvrund eller flat tvinning osv.

Jeg bruker GHS boomers 10-46 (på tele, strat og jazzmater) og 11-50 på Jaguar

Jeg syntes de låter bedre og holder seg bedre enn for eksempel Ernie Ball slinkys.

Elixir bruker jeg kun på akustisk, jeg syntes ikke det føles riktig ut på el-gitar.

Tror du må prøve ut selv, for det finnes ikke noen strenger som er best for alle.

D'addario XL og GHS Boomers. Billige og bra strenger. Virker som om GHS holder litt lenger, ellers har de nokså lik lyd. Brukte Ernie Ball Slinkys til å begynne med, men synes de tålte mindre og varte kortere.

Har prøvd mye rart.

d'Addario har jeg gått helt bort i fra, de har helt ok levetid, men jeg synes ikke noe særlig om lyden.

Ernie balls er sikkert helt ok strenger, men synes det ikke var noe spesielt over dem.

GHS Boomers lever ganske lenge, og gir en fyldigere lyd etter min mening. (Brukte disse i 012-52 på telecasteren i et år)

DR pure blues er hva jeg bruker på telecasteren nå, gir en veldig god lyd på telecasteren, ikke verdens beste holdbarhet, men jeg liker at strengene høres litt slitt ut, derfor jeg liker dette settet.

På les paulen min bruker jeg Dean Markley Signature series 11-52 på hagstrøm super swede gitaren min. Deilige strenger som har mye sustain! Perfekt i sammen med akkurat den gitaren.

Ellers har jeg også prøvd disse Dr Black beatuies, Ser konge ut, men flasser av med engang, litt spesiell lyd som passet fint til type 80talls rock..

men uansett er det smak å behag, kjøp og test i vei til du finner noe du liker! Strenger er jo noe av det som virkelig kan forandre lyden din

Bare en ting å si..... Elixir Nanoweb 10-46 strenger. Helt nydelig lyd, og dobbel så lang holdbarhet på crispheta. Kjempebra til country o.l.

Greit at de holder dobbelt så lenge, men de er jo aldri så crispe som uncoated strenger er når de er nye, i tillegg til at de er svinglatte, så man har jo null kontroll når man spiller :P

Neida, jeg har brukt mye oppigjennom, og d'Addario er vel det eneste jeg aldri har hatt mer enn én gang. De siste årene har jeg brukt Rotosound. Finfine strenger. 10-46 på både tele, strat, jaguar og LP :)

Greit at de holder dobbelt så lenge, men de er jo aldri så crispe som uncoated strenger er når de er nye, i tillegg til at de er svinglatte, så man har jo null kontroll når man spiller :P

Neida, jeg har brukt mye oppigjennom, og d'Addario er vel det eneste jeg aldri har hatt mer enn én gang. De siste årene har jeg brukt Rotosound. Finfine strenger. 10-46 på både tele, strat, jaguar og LP :)

Et flott bevis på at alle har forskjellige behov og smak. (Takk gud for at det er slik ;) )

Elixir Nanoweb 10-46 på gitarer som ikke brukes så ofte (Siden de holder seg meget bra)

Ernie Ball Slinkys på livegitarer (Fordi de låter knallbra, har mer topp enn Nanoweb og at de er billige ,betaler vel ca 25,- settet)

Kunne vel egentlig brukt hva som helst og mange merker kommer jo fra samme fabrikker uansett.

Eneste strengene jeg har hatt litt trøbbel med er DR, fikk høre fra en kjent gitartech at de kunne fucke opp intonasjon av en eller annen grunn.

Vet ikke jeg, men satser ikke på de igjen.

Er forresten riktig at man bør holde seg til samme merke når man har satt intonasjon, f.eks er Nanoweb litt "stivere" enn andre uncoatede strenger grunnet legeringen.

Blir heller ikke venn med Elixir strengen føles feil for meg, men smaken er som baken :P

Jeg bruker GHS boomers TNT 10-52 på El. gitarene mine og er stor fornøyd med det.