Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Humbucker i bridge på strat, hvilken?


Ibanez Prestige

Anbefalte innlegg

Da har jeg bestemt meg for å bytte ut single-coil'en som står i bridge på straten min. Jeg har et sett med Fender Texas Specials i gitaren, men synes bridge-pickupen blir litt for puslete til at jeg bruker den noe særlig. Jeg kunne tenke meg noe med mid til høy output, den vil nok bli brukt til å spille diverse rock/blues, neppe så mye metal.

Jeg har tenkt litt på f.eks Tyler California Special eller Suhr SSH.

Hva foreslår dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært glad i strater med humbuckers. Det blir for brutalt for meg.

Har du noen gang sjekket ut stack-pickup? Altså to singlecoils under hverandre i stedet for ved siden av (humbucker).

Jeg bruker det i både en strat og en tele. Dette funker gull til det du beskriver: rock/blues, men også metal.

Tips: Seymor Duncan og Di Marzio. Andre funker sikkert også, men det er de jeg har erfaring med.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilfeldigvis en strat her nå med slike stackede DiMarzio pickups som Hank snakker om over her...

Høres fremdeles noe tynt ut, ikke i nærheten av en skikkelig humbucker!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert å bare sette inn en litt hottere singlecoil da? Singlecoil låter jo vanvittig mye bedre til rock og blues enn bøkkere! Evt P90. Gromt i Les Paul, gromt i Jaguar, så sikkert gromt i strat også :)

Smak og behag. Noen PAF humbuckers i en Les Paul låter nå helt kanon til blues etter min smak ;)

Men enig i at humbuckers i en strat blir "feil" for min smak også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk tanken på en SD rail. Ikke helt humbucker, men ikke langt unna, slik jeg ser det. Har en gitar med slike i og jeg synes de låter veldig bra. God respons, fet lyd, rikelig med overtoner og i det hele tatt. Dessuten slipper du å skifte noe som helst av plekterbrett eller annet. Kan også splittes og "leke" singlecoil hvis du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger alle sammen!

Jeg har aldri vært glad i strater med humbuckers. Det blir for brutalt for meg.

Har du noen gang sjekket ut stack-pickup? Altså to singlecoils under hverandre i stedet for ved siden av (humbucker).

Jeg bruker det i både en strat og en tele. Dette funker gull til det du beskriver: rock/blues, men også metal.

Tips: Seymor Duncan og Di Marzio. Andre funker sikkert også, men det er de jeg har erfaring med.

Jeg har ikke sjekket ut stack-pickups noe særlig, men jeg har vært inne på tanken om å sette inn to stk. Fender Lace Sensors i humbucker konfigurasjon (http://goo.gl/KaFu9). Det skal jo gi svært mange muligheter.

Du har ikke vurdert å bare sette inn en litt hottere singlecoil da? Singlecoil låter jo vanvittig mye bedre til rock og blues enn bøkkere! Evt P90. Gromt i Les Paul, gromt i Jaguar, så sikkert gromt i strat også :)

Hottere singlecoil er jo absolutt en tanke, men problemet er vel ikke at den ikke er hot. Problemet er at den blir såpass spiss at jeg alltid vender til en av de andre pickupene. Spesielt ved spilling av blues ender jeg som regel opp med å bruke bridge-pickup. Solospill i rock/pop-sjangeren er hovedsaklig det bridge pickupen blir brukt til pr. nå.

Har tilfeldigvis en strat her nå med slike stackede DiMarzio pickups som Hank snakker om over her...

Høres fremdeles noe tynt ut, ikke i nærheten av en skikkelig humbucker!

Er dette jeg frykter også, jeg trenger noe med litt mer fylde.

Tenk tanken på en SD rail. Ikke helt humbucker, men ikke langt unna, slik jeg ser det. Har en gitar med slike i og jeg synes de låter veldig bra. God respons, fet lyd, rikelig med overtoner og i det hele tatt. Dessuten slipper du å skifte noe som helst av plekterbrett eller annet. Kan også splittes og "leke" singlecoil hvis du ønsker.

Jeg har prøvd SD Hot Rails og jeg er ikke helt fan. De låter kanskje nært en humbucker, men i mine ører mangler de noe av fylden. Bytting av plekterbrett er ikke noe jeg frykter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK- ser at vi er inne på et smalt marked her, man har jo cool rails, vintage rails, lil screamin deamon og så videre å velge i, Men siden du ikke er redd for plekterbytte, er vel ekte vare bedre. Der lar jeg andre komme med sine anbefalinger. Hva det skal koste kunne vel være greit å fortelle noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at en tradisjonell strat pga treverk er en veldig spanky gitar, og vil aldri gi den samme fylden som f.eks en Les Paul gir. Har hatt en strat, en Sterling superstrat og en jaguar (som egentlig er relativt lik en strat ift treverk). Alle disse har hatt humbuckere i bridge av ulike slag, både hotte, slappe og rails, og selv om bøkkere gir mer fylde enn en singlecoil så har aller gitarene vært veldig brighte og spanky når jeg har spilt med bare bridgepickup. Prøvd å bare dra ned tonekontrollen litt, evt stilt litt eq på forsterkeren?

edit: Men om jeg skal gi et konkret tips, og ikke bare være vanskelig, så er Seymour Duncan Jeff Beck-pickupen den jeg har vært mest fornøyd med. Hadde den i en Sterling superstrat (musicman-kopi med SSH-konfig). God bassrespons, bra med mids og klar i toppen. Fin til både clean, crunch og hi-gain. Kanskje ikke det mest spennende valget av pickup, men et trygt valg, og disse er vel til stadighet å finne på bruktmarkedet også slik at det ikke trenger koste mange kronene å teste.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg selvsagt forståelse for, men jeg forventer heller ikke at gitaren skal låte som en LP etterpå. Jeg har prøvd å dra tonekontrollen på gitaren ned. Det hjelper, men jeg kunne fortsatt ønske meg litt mer kjøtt på beina når det kommer til lyden. Men det er jo godt mulig at en hot singlecoil kan løse dette. :)

Edit:

Når det gjelder pris ønsker jeg å holde meg under 1500 for den ene pickupen.

Endret av Ibanez Prestige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo singlecoils med forskjellig tonekarakteristikk også selvsagt. Har en singlecoil jeg skal putte i neck på en tele nå som produsenten (Rio Grande) omtaler som "extra beefy", så om du ser litt på sider til ulike produsenter og leser om de forskjellige pickupene så kan det hende du finner en "extra beefy" som kan være verdt å prøve. En hottere pickup vil ikke nødvendigvis bli noe særlig mer beefy om det er en bright pickup :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Tyler California Special og Suhr SSH som du nevner i forskjellige gitarer.

Begge er knallpickuper, resultatet ditt er avhengig av hvordan gitaren du skal putte de i låter...Ingen pickuper er magiske, låter gitaren dårlig hjelper det ikke med bra pickuper.

Du sier jo ikke noe om det som er viktig her.. Hva slags treverk er det i stratten din? type bridge?

Låter den bright med mye topp? Lite mellomtone(scooped)? Osv..

En pickup må komplementere gitaren og passe til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.