Web Analytics
Jump to content

Recommended Posts

Jeg har en Mesa Boogie Mark III som jeg ønsker å bruke sammen med min Line6 POD X3pro (tilsvarer POD X3-live, men er i rackformat).

Når jeg kjører effekter før preampen på Boogien får jeg en plagsom, og helt uakseptabel støy/during/summing som ikke er der når jeg kjører gitaren rett i ampen. Problemet er der først og fremst ved bruk av high-gain kanalen, men man hører støyen også på Clean-kanalen.

Signalkjeden er slik (Den såkalte 4-cable-method):

Gitar -------- > X3Pro input, , X3Pro efx-loop send-------------> Boogie input, , Boogie efx-loop send-------> X3pro efx-loop return, , X3pro output L/mono ----------> Boogie efx-loop return

Problemet mitt gjelder kun de 2 første leddene i kjeden, og for det aktuelle problemet har jeg koblet fra sløyfen som går via Boogie effekt-loopen, altså slik:

Gitar -------- > X3Pro input, , X3Pro efx-loop send-------------> Boogie input

Det har gått med masse tid på å teste annlegget etter eliminering av interferens fra lysstoffrør, spottlights etc. uten at jeg har funnet løsningen. Etter å ha lest og lett på nettet kom jeg over en fantastisk utfyllende guide som refereres til som "Laird`s White paper" som beskriver oppsett av multieffekt-prosessor mot en gitaramp, samt mulige løsninger på diverse problemer man kan støte på.

http://www.guitaraff...oting-guide.pdf

I denne guiden (kapittel 2.1.5.2) beskrives bruken av en "Hum eliminator" mellom multieffektprosessoren og inngangen på ampen. Det anbefales en "Ebtech, 2 ch ISO-box - model HE-2". Denne koster mellom 6-700 kroner på nettet. http://www.americanm...-EBT-HEXLR-LIST

Før jeg hopper i det og bestiller "dingsen" som tross alt ikke er gratis, lurte jeg på om det er noen av dere der ute som har vært borti problemstillingen, og har erfaring med at en slik "hum-eliminator" hjelper.

Edited by Crunch

Jeg har brukt høykvalitets gitar kabler. Ellers har jeg også begynt å tenke at det kan være noe galt i poden. Har avtalt at jeg kan komme en tur med hele anlegget til min lokale 4Sound-butikk hvor jeg kjøpte poden, men jeg har ikke kommet så langt enda.

Hei,

virker som nøyaktig det samme problemet som jeg har:

Har du støy når du kjører clean på Mesaen også? Slik jeg tenker så er det garantert støy da også, men ikke i den grad at en hører det spesielt. Dette støyet blir forsterket opp når en bruker vrengkanalen, slik at det faktisk blir ubrukelig å ha oppsettet slik.

gitar -> podxt -> effect loop gir bra resultat, men da får en jo ikke brukt den deilige ampvrengen...

Du kan jo også sikkert som du vet velge på poden hvor i effektkjeden den står, noe som gir bra lydresultat, men som ut fra min erfaring ikke løser støyproblemet.

Ja, jeg har støy på clean-kanalen også, men det er ikke plagsomt. Jeg har snakket med en bekjent som er elektonikk ingeniør og som driver med radiobygging. Han mener å kjenne igjen det aktuelle som et vanlig problem når du kobler sammen flere enheter og får interferens fra 50 Hz på strømnettet. Han skulle sjekke litt opp for meg, men jeg har håp om at "Ebtech-boxen" jeg nevnte over skal kunne eliminere problemet for meg. Håper å få testet det ut snarlig. Skal komme tilbake her med resultatet.

Dersom man ikke kan kjøre en del av pod`en før preampen, og en del etter, så får man ikke brukt effektene fornuftig. Man vil jo helst kjøre Wha, og evt. tilleggs overdrive/fuzz før preampen, og ha modulerings effektene etter. Ser fram til å finne en løsning på dette problemet.

Jippi!!! Problemet ble løst i går. Uventet, men enkelt. Jeg trodde jeg hadde testet alt av muligheter for tilkobling av nettspenning, samt ungåelse av mulig interferens fra lysstoffrør, spotlight etc på samme kurs. Det jeg ikke hadde testet var imidlertid å unngå felles padde for forsterker og multieffekt prosessoren. Jeg har brukt forskjellige padder, men de har alltid vært jordet. Ved ny testing av mulige tilkoblinger viste det seg at når de to enhetene i annlegget ble koblet til hver sin u-jordet stikkontakt, så forsvant ulydene. Det ble også bra dersom jeg bruker en padde uten jord, helt uavhengig av om denne settes i jordet eller ujordet stikkontakt.

Mitt problem var altså en "jordsløyfe" mellom forsterker og Pod X3 via jord i padda. Fortvilende at en så enkel ting har tatt så lang tid å finne ut av.

Jeg har snakket med ekspertise som mener at en "skilletrafo" muligens kan løse problemet mitt uten at jeg må kjøre annlegget ujordet. Det skal jeg teste etterhvert, men akkurat nå er jeg den lykkelige eier av et gitaranlegg som funker :)

Edited by Crunch

Dette var/er jo et veldig vanlig problem i rack-oppsett. I racet mitt er jord-lederen kun koblet til i strømledningen til pre-ampen.

Dette var et tips jeg plukka opp i Musikkpraksis(et magasin gamle mennesker husker) en gang midt på nittitallet :-)

Ja, jeg må nok innse at problemet har blitt løst tidligere. Desto mer irriterende at jeg har brukt så lang tid på å løse det.

Når du sier at "jordlederen kun er koblet til i strømledningen til pre-ampen", betyr det at du har koblet fra jord i padda på alle uttakende bortsett fra det som går til preampen? Hva er i så fall grunnen til at du har koblet til jord på preampen? Er det uheldig på noen måte å ikke være koblet til jord?

For å bli kvitt mest mulig v ledningssurr bak i racket så pleier/pleide jeg å lage korte strømkabler. På eneheter som har jord i strømkabelen har jeg bare latt vær å koble jordlederen i strømpluggen som jeg fester på.

De andre enhetene får jord gjennom rackskinner/div, altså alt henger på samme jordingsplan

- poenget er vel ikke å fjerne jord, men å unngå jordsløyfer.