Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel 60-talls japaner


Ichi

Anbefalte innlegg

Fikk med meg min onkels gamle gitar for vedlikehold og testing, det er en -65 eller -66 Guyatone LG145T. Fant faktisk ikke noe info om akkurat denne modellen, så jeg antar at den er ganske sjelden. Merket er ikke så kjent i dag, men back then var det en rimelig kvalitetsgitar som snudde opp ned på billigmarkedet i USA og England på slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet og ble kopiert av blant anna Burns. Det meste virker veldig solid på denne kameraten. Tremoloen er lik en Bigsby bortsett fra at den har strengehull i selve stanga og ikke pins. Virker mykere og mer nøyaktig enn en Bigsby, faktisk.

dsc00261oj.jpg

Gitaren er i veldig god stand med nærmest feilfri lakk, men krommen bærer preg av alderen. Oppfiksinga var stort sett å ta den fra hverandre helt og tørke av den grundig med en fuktig klut, var jo nesten 50 år med støv og avleiringer, spesielt på halsen. Det var litt verre med elektronikken, potene skurra litt på grunn av oksidering og det var noen loddinger som var veldig dårlige. En halvtime med elektronikkspray og loddebolt gjorde susen, og alt funker nå perfekt. Den er nå oppstrenga med 12-52 Flatwound Chromes, tilnærma like strenger som de som satt på, og er forholdsvis lettspilt tross strengetykkelsen.

Den har bryter for hver pickup, tonehjul, bass- og trebleforsterker for hvert pickuppar, og det virker også som om den andre volumkontrollen også har toneeffekt når bare et pickuppar er aktivert. Var mye rart bak dekselet. :D Mange tonekombinasjoner man kan skru seg til her, ja.

dsc00265z.jpg

Liker headstocken, den er ca 5 cm lengre enn en CBS Fender.

dsc00263dj.jpg

Den har varm, kraftig og typisk 60-tallslyd, funker også bra til jazz. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.