Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY - Pedaltråden.


Anbefalte innlegg

RATen låter veldig bra!

Det er ikke noe kit, men du får kjøpt ferdig kretskort fra Madbeanpedals.com

Så kan du kjøpe deler hos f.eks. smallbearelec.com eller musikding.de

Detkommer ikke på mange hundrelappene.

Skjønte det når jeg leste litt mer på madbean.

Er det en liste over komponentene en trenger, eller må en skjønne det ut fra koblingsskjemaet på madbeanpedals?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel mye til å finne noe som er billigere enn en boksen der.

Ok, du betaler for plugger og switcher du kanskje ikke kan bruke, men den er jo stregt tatt ikke dyrere enn litt over hundrelappen.

Jeg har tidligere kjøpt noen aluminiumsprofiler fra et jernvarefirma, og tatt utgangspukt der. Disse finnes i mange størrelser og jeg fant i alle fall det ideelle der. Og så kan du bestemme lengde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel mye til å finne noe som er billigere enn en boksen der.

Ok, du betaler for plugger og switcher du kanskje ikke kan bruke, men den er jo stregt tatt ikke dyrere enn litt over hundrelappen.

Jeg har tidligere kjøpt noen aluminiumsprofiler fra et jernvarefirma, og tatt utgangspukt der. Disse finnes i mange størrelser og jeg fant i alle fall det ideelle der. Og så kan du bestemme lengde selv.

De virker litt i minste laget. Tanken nå er å lage et kabinett selv i passende dimensjon med treverk i siden, og aluminiumsplater i topp (vinklet), bak og under. Spor til platene kan jeg frese ut i sideveggene og feste med vanlige skruer.Alt jeg trenger da er tre plater i dimensjonene jeg trenger, så kan jeg drille hullene jeg trenger selv og posisjonere slik det passer meg. :)

EDIT: Må bare finne ut hvor jeg skal få tak i de platene, egentlig.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det når jeg leste litt mer på madbean.

Er det en liste over komponentene en trenger, eller må en skjønne det ut fra koblingsskjemaet på madbeanpedals?

Det står hvilke komponenter som skal hvor i PDFen madbeans side.

Veldig enkelt, omtrent som Lego :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken nå er å lage et kabinett selv i passende dimensjon med treverk i siden, og aluminiumsplater i topp (vinklet), bak og under. Spor til platene kan jeg frese ut i sideveggene og feste med vanlige skruer.Alt jeg trenger da er tre plater i dimensjonene jeg trenger, så kan jeg drille hullene jeg trenger selv og posisjonere slik det passer meg. :)

EDIT: Må bare finne ut hvor jeg skal få tak i de platene, egentlig.

Personlig ville jeg gått for aluprofiler rundt hele veien, siden det gir bedre støyskjerming. Tre må kles eller skjermes for å fungere bra på en scene.

Se http://astrup.no/ eller http://www.radia-mekaniske.no/?page_id=24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står hvilke komponenter som skal hvor i PDFen madbeans side.

Veldig enkelt, omtrent som Lego :)

Det skal sjekkes ut nærmere! Blir vel ikke all verdens dyrt, med deler fra musikding.

Er det forresten noen som vet hva slags bryter det sitter i gamle Ibanez-pedaler? Har en TS-10 med gåen bryter. Er en microswitch av no slag.

En slik: PRE104-2.jpg

Har sett de har noen sånnt brytere på musikding, men usikker på hvilken som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene er i egenskapene. I tillegg til selve motstandsverdien, så har forskjellige motstandstyper mange forskjellige egenskaper.

De mest åpenbare er pris, utseende og størrelse. I tillegg kommer en lang rekke tekniske egenskaper, sånn som toleranse, altså hvor mye verdien kan variere angitt i prosent, og effekttålighet, som angis i W, eller watt.

Se for eksempel på Vishay/Dale CMF55 som er en av typene som forhandles av Musikding. http://www.vishay.com/docs/31018/cmfind.pdf Dette databladet sier blant annet at CMF55 lever i oppgitt levetid hvis de belastes med 0,5W ved en temperatur på 70°C, og at de er belagt med en flammehemmende epoxy som gjør at huset ditt ikke brenner ned selv om en av motstandene dine gjør det.

Hvis du skal bygge gitarpedaler som kjøres på 9V kan du bare velge vilkårlig som det passer. Hvis du vil ha god kred blant "kjennere" kan du velge carbon composition. Dette er en gammeldags motstandstype med kort levetid og dårlige elektriske egenskaper, men den er veldig populær til "boutique"-effekter. For enkel bygging kan du velge Vishay/Dale CMF55, som har verdien skrevet utenpå med tekst, i stedet for fargekodene som ellers er vanlig.

Carbon comp:

P1040177_600.jpg

CMF55:

pez90.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.