Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Referansevolum til mastering


Meum

Anbefalte innlegg

Heihei!

Driver med litt miksing og diverse, og har nå kommet til det steg at jeg skal mastre en låt i garageband. Trenger da litt hjelp med å finne referansevolum til å sammenligne lydvolum. Dessverre er CD-romen i PCen gåen, så det hadde vært veldig praktisk med noe fra internett å sammenligne med.

Har et anlegg kobla til på PCen, som jeg kan kjøre CD på. Problemet blir å finne db-nivåer for forskjellig volumjustering. Lurer derfor på om noen har kunnskap om db-nivå på:

- Innebygd volumjustering på MacBook pro

- Volume slide på youtube (Tenker å bruke en eller annen vevo-video)

- Volume slide på spotify

Er altså interessert i prosentandelen man justerer, feks på en VLC-avspiller kan man justere fra 0%-300%.

Hvis det finnes noen enkle løsninger så er jeg veldig åpen for hjelp, har googlet litt rundt, men finner ikke noe nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peaking har jeg grei kontroll på, men mangler som sagt referansevolum. Vokalen på en rolig gitarsang skal ikke være 2x så høyt som en rocka sang på grunn at den har færre instrumenter?

Leste også noe om garageband, at man burde eksportere til Itunes og importere den igjen for å få låta i stereo. Hva forandres når man eksporterer mixen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke det optimale volumnivået på en ferdig mastret låt være så høyt som mulig uten at det peaker? Det er i hvertfall det jeg alltid tar utgangspunkt i, og db-nivået "0" er "0" enten det er en lyd eller 15 lyder samtidig. Sørg for at master-tracket aldri peaker, men likevel er veldig høyt. Personlig sørger jeg for at en peaklimiter hindrer at volumet kommer over -0,1 db, dynamiske variasjoner vil man jo naturligvis fortsatt ha.

Jeg støtter med andre ord Mills Kaviar her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje et loudness meter du er ute etter?

Ellers er vel det å mastre èn låt litt rart? Man mastrer jo for å få flere mikser til å passe sammen, heriblandt volum som du nevner.

Det man i all hovedsak gjør med èn låt er jo bare å mikse på masterbus´en. Her er det bare å dra peak til tidligere nevnte verdier, og kanskje en kompressor og en de-esser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede de-esset manuelt, så peaking blir der lydbildet skal være stort. Når du snakker om mikse på masterbus'en, justerer du låta til peak da, siden du ikke har noe å sammenligne med? Evt. bruke den første låta nå til å justere de neste prosjektene? Vil jo værtfall at volumet skal ha omtrent samme nivå, i tilfelle eventuelle lyttere har lyst til å høre på forskjellige låter jeg lager.

For nå er låtene såpass forskjellige at det ikke er aktuelt å mastre noe annet enn volum, kanskje det forandres etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg lurer på. Skal jeg stille lyden lavere må jeg ha en eller annen referanse, helst fra nettet pga. dårlig CD-rom. Tungvinte måten er å brenne CD, sammenligne CD med en annen CD, justere lyd og prøve igjen, men tar 2 timer å brenne ett spor med CD-romen jeg har her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlign med spotify på fullt volum... er ikke værre enn det

Husk å skru av volume normalization. Er forøvrig ikke helt sikker på om Spotify beholder original volum når de konverterer til mp3. De burde ikke gjøre det, men nå til dags vet man aldri hva folk kan finne på å gjøre med volumet. Det sikreste er å rippe referansespor fra CD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant fram til en peaklimiter som gjorde susen! Kan fortsatt ikke øke alt for mye pga. at dynamikken i sangen blir anderledes, så nivået blir en del under 100% på spotify. Irriterende at 3 av 4 masteringseffekter i garageband er konstante, med bruk av peaklimiter så kan jeg ikke legge til noe filter eller annet snacks.

Igjen; tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant fram til en peaklimiter som gjorde susen! Kan fortsatt ikke øke alt for mye pga. at dynamikken i sangen blir anderledes, så nivået blir en del under 100% på spotify. Irriterende at 3 av 4 masteringseffekter i garageband er konstante, med bruk av peaklimiter så kan jeg ikke legge til noe filter eller annet snacks.

Igjen; tusen takk for hjelp!

Jeg bruker selv Slate Digital FG-X limiteren. Hvis du vil og er litt kjapp (reiser på ferie i morgen) så kan jeg godt kjøre en miks eller to igjennom den for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.