Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Til elektronikkinteresserte - og andre luringer!


Anbefalte innlegg

Ok.

Har to spm til den forklaringen jeg drodler nedenfor her

1. Går det ann?

2. Hvem/hva gjør slikt?

La oss komme til problemet/utfordringen.

Jeg har en Laboga Alligator, den har to gainkontroller som styres av en stereo footswitch. Jeg bruker foot switchen slik at den bytter mellom kanaler og gainkontrollene, altså to individuelle knotter for kanal og gain. Sammen med den økte gainen, pleier jeg også å bruke en delay, som jeg har i effektloopen. Er det mulig å få en duppedings som gjør at gainkontroll nr.2 og delayen kan koples på, i et tåtrykk?

Jeg avskyr pedaldansing. Så håper at noe eller noen kan hjelpe.

Grunnen til at jeg poster i DIY er pga alle de DIY-interesserte som vanker her, regner jeg med.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er mulig. Dersom det ikke er noe MIDI-greier eller en programmerbar switch, så skal det gå an å modde gain2-swicthen på fotkontrolleren til å fungere slik du beskriver. Ved å sette inn delay'en i switchen til gain2. Jeg kunne kommet med et forslag dersom jeg hadde et skjema på ampen tilgjengelig. Men vil tro at EBT klarer å komme med et mer konkret svar uten skjema.

Det høres egentlig ganske enkelt ut, skal se nærmere på det en dag jeg er litt mer våken. Muligens jeg kan lage en løsning til deg som ikke engang krever at du ødelegger switchen eller pedalen, men via ekstern dings sånn at du kan kontrollere den med footswitchen til ampen.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker delayen av og til i andre tilfeller, ja. Men det er heller sjeldent. I så fall i bruk med cleankanalen på ampen. Jeg har ikke det største økonomiske budsjettet. Men er jo villig til å legge ut noen kroner for en god løsning.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en ny, enkel footswitch?

Er jo jack for switching av både kanaler, reverb og loop på ampen (i alle fall som jeg kan se?). I følge skjema skal alt være relestyrt, så skal ikke være noe ninja å trigge dem. To stereokabler fra footswitch til amp (eller en liten multi), ny footswitch med tre-fire brytere, alt ettersom man ønsker. Clean, Lead, Lead+Delay, Delay av/på.... Mulig jeg ikke tenker helt langt nok, men skal vel være mulig å snekre ihop noe sånt? En boks, fire switcher og litt jack-chassis koster jo ikke store greiene. Har ikke puslet med fotbrytere på denne måten før, så feel free to correct me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en ny, enkel footswitch?

Er jo jack for switching av både kanaler, reverb og loop på ampen (i alle fall som jeg kan se?). I følge skjema skal alt være relestyrt, så skal ikke være noe ninja å trigge dem. To stereokabler fra footswitch til amp (eller en liten multi), ny footswitch med tre-fire brytere, alt ettersom man ønsker. Clean, Lead, Lead+Delay, Delay av/på.... Mulig jeg ikke tenker helt langt nok, men skal vel være mulig å snekre ihop noe sånt? En boks, fire switcher og litt jack-chassis koster jo ikke store greiene. Har ikke puslet med fotbrytere på denne måten før, så feel free to correct me.

Reknar med at footswitchen er latching, og då ser eg ikkje heilt korleis ein skal få til f.eks. lead+fx-loop berre med switchar. Med ein mikrokontroller og eit par relé derimot... Men det er kanskje overkill, har ikkje pusla så mykje med det eg heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknar med at footswitchen er latching, og då ser eg ikkje heilt korleis ein skal få til f.eks. lead+fx-loop berre med switchar. Med ein mikrokontroller og eit par relé derimot... Men det er kanskje overkill, har ikkje pusla så mykje med det eg heller!

Du har egentlig et poeng. Skal være mulig å trigge kanal+loop med en DPDT switch (tror jeg?), men ser at det kan bli halvveis tricky å trigge loop helt individuelt i tillegg... Hmmm... Arduino anyone? :P

Edit:

Sånn ellers finnes det jo originale footswitcher for loop og reverb... Sett dem sånn at du kan hoppe på kanal og loop switch samtidig?

Endret av tor erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den :PSelv har jeg fortapt meg i MIDI-fellen ;p

Men..

Altså, hvis bryterne ikke er latching, virker det forholdsvis enkelt å trylle det hele, hvis de er latching, blir det litt mer tricky, men selvfølgelig ikke umulig..

Endret av tor erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på at eg tippar dei er latching, foreslår eg ein ny footswitch med fire knappar, ein mikrokontroller som styrer fire relé. Då kan ein programmere alle fire til kva kombinasjon av kanal/gain/verb/loop ein vil. Slik burde jo alle footswitchar vere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.