Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

BOSS GT-10: Spørsmål rundt stomp box mode


Anbefalte innlegg

Hei. Vet det er et par stykker her som er ganske rå på Boss GT-10.

I anledning av at jeg endelig har kjøpt meg amp som låter ballefett, så har jeg nå tenkt til å bruke den på spillejobber i stedet for GT10 rett i PA, og da bruke GT10 kun som effektprosessor.

Tanken er da å kjøre GT10 i stomp box mode, frem til jeg evt får bygget meg et pedalbrett. Spørsmålet mitt er om det da går an å ha forskjellige pedaler som aktiverer samme effekten med ulike settings?

OD og DS ligger jo i samme "bank", men jeg skulle gjerne hatt tilgang på både en OD og en DS på to forskjellige pedaler. Er dette mulig å få til? Evt går det an å lage banker i stomp box mode også, der de ulike pedalene har ulike funksjoner i de forskjellige bankene? Resten av effektene klarer jeg meg fint med én av hver, men siden jeg spiller i coverband så skulle jeg gjerne hatt tilgang på litt flere forskjellige mengder med gain til forskjellige låter.

Kanskje litt rotete formulert, men jeg håper dere skjønner hva jeg vil frem til. I verste fall får jeg lage tradisjonelle patcher uten amp/cab-sim, men det hadde vært utrolig deilig om mine behov kan oppfylles av stomp box mode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg GT-10 lenger, men GT-100. På GT-10 ser det ut som at du bare kan sette opp en OD/DS switch.

På GT-100 kan jeg sette opp en for OD/DS og en for hver av FX1 og FX2, og der kan FX1 settes til Sub OD/DS. Da får jeg to forskjellige OD/DS som kan slås av og på, og det er jo det du vil. På 10eren kan ikke FX1 eller FX2 settes til OD/DS...

Du må nok opp på GT-100 for å klare dette etter som jeg kan se.

Og når du skal se i manualen på dette så heter det Manual Mode.. ikke stompbox-mode..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet forsåvidt at det heter Manual mode, men jeg syntes ikke det sto så altfor mye på de sidene i manualen.

Jeg har ikke behov for både OD og DS samtidig nei, så en oppskrift på hvordan jeg kan veksle mellom dem hadde jeg satt utrolig stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg har ikke behov for både OD og DS samtidig nei, så en oppskrift på hvordan jeg kan veksle mellom dem hadde jeg satt utrolig stor pris på! :)

OK!

GT-10 triks for å bytte mellom to variasjoner i samme effektmodul (OD/DS brukes som eksempel):

1 - Trykk "MASTER/PEDAL FX", velg "Assign" og trykk "CATEGORY/ENTER" - Nå vises den første av åtte mulige fritt valgbare tilordninger mellom pedaler/brytere og effektparametere.

2 - Trykk "DISPLAY MODE" for å få tilgang til alle parameterne (de vil vises som en liste).

3 - Som "Target" velger du "OD/DS" og "Type" (man velger altså modul og så parameter innefor modulen).

4 - Som "Source" velger du f.eks. "CTL1 PEDAL" for å bruke "CTL 1" fotbryteren.

5 - For "Min" og "Max" velger du de to typene effekter du vil bytte mellom, f.eks "Clean Boost" og "'60s Fuzz".

6 - Trykk "MASTER/PEDAL FX" for å aktivere denne tilordningen (rekken med 1,2,3,4,5,6,7,8 nederst i displayet viser hvilke av de ti tilordningene som er aktive).

Nå vil CTL 1 bryteren bytte mellom effektene Clean Boost og '60s Fuzz i OD/DS modulen. Hvis du trykker på OD/DS knappen vil du se dette.

Her treffer vi hovedbegrensningen for denne metoden: Clean Boost og '60s Fuzz vil begge bruke de samme innstillingene for Drive, Tone etc, - men dette kan omgås ved å bruke flere av de åtte tilgjengelige tilordningene til å endre spesifikke parametere for OS/DS modulen med samme bryter som du bruker til å bytte mellom effektene. La oss si at du ønsker å styre "Drive" i tillegg til å bytte mellom Clean Boost og '60s Fuzz, med henholdsvis 60 og 80 for de to.

