Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

MIDI-volum fra Roland TD-11k inn i Pro Tools/Superior Drummer


Dellers

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått satt opp et splitter nytt sett Roland TD-11KV elektronisk trommesett, og det fungerer helt finfint for seg selv. Når jeg derimot kobler det opp til Pro Tools med Superior Drummer opplever jeg at volumet er veldig lavt, slik at det låter spinkelt. Finnes det noen måte å få det til å bli kraftigere? Skarpen blir døll, og basstromma er ikke hørbar engang slik det er nå, og opptak er utelukket. Som sagt fungerer det bra å spille med de innebygde lydene for øvingens del, og man trenger da ikke å slå så fryktelig hardt for å få bra med punch. Noen som har noe tips? Hele poenget med kjøpet mitt er jo å få det kobla opp mot Superior Drummer...

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke Roland TD-11k eller Superior Drummer selv men er kjent med fenomenet. Det er et par ting du kan gjøre:

1. Sjekk midi velocity curve. Velocity er en transferfunksjon som forteller lydgenerator (som fks Superior Dummer) hvor "høyt" volum som skal avspilles som en funksjon av midi-notens input velocity. Under ser du 4 velocity-kurver. Nr 1. er lineær og her er forholdet mellom input-note og output-volum 1:1. Hvis fks. Roland settet ditt er satt til å bruke kurve 2 eller 3 og Superior Drummer bruker kurve 4 vil du oppleve nettopp det du beskriver. Sjekk manualen til Roland og Superiour Drummer. Regner med at du kan løse problemet ved å endre kurve for SD.

QA_4.jpg

2. Kikk på midi-data du har spilt inn. For midi-velocity headroom regner jeg med at trommene dine holder seg et godt stykke under maks som er 127. Det slik at du aldri makser ut midi-notene dine. Eventuelt kan du skru opp velocity ved å editere midi-data.

3. Bruk en midi-kompressor plugin mellom midi-input og SD. Vet ikke hvilken DAW du bruker men har selv brukt det i Cubase. Ableton Live har vel også noe slikt. En midi-kompressor er bedre enn å gjøre en velocity offset for du ender ikke med at hardeste slagene treffer taket på 127 og spilles på samme volum. Tenk hard limiting men med midi-data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.