Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken volumpedal er... lettest?


Frida

Anbefalte innlegg

Vekten har ingenting med lydkvaliteten å gjøre. Hvis man er plaget med "tonesuck" (som ikke har noe med vekten på pedalen å gjøre..) kan man forsøke å plassere den etter første pedal som er buffret (de fleste Boss, Digitech o.l.)

Derimot er vekten et problem på expression/volum pedaler, ganske enkelt fordi de sklir bortover gulvet når du bruker de. Har en zoom exp som var plent umulig å bruke før jeg stripset den til et pedalbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi! Mini morley som de nevner i linken er jo iallefall mindre, så den blir vel litt lettere og. Utseendet til Boss fv-50 skriker jallaaa, haha! Men ser superlett ut, så absolutt et bra alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min volumpedal (passiv) ligger først i kjeden. Skal teste litt i kveld om den suger tone. Takk for at jeg ble gjort oppmerksom på det

TU-2 -> volum (low imp) -> en buff'ra pedal er visstnok godkjent.... Men din er nok high imp hvis du har den flrst. TU-3 er ikke like bra som TU-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være lurt å kjøre volumpedalen først i rekken, etterfulgt av en pedal med buffer i inngangen.

Dersom du har buffer før og etter volumpedalen, så er du ihvertfall sikker på en grei løsning.

Kjøper man seg en crappy volumpedall, så er det nok ikke noe problem å bygge den helt om til en aktiv volumkontroll med riktig impedanse inn og ut, dersom man liker å fikle litt ;)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være lurt å kjøre volumpedalen først i rekken, etterfulgt av en pedal med buffer i inngangen.

Det er vel omtrent værste sted å ha den. Da er du garantert at den til enhver tid står direkte parallell med volumpoten på gitaren å suger tone. Eneste gang dette er ok er med gitar med aktive pickuper, men det er det vel ingen som bruker lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel omtrent værste sted å ha den. Da er du garantert at den til enhver tid står direkte parallell med volumpoten på gitaren å suger tone. Eneste gang dette er ok er med gitar med aktive pickuper, men det er det vel ingen som bruker lenger.

Mjaa, det stemmer nok helt sikkert. Isåfall, så er eneste løsningen jeg ser er å sørge for at den havner etter en buffer. Det er også "desverre" slik at mange pedaler har volumpotten helt på slutten i kretsen, uten buffer etter. Så en passiv volumpedal vil suge tone nesten uansett hva man gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt mange pedaler som har en passiv volumkontroll på slutten av kretsen.. Man må i så fall med andre ord avskrive de fleste dist/od pedaler hvis man skal unngå "tonesuck"

Er jeg enig? Nei.

Problemet med en volumpedal er at potensiometeret vil bli stående i parallell med gitarens volum, tonekontroll og pickups derav den økte sjansen for en tonal forandring. Er løsningen enkel? Ja. De fleste har en pedal/tuner med buffer som i all hovedsak vil eliminere hele problemet hvis de blir plassert foran volum pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en passiv volumpedal vil suge tone nesten uansett hva man gjør..

Jeps, derav mitt råd fra min første post. Føkk volumepedal.......... de lager bare masse issues.

Men hvis man må er jo vanligste stedet å sette den helt først eller alternativt etter OD/vreng før chorus/delay.

- Har man tuner med en ok buffer (TU-2) så sett den før volumpedalen så vi det hjelpe som Greener sier. Men det eliminerer IMHO halve problemet. Setter man en bøffer etter volumpedalen også eller kanskje mer aktuelt, en pedal med bøffer, så begynner det å ligne noe.

- Har man den etter OD/Vreng så hjelper det å ha en OD/Vreng som ikker er true bypass som f eks en standard TS9 eller en Boss pedal.

Men setter man en bøffer før volumpedalen skal man egentlig bruke en 25K lav imp volumpedal.

Og som Troll sier er det endel pedaler som har volumpot sist i kretsen, da hjelper det å ha en bøffer siste på brettet som hindrer signaltap i den lange kablen opp til ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.