1 - Trykk "MASTER/PEDAL FX", velg "Assign" og trykk "CATEGORY/ENTER" .

2 - Trykk høre piltast for å gå til tilordning nummer to.

3 - Som "Target" velger du "OD/DS" og "Drive".

4 - Som "Source" velger du "CTL1 PEDAL".

5 - For "Min" og "Max" velger du 60 og 80.

6 - Trykk "MASTER/PEDAL FX" for å aktivere denne tilordningen.

Nå kan du velge OS/DS modulen og se effekten av de to tilordningene virke samtidig når CTL 1 pedalen trykkes.

Bruk ytterligere tilordninger hvis du ønsker å styre flere parametere. Som du kan se er "Assign" en meget kratfig funksjon.

Mulig det kan virke litt knotete første gangen hvis du ikke har brukt "Assign" før, men egentlig er det hele ganske enkelt... :)

Edit: rettet antall Assignments fra 10 til 8.

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DrJustice, den oppskriften funker fint i patch mode, men tror ikke den virker i Manual mode.. Iallfall ikke på GT-100..

Om det funker på GT-10 er det jo helt topp! Kan jo være noe som er endret fra 10 til 100 versjonen.

Testet på GT-100, virker ikke i Manual mode, og i manualen står dette:

In Manual mode, P.LOOP PEDAL and ACC/CTL PDL, which

can be assigned to ASSIGN 1--8 (p. 37) under ”Pedal Settings

(Control/Expression)” (p. 33), will be invalidated.

Dvs. at Assigns på Ctrl pedalen blir disablet i Manual mode...

Edit: Mulig at jeg ikke skal blande inn GT-100 her, kan virke som det ikke funker likt lenger, det var jo stort sett likt på GT-6, 8 og 10....

Edit 2: Beklager forvirringen jeg skaper her! Med en ekstra Ctrl Pedal på GT-100 funker DrJustice sin oppskrift perfekt også i Manual Mode. Må bare velge Source til den ekstra pedalen, Sub Ctrl1 da..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, Dr. Justice, helt kanon. Gleder meg til å teste det ut! Har brukt assign litt tidligere for å skru av og på flere effekter med ctl-pedalene, så er ikke helt ukjent i menyene der. Assign er en veldig god funksjon, jeg tenkte bare ikke på at den kunne brukes til også slike ting :)

Det er jo ingenting som slår en DS fora med en OD. I mitt tilfelle snakker vi dunlop MXR GT-OD som "forer" en big muff. Blir mye mer bånn og trøkk.

Har ikke testet å fore en DS med OD før, men skal definitivt teste det ut. Har en overdrivepedal som jeg bruker i tillegg til GT-10'n som jeg kan bruke til det :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DrJustice, den oppskriften funker fint i patch mode, men tror ikke den virker i Manual mode.. Iallfall ikke på GT-100..

OK, godt poeng - jeg har aldri bukt annet enn patch mode, så hodet mitt er låst der :blush:

Edit 2: Beklager forvirringen jeg skaper her! Med en ekstra Ctrl Pedal på GT-100 funker DrJustice sin oppskrift perfekt også i Manual Mode. Må bare velge Source til den ekstra pedalen, Sub Ctrl1 da..

Aha, så kanskje med GT-10 også....(?)

@ Duckling, jeg glemte altså å nevne at det var i patch mode - sorry... Man kan jo koble til to eksterne brytere også (i tillegg til de interne CTL 1 og 2) og da har man 4 brytere å sjonglere med i patch mode. Eller hvis Assign funker i Manual Mode på GT-10 også, så kan det jo gjøres med en ekstern pedal/bryter som askret nevner.

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, om det ikke funker i patch mode så skal jeg teste med en ekstern bryter jeg har liggende, så får vi se hva som skjer. I verste fall får jeg vel lage meg et par preampfrie patcher. Begrensa hvor mye effekter jeg bruker uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.