Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Når er det egentlig tid for å lære seg skalaer?


GlobalRider

Anbefalte innlegg

Jeg har spillt gitar i ca 1.5 år.

Jeg begynner saaaakte å blir bedre på akkorder. Enkle akkorder som Am, C, G etc går raskt. Men barregrep går enda for sent så jeg er f.eks ikke god nok til å spille etter metronom eller etter play-along sanger. Da tror jeg fingrene ville gått i kryss.

Strumming-pattern tar jeg bare slik som jeg føles høres riktig ut for sangen.

Når det kommer til å spille etter noter og tabulatur så går melodier med en og en streng greit. Så har nå begynnt å spille mer fingerspill. Det er litt mer utfordrene.

Sliter mao enda med å plassere fingrene. Jeg varierer litt mellom å spille fingerspill, som introer til Stairway to heaven og Northing else matters etc og akkorder med strumming. Prøver bare å spille mest mulig sanger i håp om at fingerferdighetene øker etter hvert.

Jeg har lest om skalaer og det høres interessant ut. Skjønner at det er grunnlaget for mye. Men når er det riktig å begynne å se på det? Er det noe man må begynne å øve på så tidlig som mulig? Eller kan det med fordel vente til man har spillt noen år og fingerferdighetene sitter bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spillt gitar i ca 1.5 år.

Jeg begynner saaaakte å blir bedre på akkorder. Enkle akkorder som Am, C, G etc går raskt. Men barregrep går enda for sent så jeg er f.eks ikke god nok til å spille etter metronom eller etter play-along sanger. Da tror jeg fingrene ville gått i kryss.

Strumming-pattern tar jeg bare slik som jeg føles høres riktig ut for sangen.

Når det kommer til å spille etter noter og tabulatur så går melodier med en og en streng greit. Så har nå begynnt å spille mer fingerspill. Det er litt mer utfordrene.

Sliter mao enda med å plassere fingrene. Jeg varierer litt mellom å spille fingerspill, som introer til Stairway to heaven og Northing else matters etc og akkorder med strumming. Prøver bare å spille mest mulig sanger i håp om at fingerferdighetene øker etter hvert.

Jeg har lest om skalaer og det høres interessant ut. Skjønner at det er grunnlaget for mye. Men når er det riktig å begynne å se på det? Er det noe man må begynne å øve på så tidlig som mulig? Eller kan det med fordel vente til man har spillt noen år og fingerferdighetene sitter bedre?

Det er ikke noen fasit på hvilken rekkefølge man skal lære seg ting i, men det er jo naturlig at man kan grunnleggende akkorder og greier å kompe en låt greit før man begynner å tenke på soloer/skalaer. Likevel er det jo slik at når man begynner å få tak på forskjellige ting på gitaren, blir andre ting også lettere å få til. Alt henger på et vis sammen. Kjør på med skalaer, du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Har det forsåvidt ikke travelt. Koser meg med å spille sanger jeg liker. Tenkte bare å høre om det var et "viktig" å lære seg skalaene så tidlig som mulig. Men det virker ikke slik.

Men er det noen som kan anbefale ett bra kurs for å lære seg lead guitar og skalaer etc. når den tid kommer?

Har sett litt på Logical Lead Guitar og tenkte kanskje å bestille det når det blir aktuelt. Er det noen som har kjennskap til det? Er det noen som har tips til andre bra kurs? Liker best å øve etter bøker hjemme i stua mi.

Endret av GlobalRider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer enkle skalavarianter til elever i 4./5.-klasse uten problemer. Fungerer utmerket som grunnlag for improvisasjon og det er god fingertrening. :)

Hvis du gidder kan du lære deg durskalaen i et par posisjoner, men jeg hadde fokusert på skalaer du kan ha det morsomt med til å begynne med.

Lær deg pentatonskalaposisjoner i dur og moll, og hvordan du kan bruke de i forskjellige tonearter, og så jammer du med et kult backingtrack. Det er den morsomste måten å trå inn i skalaverdenen på, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer enkle skalavarianter til elever i 4./5.-klasse uten problemer. Fungerer utmerket som grunnlag for improvisasjon og det er god fingertrening. :)

Hvis du gidder kan du lære deg durskalaen i et par posisjoner, men jeg hadde fokusert på skalaer du kan ha det morsomt med til å begynne med.

Lær deg pentatonskalaposisjoner i dur og moll, og hvordan du kan bruke de i forskjellige tonearter, og så jammer du med et kult backingtrack. Det er den morsomste måten å trå inn i skalaverdenen på, synes jeg.

