Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender vs Squier jazz


simenandreas

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg akkurat en Squier Vintage Modified Jazz bass `77 . Jeg byttet ut pickupsene med et par Nordstrand nj4 som burde være noen ganske gode pickupper. Bassen låter ganske greit, men greia er at den er ganske langt unna min Marcus Miller jazz bass. Begge bassene spiller jeg passivt og actionen er så og si helt lik. Men miller bassen gir en mye større dynamisk volum i min spilling. Kan øke volumet ytterlig ved å spille hardere på milleren enn på squieren. Squieren stopper på et punkt som om det skulle være en slags kompressor på gang. Og jeg finner hele Milleren mye mer "snappy" enn Squieren, spesielt D og G strengen. Det virker som om bridge er litt lengre bak på milleren enn squieren, den såkalte 70 posisjonen, men squieren er jo også fra 70-tallet. Men selv om volumet er av, vil milleren være mer dynamisk og snappy.

Spørsmålet er egentlig om det er treverket som gjør denne forskjellen? Kan ikke helt fatte at treverket kan gjøre en så stor betydning for lyden. Og er det halsen eller kroppen som gjør størst forskjell?

Her er bassen med specs for fender.com

Miller:

http://www.fender.com/en-NO/products/search.php?partno=0257802305

Squier:

http://www.fender.com/en-NO/products/search.php/?partno=0327702506

Begge bassene har en maple hals med maple fingerbrett. Men tror at mapelen i milleren er hard mens mapleen i squieren er mykere. Og milleren har kropp i Ask, Squieren i Agathis.

Kan noen gi meg dypere informasjon meg og min bassverden ? :) Har en magefølelse av at det er halsen som gjør den største påvirkningen av lyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør aller størst forskjell er pickups, og så treverket i hals/gripebrett på andreplass. Kanskje det er så enkelt som at Nordstrand-pickupene ikke gjør seg så bra i akkurat den bassen? Kan være verdt et forsøk å bytte om pickupene mellom bassene og sjekke hvordan det låter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både en kropp og en hals kan variere vilt i forhold til hvordan de oppleves som døde, lyst/mørktklingende, "levende" osv.

Sannheten er at det på spesielt rimelige instrumenter vil variere mye mellom ulike eksemplarer av samme gitar/bass også.

Man kan si en del generelle ting om ulike treslag osv, men igjen vil det variere. Det jeg kan si er at Squieren har en kropp som minner mer om en mahogny enn ask, samt at den koster mindre enn 1/3 av Fenderen.. Det er ofte en viss sammenheng mellom pris og lyd i et instrument.

Men igjen også - pickups (jeg er ingen ekspert på bass men..) de låter veldig forskjellig i ulike gitarer, selv om man ofte ikke skulle tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en kombinasjon, men jeg tror nok mikkene er hovedgrunnen her. Etter min mening har Nordstrand mikkene mindre dynamikk særlig i toppen enn MM mikkene. Ellers vil responsen på forskjellige basser variere, selv om de er likt satt opp. Du kan også prøve deg fram med å justere mikkene i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksperimentert med mikkene i høyden, og det gjør ikke noe særlig med hvordan dynamikken er. Og det er veldig mange bassister fra talkbass.com og youtube som anbefaler og setter nordstrand mot toppen av pickup- listen. Mange som bytter sine fender pickups mot et nordstrand set.

Og som jeg sa tidligere er Milleren mer dynamisk selv uten noen lyd, rent akustisk altså.

Vil også si at jeg hadde Squieren til "reparasjon", fordi jeg fikk et slags dobbeltone høyt i registeret etter jeg satt på noen tykkere strenger og rettet halsen litt ved en tross rod. De klarte å fikse det på en eller annen ukjent måte og kommenterte at halsen var veldig myk. Den har nok fått seg godt med juling den siste tiden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksperimentert med mikkene i høyden, og det gjør ikke noe særlig med hvordan dynamikken er. Og det er veldig mange bassister fra talkbass.com og youtube som anbefaler og setter nordstrand mot toppen av pickup- listen. Mange som bytter sine fender pickups mot et nordstrand set.

Og som jeg sa tidligere er Milleren mer dynamisk selv uten noen lyd, rent akustisk altså.

Vil også si at jeg hadde Squieren til "reparasjon", fordi jeg fikk et slags dobbeltone høyt i registeret etter jeg satt på noen tykkere strenger og rettet halsen litt ved en tross rod. De klarte å fikse det på en eller annen ukjent måte og kommenterte at halsen var veldig myk. Den har nok fått seg godt med juling den siste tiden :(

Jeg har selv byttet Fender mikker mot Nordstrand, så jeg er kjent med begge. Jeg sier ikke at Fender er bedre.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 35-90 roundwound strenger på begge bassene. Forskjellig merke da, men det spiller ikke særlig stor rolle.

Det vil jeg si meg VELDIG uenig i. Om du har D'Addario på den ene og DR High Beams på den andre vil de høres vilt forskjellig ut. Alder på strengene, metallet i strengene og strengkjernen har alt å si. 35-90 hørtes for øvrig veldig slankt ut for vanlig stemming.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge strengene er ca 2 måneder gamle. Strengene på Squieren er D`Addario og Milleren har et sett fra Status Graphite (Hot Wire). Strengene jeg har er uvanlig tynne ja. Jeg har gått fra vanlige medium strenger til tynnere og tynnere strenger etter hva jeg har likt av lyd. Synes tynne strenger låter dritbra.

Stemmer bassen vanlig ja, og spiller litt metal til tider med drop D uten problemer på bassene. Justerer bare E-strengen litt opp ved bridgen hvis jeg skal stemme ned for å få litt mindre fret buzz.

Endret av simenandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg ville kanskje prøvd å bytte om, bare for å utelukke strengene som en mulig årsak? D'Addario er (etter min erfaring) heller tamme i forhold til mange andre merker i forhold til lyd... Status sine strenger har jeg ingen kjennskap til, dog. For alt jeg vet kan D'Addario være produsenten deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg ville kanskje prøvd å bytte om, bare for å utelukke strengene som en mulig årsak? D'Addario er (etter min erfaring) heller tamme i forhold til mange andre merker i forhold til lyd... Status sine strenger har jeg ingen kjennskap til, dog. For alt jeg vet kan D'Addario være produsenten deres...

Jeg kan gjøre det. Jeg kjøper foresten status strengene herfra: http://www.status-graphite.com/status/frames/index_home.html

Status seller også basser som for eksempel Mark King spiller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.