Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boost eller Equalizer ? (MXR pedaler)


Anbefalte innlegg

hei, jeg har hatt litt problemer med å få frem soloene mine i det siste.... jeg har spilt litt live, men jeg hadde ingen form for boost så soloene var på lik linje (samme volum) som resten av bandet, og dette irriterer meg veldig.

jeg vet ikke helt hva jeg burde skaffe meg, men vurderer enten MXR Micro Amp booster eller en MXR 10 bånds EQ. jeg er ute etter noe som gir meg høyere volum + en liten smule mer gain. hva bør jeg skaffe meg?

Boost eller EQ eller begge deler? :)

(Setup er som følger: Gibson LP Traditional - TU-3 - Crybaby - [OD-3 en gang i blandt] --> Marshall JCM 2000DSL <--- effectloop: DD-7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en helt streit overdrivepedal alá Tubescreamer til soloboost, og det funker fjell. Høy level og lite drive, tone relativt bright. Da får du høyere signal inn i ampen, så vil den naturlig spille høyere og vrenge mer, samt at gitarlyden får noe mer mids og diskant som også hjelper til med å skjære gjennom i miksen og komme tydeligere frem. Velkjent triks som funker fjell. Micro Amp'en gjør vel samma nytta, men siden den bare har gain så har du jo litt mindre justeringsmuligheter. EQ kan booste frekvenser så du skjærer bedre gjennom, men hvor mye mer gain du får av det vet jeg ikke. Mange som bruker EQ som soloboost også, så det funker jo sikkert, har bare ikke noe erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan godt hende. Har bare registrert flere som har sagt de bruker det, uten at jeg har studert noe nøyere hva de spiller. Lurer vel på om ikke Aphelion gjør/gjorde det tidligere, og han spilte jo ganske hard metallmusikk i det forrige bandet sitt. Skal ikke si noe sikkert, bare mener å huske at han har nevnt det en gang.

Ellers er vel en overdrive eller boost-pedal en betydelig vanligere løsning sånn i det store og hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan godt hende. Har bare registrert flere som har sagt de bruker det, uten at jeg har studert noe nøyere hva de spiller. Lurer vel på om ikke Aphelion gjør/gjorde det tidligere, og han spilte jo ganske hard metallmusikk i det forrige bandet sitt. Skal ikke si noe sikkert, bare mener å huske at han har nevnt det en gang.

Ellers er vel en overdrive eller boost-pedal en betydelig vanligere løsning sånn i det store og hele.

først og fremst.... hvilken type "tubescreamer" pedal bruker du? er det en vanlig Ibanez Ts9 eller liknende?

Men som sagt - jeg vil vite hvilken jeg trenger eller om jeg skal kjøpe begge ;) jeg har litt lyst på begge sånn at jeg i tillegg til boost har god kontroll over tonen min .

da kan jeg jo bruke Eq til å booste f.eks mids og booster til å øke volum :)

men er det noen som har god erfaring med MXR micro amp? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på at en TS-lignende overdrivepedal vil gjøre susen pga midhumpen den gir. Du kan også bruke den til å tighte opp Marshall-ampen din. Jeg har hatt en OD-3 selv, og TSen er en helt annen verden. Mens OD-3 er mer kremlyden, så er TS et bedre verktøy til soloboost, bassboost og generelt en god pedal å ha i bandsammenheng.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg har hatt litt problemer med å få frem soloene mine i det siste.... jeg har spilt litt live, men jeg hadde ingen form for boost så soloene var på lik linje (samme volum) som resten av bandet, og dette irriterer meg veldig.

jeg vet ikke helt hva jeg burde skaffe meg, men vurderer enten MXR Micro Amp booster eller en MXR 10 bånds EQ. jeg er ute etter noe som gir meg høyere volum + en liten smule mer gain. hva bør jeg skaffe meg?

Boost eller EQ eller begge deler? :)

(Setup er som følger: Gibson LP Traditional - TU-3 - Crybaby - [OD-3 en gang i blandt] --> Marshall JCM 2000DSL <--- effectloop: DD-7)

Jeg har erfaring med en haug med vrengpedaler og boostere. Tubescreamer funker, men min erfaring er at en EQ pedal gir bedre definisjon dersom du spiller på en amp som allerede vrenger. Jeg bruker modifiserte Boss ge7 pedaler og setter EQ- kurven som et surt fjes med ut-volum på fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alle mulige ting jeg også, men så lenge ikke ampen jeg bruker har egen boost; så kjører jeg en booster i FX Loopen på ampen.

Det har fungert kjempe fint for min del og er kanskje verdt å prøve?

Pedalen jeg bruker til dette er denne http://www.xotic.us/effects/rc_booster/

Booster ganske mye om du vil og den har også 2 bånds EQ + gain om du trenger å gjøre noen småjusteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.