Ja jamming høres utrolig morsomt ut. Men det er så utrolig mye forskjellig å fokusere på. Akkorder, fingerspill, strumming, takt osv osv. Så jeg tenkte å utsette skalaer til jeg blir bedre på mye av det grunnleggende. Men dersom dette er "feil" rekkefølge mtp effektiv læring så bør jeg kanskje omprioritere litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør nok lurt i å ikke begynne på for mange felt - men jeg personlig synes du godt kan røre inn litt skalajobbing om ikke så lenge. Det behøver ikke være så enorme mengder - begynn med en skala i en posisjon (f.eks Am-pentaton), og bli kjent med den. Bruk den som en oppvarming, eller en som "cool down"-øvelse sammen med et backingtrack på slutten av en øvingsrunde. Etterhvert kan du utvide til enda en skala, eller den samme skalaen i en annen posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muilg dette blir litt høytsvevende, men det får så være. :)

Når du spiller akkorder i en rekke. La oss si at du spiller rekken C am F dm.


E|-0-|-0-|-1-|-1-|
B|-1-|-1-|-1-|-3-|
G|-0-|-2-|-2-|-2-|
D|-2-|-2-|-3-|-0-|
A|-3-|-0-|-3-|---|
E|---|---|-1-|---|

Ofte når vi spiller er det naturlig å legge inn ekstra basstoner, slik at det blir slik.


E|-0---|-0---|-1---|-1-|
B|-1---|-1---|-1---|-3-|
G|-0---|-2---|-2---|-2-|
D|-2---|-2---|-3---|-0-|
A|-3-2-|-0---|-3---|---|
E|-----|---3-|-1-0-|---|

De ekstra enkelttonene er en begynnelse til en skala. Akkorder og skalaer henger sammen. En akkord er basert på en skala. Det finnes flere tråder om dette på forumet, selv om du ikke trenger å spille eller øve inn skalaer så kan det være greit å ha lest litt om sammenhengen. Det vil garantert hjelpe deg til å se ting klarere senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tror det viktigste her er å avklare hvorfor en skal lære seg skalaer. Nytteverdien av skalaer varierer etter bruksområdet.

Skal du spille råkkenråll, blues, jamme og improvisere litt, er det ikke noe pressende behov for å lære seg mange skalaer og all teorien bak. Vil du derimot styrke teorikunnskapene dine, forstå grunnleggende harmoniprinsipper, og kanskje prøve deg på litt mer avanserte improvisasjonsstiler, da er skalakunnskap obligatorisk.

Når jeg legger opp til skalaundervisning med de aller fleste elevene mine - de elevene som ikke har et brennende behov for å bli superawesomeleadguitarist i løpet av et år - setter jeg moro og kreativ skaping i fokus. Pentaton skala i dur og moll (totalt 2 posisjoner), med grunntonen på øverste streng (slik at du kan lett kan bytte toneart), og improvisasjon fra dag 1. Det viktigste er å føle nytteverdien av skalaen, og det kan være så enkelt som å spille Am-pentaton over en Am-akkord i en halvtime.

Som du ser bare av denne tråden, er det mange oppfatninger av skalaers nytteverdi, alt fra "drit i det" (Christopher S) til "øv skalaer hver dag" (meg, hvis jeg skal være ærlig). Uansett, her er fire punkter som jeg mener er universielle når det kommer til skalaer:

- Skalaer er nyttige verktøy improvisasjon og komposisjon.

- Skalaer er en fin måte å øve teknikk på.

- Øving av skalaer gir god oversikt over gripebrettet.

- God kjennskap til skalaer gjør det lettere å plukke ting på øret.

Kort oppsummert:

Skalaer er bra å ha, men du må selv finne ut hvor mye skalafokus du selv vil ha i øvingen din. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har holdt på å øve på pentatonsik skala en stund nå. Bruker boka "Blues you can use" som jeg føler er perfekt for meg.

Hvert kapitter starter med å gå gjennom litt teori om pentatonsik skala og akkorder og blues generelt og så avslutte med en øvings sang. Det følger også med en CD med sangene som jeg spiller sammens med.

Har kvernet gjennom de tre første sangene og kapitlene, og vanskelighetsgraden er akkurat passe for min del. Må strekke meg en del og øve inn sangene i sakte tempo med metronom for så å øke tempoet gradvis til jeg klarer å følge sangene på CD'en.

Sangene inneholder stringbending så jeg må lære meg det også skikkelig. Sitter å øver med tuner for å se om jeg treffer neste tone. Kona påstår det høres ut som jeg torturerer en katt så jeg har nok litt igjen.

Øver også på å kunne notene som hver fret representerer så jeg vet hvilken "key" jeg skal spille i. Så jeg har mye kjekt forran meg.

Målet er å etterhvert kunne spille soloer fra kjente og kjære rockeband. Vet at "å kunne spille" en solo er ett veldig relativt begrep.

Guitar God stardom here I come!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.