Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken spray brukes til å ungå støv / skraping i potmeter på gitarer / amp ?


superkio

Anbefalte innlegg

Crc er egentlig ikke et produkt, men en produsent. Tenkerdu på det mest kjente produktet, CRC 5-56, må du ikke bruke det på potmetre. Da blir de ødelagt. grunnen er ikke oljen, menat produktet inneholder vann. Bruk elektronikkspray. CRC lager det også, men det er da en annen tallkombinasjon etter "CRC"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eksisterer i all hovedsak to ulike elektronikkprodukter på boks:

Rensemiddel - løser opp overflatesmuss og fordamper hurtig.

Kontaktspray/smøring - legger igjen en film som sikrer gode kontaktflater over tid. Vil også gjøre et potmeter veldig lett dreielig.

Luft på boks kan være nyttig til å blåse bort støv fra print e.l. men det renser sjeldent et potmeter.

Når det er sagt - potmeter slites over tid og er det mye brukt vil selve lederbanen slites, dermed må det faktisk byttes helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte nettopp CRC Electronic cleaner fra Clasern på en gitar fra -66 med mye støy fra potene og bryterne. Var lagringsavleiringer inni som skapte dårlig kontakt. Et par runder samtidig med å vri/ vende gjorde underverker.

Gikk ikke på potene på en Strat jeg hadde, der var det for mye slitasje. Funka derimot bra på pickupvelgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crc 7-78 er elektrorens, det er den du skal ha

Og dette er???

Bruk kun ren elektrospray som ikke inneholder olje. Dette renser ganske godt. Jeg har på eget verksted CRC2-26 som jeg bruker VELDIG LITE AV etter å renset potmeter, kun for litt smøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er???

Bruk kun ren elektrospray som ikke inneholder olje. Dette renser ganske godt. Jeg har på eget verksted CRC2-26 som jeg bruker VELDIG LITE AV etter å renset potmeter, kun for litt smøring.

Det er ren elektrospray uten olje som du sier. Det kan være at det heter noe annet nå da den blei innkjøp for ganske mange år siden, men min boks heter ihvertfall Crc 7-78.

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt forsvarets importerte FSCM 21267, Cleaning compound avionic components NY. Produsert i USA 80 og 90tall og muligens senere, brukt på fly elektronikk.

Denne kan man finne på forsvarets utsalg, den har fungert bra, fordamper lynraskt. Regner med dem ikke bruker varer av dårlig kvalitet på fly elektronikk i Norge og USA.

Ellers er egentlig en "pot cleaner" greit å ha.

http://www.customguitars.com/pots.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg har også en boks med CRC 2-26, men som det antydes her, er den trolig eldre en enn del av forumets medlemmer, så det er mulig den har skiftet navn for alt jeg vet. Som SteikBacon er inne på, er det viktig å bruke så lite som mulig. Da varer også boksen utrolig lenge ved hobbybruk.

Det aller viktigste her er å ligge unna CRC 6-56 og WD-40, i og for seg utmerkede produkter til sitt bruk, men de ødelegger altså potmetre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.