Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Re-defret av frankenfretless bass


Anbefalte innlegg

Flatwounds anbefales på fretless, i hvert fall hvis min smak er noe å bry seg om. For sånne som meg som ikke er proffe, er det lettere å få til den fine "mjaaaauv"- lyden med slipte strenger. Dessuten, som du er inne på, så sliter de mindre på gripebrettet.

Flott med en slik tråd, det er for få DIY- tråder med bilder og slikt for tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlim er brukt som lakkerstatning med hell i tretti år. Det er hardt, blankt og lett og jobbe med. Et mye brukt alternativ er epoxy, men det er mer styr å påføre, krever blanding av herder og selve epoxyen, og er vanskelig å slipe uten å få en matt overflate.

Nå skal det vel sies at både superlim og epoxy ikke er det samme produktet som det det var når de stoffene ble lansert. Framgangen i kjemi gjør at det vi har tilgang til i dag er langt bedre enn tilsvarende vare for en del år tilbake. Som et eksempel blir vel mange sammenføyninger som ble sveiset for noen år siden, limt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde etter ca 6 timers tørking etter 3. strøk (beklager litt bevegelsesuskarphet):

redefret_14_ujevnlakk.jpg

Det blir nok noen runder med pussing-lakking-pussing-lakking for å få det jevnt og glatt.

Etter å ha lest på datablader (og det viste seg at jeg har Trestjerner Klarlakk, ikke Gulvlakk), så er den overlakkbar etter 5 timer og brukstørr etter 10 timer. Jeg tok sjansen på lett pussing etter 10 timer. Brukte 180 og 400 korning og myk pussekloss (fast skumplast). Det gikk fint, men det er fortsatt penselmerkeujevnheter. 4. strøk er på.

Nå er det pussing etter hvert strøk. Jeg lakker ikke mer på baksiden av halsen nå, den er jevn og fin, og jeg vil bare gjøre finpussen med de fineste pussepapirene her når jeg nærmer meg slutten.

Angående slitestyrke, så siterer jeg fra databladets beskrivelse av Trestjerner Klarlakk:

TreStjerner Klarlakk er en hurtigtørkende høykvalitets polyuretan-forsterket alkydlakk som tåler harde

belastninger og gir et lyst og vakkert resultat. Lakken inneholder aktivt lysfilter som hemmer gulning av

treverket og motvirker nedbrytning av lakkfilmen. TreStjerner Klarlakk er meget ripefast og har god

vann- og kjemikaliebestandighet. Lakken er luktsvak.

TreStjerner Klarlakk benyttes innendørs og utendørs både på nye, ubehandlede og tidligere lakkerte

flater. Anbefales på tregulv, parkett og kork. Spesielt egnet til belastede gulv, trapper, kjøkkenbenker

og møbler, samt til lakkering av våtrom. Utendørs står TreStjerner Klarlakk godt imot fuktighet og

sollys, og kan derfor benyttes til listverk og dører. TreStjerner Klarlakk er også utmerket til trebåter.

Det virker jo som et meget slitesterkt produkt, og jeg satser på at den tåler flatwound basstrenger ganske godt også. :)

For øvrig står det også følgende i databladet:

"Unngå sterk belastning den første uken etter lakkering."

Det er vel et godt råd i forhold til å vente en god stund før man spiller på den, og sammenfaller med rådet fra CastorFiber. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dumt at det klumpet seg. Superlim er adskillig hardere, og hadde blitt en mer slitesterk overflate. Det kan jo tenkes gulvlakken er sterk nok. Du bør nok vente en stund før du bruker bassen noe særlig.

Det virker som du har erfaring. Jeg likte ikke hva akselleratoren gjorde, og lurer på:

Dersom det skulle vise seg at lakken ikke er slitesterk nok, er det mulig å legge på superlim-coating helt uten å bruke aksellerator? Jeg regner med at man da må vente betydelig lenger på herding mellom lagene, men ut over det, er det noen viktige grunner for bruk av aksellerator for dette bruksområdet?

Jeg brukte baksiden av våtslipepapir til påføringen, men følte at det ga lite kontroll. Kan man bruke noen form for pensel, eller blir det bare gris når superlimet limer sammen penselhårene?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet tellingen på antall lakkstrøk. Jeg er minst oppe i 6 strøk. Etter det forrige lot jeg den tørke et døgn, og så gikk jeg kun på med sandpapir med korning på 400. Deretter lakk igjen.

Jeg synes nå det begynner å ligne noe, og jeg satser på at dette er enten siste eller nest siste strøk. Derfor skal jeg nå vente noen dager før jeg begynner å pusse med finere korning igjen. Jeg skal uansett ikke ha dette helt glossy. Gitaren har en matt patina, og jeg søker en jevn, men litt mattet flate.

redefret_15_jevnerelakk.jpg

Jeg begynner å se lyset i enden av tunellen nå. Tror dette blir bra. :)

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestemt meg for å la det stå til. Pusset og polerte litt, og fikk dette bildet, som egentlig er finere enn virkeligheten, men dette er en bass med historie og jeg synes halsen nå fremstår som passende til resten.

redefret_16_polished.jpg

Skal bare la dette herde en stund til, så blir det bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.