Web Analytics
Jump to content

Til elektronikkinteresserte - og andre luringer!

Recommended Posts

Ok.

Har to spm til den forklaringen jeg drodler nedenfor her

1. Går det ann?

2. Hvem/hva gjør slikt?

La oss komme til problemet/utfordringen.

Jeg har en Laboga Alligator, den har to gainkontroller som styres av en stereo footswitch. Jeg bruker foot switchen slik at den bytter mellom kanaler og gainkontrollene, altså to individuelle knotter for kanal og gain. Sammen med den økte gainen, pleier jeg også å bruke en delay, som jeg har i effektloopen. Er det mulig å få en duppedings som gjør at gainkontroll nr.2 og delayen kan koples på, i et tåtrykk?

Jeg avskyr pedaldansing. Så håper at noe eller noen kan hjelpe.

Grunnen til at jeg poster i DIY er pga alle de DIY-interesserte som vanker her, regner jeg med.

Edited by Kossoff

Det meste er mulig. Dersom det ikke er noe MIDI-greier eller en programmerbar switch, så skal det gå an å modde gain2-swicthen på fotkontrolleren til å fungere slik du beskriver. Ved å sette inn delay'en i switchen til gain2. Jeg kunne kommet med et forslag dersom jeg hadde et skjema på ampen tilgjengelig. Men vil tro at EBT klarer å komme med et mer konkret svar uten skjema.

Det høres egentlig ganske enkelt ut, skal se nærmere på det en dag jeg er litt mer våken. Muligens jeg kan lage en løsning til deg som ikke engang krever at du ødelegger switchen eller pedalen, men via ekstern dings sånn at du kan kontrollere den med footswitchen til ampen.

Edited by Troll

Jeg bruker delayen av og til i andre tilfeller, ja. Men det er heller sjeldent. I så fall i bruk med cleankanalen på ampen. Jeg har ikke det største økonomiske budsjettet. Men er jo villig til å legge ut noen kroner for en god løsning.

Edited by Kossoff

Hva med å lage en ny, enkel footswitch?

Er jo jack for switching av både kanaler, reverb og loop på ampen (i alle fall som jeg kan se?). I følge skjema skal alt være relestyrt, så skal ikke være noe ninja å trigge dem. To stereokabler fra footswitch til amp (eller en liten multi), ny footswitch med tre-fire brytere, alt ettersom man ønsker. Clean, Lead, Lead+Delay, Delay av/på.... Mulig jeg ikke tenker helt langt nok, men skal vel være mulig å snekre ihop noe sånt? En boks, fire switcher og litt jack-chassis koster jo ikke store greiene. Har ikke puslet med fotbrytere på denne måten før, så feel free to correct me.

Hva med å lage en ny, enkel footswitch?

Er jo jack for switching av både kanaler, reverb og loop på ampen (i alle fall som jeg kan se?). I følge skjema skal alt være relestyrt, så skal ikke være noe ninja å trigge dem. To stereokabler fra footswitch til amp (eller en liten multi), ny footswitch med tre-fire brytere, alt ettersom man ønsker. Clean, Lead, Lead+Delay, Delay av/på.... Mulig jeg ikke tenker helt langt nok, men skal vel være mulig å snekre ihop noe sånt? En boks, fire switcher og litt jack-chassis koster jo ikke store greiene. Har ikke puslet med fotbrytere på denne måten før, så feel free to correct me.

Reknar med at footswitchen er latching, og då ser eg ikkje heilt korleis ein skal få til f.eks. lead+fx-loop berre med switchar. Med ein mikrokontroller og eit par relé derimot... Men det er kanskje overkill, har ikkje pusla så mykje med det eg heller!

Reknar med at footswitchen er latching, og då ser eg ikkje heilt korleis ein skal få til f.eks. lead+fx-loop berre med switchar. Med ein mikrokontroller og eit par relé derimot... Men det er kanskje overkill, har ikkje pusla så mykje med det eg heller!

Du har egentlig et poeng. Skal være mulig å trigge kanal+loop med en DPDT switch (tror jeg?), men ser at det kan bli halvveis tricky å trigge loop helt individuelt i tillegg... Hmmm... Arduino anyone? :P

Edit:

Sånn ellers finnes det jo originale footswitcher for loop og reverb... Sett dem sånn at du kan hoppe på kanal og loop switch samtidig?

Edited by tor erik

Edit:

Sånn ellers finnes det jo originale footswitcher for loop og reverb... Sett dem sånn at du kan hoppe på kanal og loop switch samtidig?

Dette er jeg fullstendig klar over. Men det er dette jeg ikke er interessert i. Jeg vil ha én knapp!

Ser den :PSelv har jeg fortapt meg i MIDI-fellen ;p

Men..

Altså, hvis bryterne ikke er latching, virker det forholdsvis enkelt å trylle det hele, hvis de er latching, blir det litt mer tricky, men selvfølgelig ikke umulig..

Edited by tor erik

Basert på at eg tippar dei er latching, foreslår eg ein ny footswitch med fire knappar, ein mikrokontroller som styrer fire relé. Då kan ein programmere alle fire til kva kombinasjon av kanal/gain/verb/loop ein vil. Slik burde jo alle footswitchar vere.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.