Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

None-staggered 6-IL locking tuners


CarvinDC135

Anbefalte innlegg

Dette ble et langt og klumsete innlegg, men håper det er forståelig :-)

Jeg har en Carvin DC127 som jeg kjøpte mer eller mindre usett i sin tid. Gitaren er egentlig verd en tråd i seg selv, for værre mishandling av ei øks har jeg vel aldri sett(så og si alt av hardware var byttet med crap), men her er det stemmeskruene som er saken.

Det står noen underlige Gotoh låsbare skruer på den, har aldri sett lignende. Det er ikke noe hull for å tre strengen men du skrur strengen fast mellom selve låseskruen og en sylinder som låseskruen går gjennom.

Uansett, tenkte jeg skulle sette et nytt sett med Sperzel stemmeskruer på den, siden de alltid har funka bra for meg på min kjære DC135. Bestilte et 6IL sett fra gitarist.no, men det viste seg at disse var staggered(to og to er i forskjellig høyde for å kunne droppe bruk av strengetre på halser med rett headstock). På Carvinen er det tilted headstock så jeg trenger egentlig ikke staggered, men det største problemet er at headstocken er 14/15 mm tykk, noe som i praksis betyr at jeg trenger et 6IL sett av kun det lengste stemmeskruene, da de korteste parene ikke kommer langt nok gjennom headstocken. Jeg hørte med gitarist.no da jeg skulle returnere Sperzelene, men de hadde kun staggered IL sett(de virker forøvrig å ha bra kundeservice :-) ) Noen som har vært borti noe lignende? Finnes det ok låsbare 6IL sett non-staggered for såpass tykke headstocker der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, skal sjekke ut GFS tunerene!

Men om de er staggered så er jeg tilbake til å muligens måtte slipe ned baksiden på headstocken med påfølgende lakkering som ikke er noe jeg er lysten på da gitaren har en grønnfarge som det muligens blir vanskelig å matche...

Ingen som har kjøpt 6-IL som ikke er staggered? Kanskje noen har noen liggende som de vil selge? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det eneste jeg har funnet som ser ut til å vær 6IL sett med like lange posts er Planet Waves( skal lete litt bedre når jeg får tid :-) ).

Noen som har erfaringer med disse - er de som skal ha en sånn fæncy strengkuttefunksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gotoh Mini 510 Locking Tuners http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Gotoh_Tuners/Gotoh_Mini_510_Locking_Tuners.html

Gotoh Locking Vintage Oval Knob Tuners http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Gotoh_Tuners/Gotoh_Locking_Vintage_Oval_Knob_Tuners.html

Schaller M-6 Mini Guitar Machines http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Schaller_Tuners/Schaller_M-6_Mini_Guitar_Machines,_6-in-line.html

Grover Mini Locking Rotomatics http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Grover_Tuners/Grover_Mini_Locking_Rotomatics_6-in-line.html

Grover Roto-Grip Mini Locking Guitar Machines http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Grover_Tuners/Grover_Roto-Grip_Mini_Locking_Guitar_Machines_6-In-Line.html

Har montert mange sett av de Spertzel kopiene hos guitarfetish uten noen form for problemer, men de er staggered. Ellers kan jeg faktisk varmt anbefale Wilkinson sin "manuelt låsbare" typer (ekstra hull for å "knyte strengen" og vintage typene til wilkinson (hull på toppen som i praksis omtrent låser strengen) Bedre tunere skal du betale mye for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gitar med sånne Planet waves- stemmeskruer. De funker aldeles utmerket, både som stemmeskruer og den strengekuttfunksjonen, selv om jeg må innrømme at den kanskje ikke er så veldig viktig for meg. Avbiter har jeg bestandig med meg.

Har ikke erfaring over mange år, men de kjennes veldig lette i forhold til andre, og derfor litt "billige". Det at stemmeskruer er lette, er jo å betrakte som en fordel, og som sagt, har ikke noe annet enn kun positive erfaringer med dem, så det er trollig bare tull og tøys at de ikke er holdbare, siden det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom tyngde og styrke.

Jeg har ikke noen problemer med å handle flere sånne Plante waves, i hvert fall. Litt nettere og ikke så klumpete som Sperzel er de også. Det er jo et pluss, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, takk for linkene :-)

Jeg hadde i min enfoldighet egentlig kunn lett etter locking-tuners med samme patent som Sperzel(et hjul du strammer bakpå), men det er jo egentlig bare tull når andre patenter sikkert er vel så bra.

Sett litt på de wilkinson EZ-LOK tunerene på guitarfetish, og på meg virker det som om det faktisk er Wilkinson tunere(ikke bare Wilkinson "like"). Uansett er de jo så billige at jeg bestiller et sett. Jeg tolker det dit hen at de ikke var staggered.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Wilkinson tunere ja, og de er generelt ganske rimelige overalt de.

Og jo, dæven, det er de jo - staggered altså.. øhmm sorry for det :D Men de eksisterer som et helt vanlig 6 in-line sett uten høydeforskjell også. Tror kanskje bare ikke GFS har de. Du kan jo høre - de er noe utydelige i beskrivelsen sin avhengig av type/farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.