Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Selvbygg eller ac30?


Rivar

Anbefalte innlegg

Hei forum!

Sitter her å sikler på rørforsterker, har litt lyst til å bygge selv fra kit, men er redd det ikke kommer til å låte like bra som en kjøpt amp. De aktuelle kandidatene foreløpig er madamp m15mk2 (deluxe eller ikke?) og vox ac30c2. Har også sett på ac15c2 men prisdifferansen til ac30 er så liten at jeg tror jeg like godt kan gå for denne. Dessuten har ac30 noen funksjoner ac15 mangler, og jeg skal en gang i livet ha en ac30. Samtidig har jeg god tid på jobb til å pusle med et slikt prosjekt, og det hadde vært morro å bygd sin egen amp.

Ampen skal forhåpentligvis bli brukt i bandsammenheng etterhvert, men vil også stå i stua å bli brukt som "soveromsamp" på forholdsvis lavt volum. Har lest at ac30 tar pedaler godt, vet ikke om dette er tilfellet på madampen?

Jeg spiller på prs se custom og gretsch g5122 for tiden og det går mest i rhcp, gary moore, ac/dc, foo fighters, nirvana, white stripes, ventures, shadows, beatles, refused, maiden and so on, variert musikksmak, samt at kvinnen i mitt liv spiller piano/keyboard så det er gøy å spille sammen med henne.

Hva gir mest "mojo" og kred? Har også bare hørt madampen via youtube, så vet ikke hvordan den lydmessig er i forhold til voxen, egner den seg like godt til den typen musikk jeg spiller? Er åpen for andre forslag til amp også.

Kjør debatt!

Mvh Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madampen låter helt knall! Ganske mye kraft i disse ampene, og de låter meget fint imo. Jeg bygget selv A15MkII Deluxe, og denne klarer alt fra cleans til AD/DC og Maiden. Eneste er at cleankanalen brekker veldig kjapt, men den låter grisefett.

Det jeg kan si, er at du bør ha noe grunnleggende erfaring med elektronikk og bygg når du skal fikle med en slik amp. Jeg møtte på et par problemer underveis, og det er "Ikke kjekt" å feilsøke en røramp, der spenningene er opptil 360V. Men elllers gikk det greit. Selv bygget er meget tildsdrivende, det tok mange mange timer å bli ferdig.

Hva som er best av å bygge kontra ferdigkjøp, er opp til deg. Jeg hadde nok kjøpt en ferdig amp hvis jeg visste hvor mye tid det tok, men det hindrer meg dog ikke i å starte på nytt bygg etterhver. Alt etter behov og interesse. Lydkvaliteten på Madamp er ihveertfall ikke dum mtp pris, men så er det slik at du er med på selve byggekvaliteten.

Dersom du ikke har en skikkelig røramp fra før, tror jeg at jeg hadde kjøpt en Vox og startet på et bygg i tillegg, etterhvert. Madampen måler seg mot min Mashall JVM mtp lyd og muligheter, men jeg bruker likevel JVMen mest.

Jeg skal se om jeg klarer å ordne lydklipp av ampen i løpet av ukene, må bare manne meg opp til å kjøpe en XLR-kabel!

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har bygd tre pedaler selv, det er alt jeg har av erfaring. Vet ikke om det er nok? Tror jeg skal få til å lese skjema hvertfall. Feilsøking er jeg derimot elendig på :P

Liker at det er tidkrevende, går døgnvakter og det er tidvis svært rolig på jobb, så er litt for å ha noe å gjøre.

Ser jeg har skrevet feil "m15mk2", mente a15mk2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært borti litt skjema, så skal det nok gå greit.

Det er ganske greie skjema som følger med, og lett å lese. I tillegg så har Madamp et forum der man kan spørre dem om help underveis, de er meger dyktige med å svare på hva som kan være feil. Jeg tipper A15 og M15 er ganske like, med forskjellige preg. M15 er mer Marshall-basert. Har ikke prøvd den, men hører at A15 låter en smule amerikansk, type litt klassisk amerikansk sound. Hissige amper! Plenly med vreng :)

Er du noe forsiktig og nøye, så skal det gå fint å bygge ampen ferdig uten å måtte feilsøke. ;)

Hvor i landet hører du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.